رمزگشایی از دلایل ارسال هوایی کمک‌ها به غزه


رمزگشایی از دلایل ارسال هوایی کمک‌ها به غزه

در زمانی که قحطی گریبان حدود 1.5 میلیون فلسطینی را در غزه گرفته است، به طور غیرمنتظره و عجیبی اعلام شد کمک‌های انسانی به مردم در مناطق ساحلی نوار غزه انجام می‌شود.

رمزگشایی از دلایل ارسال هوایی کمک‌ها به غزه

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ نحوه ارسال عجیب کمک های انسانی برای مردم رنجدیده غزه، آن هم در سواحل منطقه سؤالات زیادی را درباره علت انتخاب این مکان، نحوه ارسال و اینکه آیا با هماهنگی رژیم صهیونیستی انجام شده است یا خیر، به وجود آورد. انتخاب این روش ارسال کمک در حالی است که امکان ورود کمک ها از مرز زمینی و در مقادیر دو و چند برابری آن هم به روشی آسان تر وجود داشت.


علاوه بر فرانسه، 6 کشور عربی در عملیات ارسال کمک هوایی شرکت کردند، آن هم در حالی که ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی اعلام کرد، ارسال کمک ها با هماهنگی تل آویو انجام شد.

پنجشنبه گذشته سلطان نشین عمان، اردن و بحرین ساعاتی پس از آغاز عملیات مشترک وزارت دفاع امارات، عملیات دیگری را برای پرتاب کمک های بشردوستانه به شمال غزه انجام دادند


مناطق ارسال کمک ها

نخستین پرتاب کمک های انسانی در نوار ساحلی مرکز و جنوب نوار غزه انجام شد، جایی که ارتش مصر 27 فوریه اعلام کرد، این کشور به همراه اردن، امارات، قطر و فرانسه عملیات امدادرسانی و پرتاب چندین تن کمک را بر فراز غزه انجام دادند.


ارتش اردن اعلام کرد: 6 فروند هواپیمای C130 شامل سه فروند متعلق به نیروی هوایی اردن و سه هواپیمای دیگر اماراتی، مصری و فرانسوی از امان، پایتخت اردن به پرواز درآمدند.


در بیانیه اردن تأکید شد: عملیات هوایی بخشی از عملیات کمک‌های بشردوستانه با هدف تسکین درد و رنج مردم نوار غزه بود که کمک ها با تأیید عبدالله دوم، پادشاه اردن در سواحل غزه پرتاب شد.

این عملیات عجیب باعث رقم خوردن صحنه هایی از سوی ساکنان غزه شد و انتقادها را نسبت به اجرا نکردن عملیات ارسال کمک ها در مناطق شمالی که ساکنان آن در نتیجه محاصره نیروهای اشغالگر در وضعیت غم انگیزی به سر می برند، افزایش داد.


پنجشنبه گذشته سلطان نشین عمان، اردن و بحرین ساعاتی پس از آغاز عملیات مشترک وزارت دفاع امارات، عملیات دیگری را برای پرتاب کمک های بشردوستانه به شمال غزه انجام دادند؛ عملیاتی که مشابه آن به وسیله نیروهای اماراتی و مصری در شمال غزه نیز انجام شد.


روایت رژیم اشغالگر

ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی در بیانیه کوتاهی در یکی از حساب‌های کاربری خود در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) اعلام کرد، عملیات ارسال کمک های هوایی 27 فوریه با هماهنگی این رژیم انجام شد. در این عملیات 160 بسته مواد غذایی و تجهیزات پزشکی در جنوب غزه و بیمارستان صحرایی اردن در خان یونس به زمین پرتاب شد.


طبق ادعای رژیم صهیونیستی، عملیات پرتاب کمک ها بخشی از همکاری‌های بین‌المللی با آمریکا، امارات، اردن، مصر و فرانسه بود. با وجود این، اقدام هماهنگ شده رژیم اشغالگر در 29 فوریه باعث کشته شدن تعداد زیادی از مردم فلسطین شد؛ کسانی که در خیابان الرشید واقع در جنوب غزه منتظر ارسال کمک‌های بشردوستانه بودند و به دلیل ازدحام جمعیت، 104 نفر شهید و 760 نفر دیگر زخمی شدند.


این عملیات عجیب انتقادهای بین المللی و کشورهای حوزه خلیج فارس را نسبت به سوءمدیریت طرف های بین المللی در ارسال کمک های بشردوستانه به مردم غزه برانگیخت.


از هفتم اکتبر 2023 میلادی تاکنون اردن تقریباً 14 عملیات پرتاب هوایی کمک های بشردوستانه را با هماهنگی طرف های منطقه ای و بین المللی انجام داده که بیشترشان مربوط به کمک برای بیمارستان صحرایی اردن در خان یونس بوده است.


چند روز پس از عملیات پرتاب کمک های انسانی، وب سایت آمریکایی اکسیوس به نقل از مقام های آمریکایی با ادعای اینکه ارسال کمک های انسانی از مسیر زمینی با دشواری همراه است، گزارش کرد، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی ارسال کمک های هوایی به نوار غزه است.

از هفتم اکتبر 2023 میلادی تاکنون اردن تقریباً 14 عملیات پرتاب هوایی کمک های بشردوستانه را با هماهنگی طرف های منطقه ای و بین المللی انجام داده است


طبق اظهارات وزیر توسعه بین المللی کانادا، این کشور نیز قصد دارد ارسال کمک های امدادی به نوار غزه را در اسرع وقت انجام دهد. این در حالی است که عملیات پرتاب کمک های انسانی از هوا که 27 فوریه انجام شد، انتقادات گسترده ای را میان فلسطینیان برانگیخت، زیرا آن را نوعی نمایش دروغین حقوق بشری با هدف سرپوش گذاشتن بر واقعیت فاجعه انسانی در نوار غزه می دانند تا رژیم صهیونیستی افکار عمومی را نسبت به تجاوزات مداوم خود منحرف کند.


مقیاس فاجعه

طبق آمار سازمان ملل متحد، برنامه جهانی غذا و آنروا، میزان کمک های ارسال شده به غزه از 10 درصد نیاز جمعیت این منطقه تجاوز نمی کند. رژیم صهیونیستی گذرگاه ها را به طور کامل بسته و مصر را از باز کردن گذرگاه رفح بازداشته است. در این راستا هنگامی که رژیم اشغالگر قدس مجوز گشایش گذرگاه کرم شالوم را داد، هواداران راست افراطی و خانواده های زندانیان تظاهرات برپا و از ورود کامیون های حامل کمک های انسانی به نوار غزه جلوگیری کردند.


استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد چهارشنبه گذشته گفت، همه گزینه‌ها برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه ازجمله کاهش کمک‌های هوایی روی میز است.


عملیات بی فایده

عصمت منصور، تحلیلگر سیاسی فلسطین عملیات کمک رسانی به ساکنان نوار غزه از هوا را روشی غیرعملی و بی فایده خواند و گفت: این روند تنها بخش کوچکی از بحران انسانی غزه و قحطی را که ساکنان این نوار تجربه می کنند، حل می کند.


وی افزود: کشورها مجبور به عملیات هوایی شدند، زیرا قادر به اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی نیستند و نمی تواند آن ها را وادار به انجام اقداماتی برای بازکردن گذرگاه ها و تسهیل ورود کمک ها کنند.


تحلیلگر سیاسی فلسطین عنوان کرد: این عملیات از سویی نشان دهنده تلاش برای دور زدن رژیم صهیونیستی که مانع ورود کمک‌ها به نوار غزه می شود، است و از سوی دیگر ناتوانی این کشورها را در ایستادگی برابر صهیونیست ها و ملزم کردنشان به احترام به غیرنظامیان و حقوقشان نشان می دهد.


در هر صورت حجم کمک های ارسال شده در قالب عملیات هوایی اندک و روشی ناامن است که رسیدن و رساندن کمک‌ها را به دست نیازمندان به طور عادلانه تضمین نمی‌کند، بلکه بخشی از آن به دریا می‌ریزد، گم می شود یا از بین می رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیسی دستور داده تا 3 میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود