دُرنای امید هنوز پرواز می‌کند


دُرنای امید هنوز پرواز می‌کند

درنای «امید» که هر سال برای گذراندن زمستان به ایران مهاجرت می‌کند، ایده اصلی پوستر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مجید کاشانی طراح گرافیک که پوستر و هویت بصری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران را طراحی کرده است، درباره پوستر و ایده طراحی آن با بهره‌گیری از تصویر «دُرنا» گفت: درنای «امید» که ایده اصلی پوستر جشنواره پویانمایی امسال است و تکرار تصویر این پرنده نیز در واقع مراحل پروازش را در روند تولید انیمیشن شبیه‌سازی کرده است.

به گفته وی، عدد ۱۳ در زمینه پوستر نشان از پرواز دُرنایی است که بر فراز کوه دماوند به سمت بالا و شاید دوره‌ چهاردهم می‌رود.

وی افزود: البته ایده‌های متفاوتی برای طراحی پوستر وجود داشت که از میان آن‌ها، ایده درنا به مرحله نهایی و نتیجه رسید.

این هنرمند درباره خاطرات شخصی‌اش از این جشنواره بیان کرد: تجربه حضور در این جشنواره از اولین دوره تا امروز که همیشه به عنوان مخاطب و یک‌بار داور آن بوده‌ام، در ذهن من به این شکل، با رنگ‌های این‌چنینی و فضایی شاعرانه بوده که در پوستر هم نمود پیدا کرده است.

دُرنای امید هنوز پرواز می‌کند

وی درباره طیف‌های رنگی متفاوت پوستر سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران نسبت به دوره‌های پیشین، گفت: امسال به آقای کریمی صارمی پیشنهاد کردم که رنگ همیشگی جشنواره پویانمایی را کنار بگذاریم چراکه فکر کردم می‌شود از قالب معمول که قرمز بوده، درآید و طی صحبت‌هایی با ایشان به رنگ بنفش رسیدیم. تلقی من از جشنواره این است که جمعی از باتجربه‌های انیمیشن همراه جوانان در کنار یکدیگر هستند و طیفی بین رنگ آبی برای باتجربه‌ها و قرمز برای جوانان پرتحرک و پویا را برگزیدم که رنگ بنفش بود. بنابراین با توافقی که با دبیر جشنواره داشتیم، رنگ همیشگی را کنار گذاشتیم و بر این اساس در طراحی پوستر و سایر اقلام گرافیکی نیز از طیف‌های مختلف رنگ بنفش استفاده کردم.

این طراح گرافیک درباره ویژگی‌های طراحی پوستر برای یک رویداد توضیح داد: وقتی پوستر طراحی می‌کنم، به دنبال ایده‌هایی هستم که حتما با آن رویداد یا جشنواره ارتباط داشته باشد، اما از عناصری که کاملا مستقیم، با برنامه یا جشنواره ارتباط داشته باشند، پرهیز می‌کنم چراکه معتقدم ارتباط غیرمستقیم به مخاطبان کمک می‌کند تا برداشت‌های مختلفی از یک پوستر داشته باشند که برای من نیز جذاب‌تر است.

وی تصریح کرد: تلاش کردم تمامی عناصری که در پوستر سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران به کار گرفتم، با انیمیشن ارتباط داشته باشند، گرچه انیمیشن دنیای بزرگی دارد و عملاً هر عنصر تصویری با موضوع ارتباط دارد ولی لزوماً به دنبال این نبودم که در نگاه اول، مخاطب با نشانه‌های کلیشه‌ای و شاید تکراری انیمیشن مواجه شود و راه برای کمی تعمق و تامل باز باشد.

کاشانی در پایان درباره انتقادهای احتمالی به پوستر درباره ارتباط داشتن موضوع جشنواره با عناصر تصویری گفت: به نظر من، یک طراح به عنوان متخصص حرفه خود تصمیم می‌گیرد که با توجه به تشخیص و تجربه‌اش، نسبت به طراحی اقدام کند و از طرف دیگر هر آنچه که طراحی شود، ممکن است موافقان و مخالفانی داشته باشد و این موضوع خیلی طبیعی است. من طی ٢۵ سال فعالیت حرفه‌ای، بازخوردهای مختلفی را تجربه کرده‌ام و فهمیده‌ایم ما نمی‌توانیم همه سلایق را راضی نگه داریم و کار من نیز این نیست که بخواهم همه را راضی کنم.

دُرنای امید هنوز پرواز می‌کند


به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مجید کاشانی طراح گرافیک که پوستر و هویت بصری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران را طراحی کرده است، درباره پوستر و ایده طراحی آن با بهره‌گیری از تصویر «دُرنا» گفت: درنای «امید» که ایده اصلی پوستر جشنواره پویانمایی امسال است و تکرار تصویر این پرنده نیز در واقع مراحل پروازش را در روند تولید انیمیشن شبیه‌سازی کرده است.

به گفته وی، عدد ۱۳ در زمینه پوستر نشان از پرواز دُرنایی است که بر فراز کوه دماوند به سمت بالا و شاید دوره‌ چهاردهم می‌رود.

وی افزود: البته ایده‌های متفاوتی برای طراحی پوستر وجود داشت که از میان آن‌ها، ایده درنا به مرحله نهایی و نتیجه رسید.

این هنرمند درباره خاطرات شخصی‌اش از این جشنواره بیان کرد: تجربه حضور در این جشنواره از اولین دوره تا امروز که همیشه به عنوان مخاطب و یک‌بار داور آن بوده‌ام، در ذهن من به این شکل، با رنگ‌های این‌چنینی و فضایی شاعرانه بوده که در پوستر هم نمود پیدا کرده است.

دُرنای امید هنوز پرواز می‌کند

وی درباره طیف‌های رنگی متفاوت پوستر سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران نسبت به دوره‌های پیشین، گفت: امسال به آقای کریمی صارمی پیشنهاد کردم که رنگ همیشگی جشنواره پویانمایی را کنار بگذاریم چراکه فکر کردم می‌شود از قالب معمول که قرمز بوده، درآید و طی صحبت‌هایی با ایشان به رنگ بنفش رسیدیم. تلقی من از جشنواره این است که جمعی از باتجربه‌های انیمیشن همراه جوانان در کنار یکدیگر هستند و طیفی بین رنگ آبی برای باتجربه‌ها و قرمز برای جوانان پرتحرک و پویا را برگزیدم که رنگ بنفش بود. بنابراین با توافقی که با دبیر جشنواره داشتیم، رنگ همیشگی را کنار گذاشتیم و بر این اساس در طراحی پوستر و سایر اقلام گرافیکی نیز از طیف‌های مختلف رنگ بنفش استفاده کردم.

این طراح گرافیک درباره ویژگی‌های طراحی پوستر برای یک رویداد توضیح داد: وقتی پوستر طراحی می‌کنم، به دنبال ایده‌هایی هستم که حتما با آن رویداد یا جشنواره ارتباط داشته باشد، اما از عناصری که کاملا مستقیم، با برنامه یا جشنواره ارتباط داشته باشند، پرهیز می‌کنم چراکه معتقدم ارتباط غیرمستقیم به مخاطبان کمک می‌کند تا برداشت‌های مختلفی از یک پوستر داشته باشند که برای من نیز جذاب‌تر است.

وی تصریح کرد: تلاش کردم تمامی عناصری که در پوستر سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران به کار گرفتم، با انیمیشن ارتباط داشته باشند، گرچه انیمیشن دنیای بزرگی دارد و عملاً هر عنصر تصویری با موضوع ارتباط دارد ولی لزوماً به دنبال این نبودم که در نگاه اول، مخاطب با نشانه‌های کلیشه‌ای و شاید تکراری انیمیشن مواجه شود و راه برای کمی تعمق و تامل باز باشد.

کاشانی در پایان درباره انتقادهای احتمالی به پوستر درباره ارتباط داشتن موضوع جشنواره با عناصر تصویری گفت: به نظر من، یک طراح به عنوان متخصص حرفه خود تصمیم می‌گیرد که با توجه به تشخیص و تجربه‌اش، نسبت به طراحی اقدام کند و از طرف دیگر هر آنچه که طراحی شود، ممکن است موافقان و مخالفانی داشته باشد و این موضوع خیلی طبیعی است. من طی ٢۵ سال فعالیت حرفه‌ای، بازخوردهای مختلفی را تجربه کرده‌ام و فهمیده‌ایم ما نمی‌توانیم همه سلایق را راضی نگه داریم و کار من نیز این نیست که بخواهم همه را راضی کنم.

دُرنای امید هنوز پرواز می‌کند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا