اولین گام افزایش سطح همکاری‌های تجاری ایران و ویتنام


دنیای‌اقتصاد: نایب‌‌‌‌‌رئیس اتاق ایران با تاکید بر ضرورت برقراری پرواز مستقیم میان ایران و ویتنام گفت: امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور از دیگر گام‌های ضروری برای افزایش سطح مبادلات تجاری ایران و ویتنام است. برقراری پرواز مستقیم میان ایران و ویتنام، اولین گام برای تسهیل رفت‌وآمد تجار و افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور است.

قدیرقیافه در نشست با معاون وزیر امورخارجه ویتنام ادامه داد: حجم مبادلات ۱۵۰‌میلیون دلاری میان ایران و ویتنام نسبت به ظرفیت‌های دو کشور بسیار پایین است. معتقدم امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران ویتنام می‌تواند به افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور منجر شود. او با اشاره به‌وجود برخی مشکلات در زمینه نقل و انتقالات مالی، افزود: برای حل این مشکلات می‌توانیم از مسیر تهاتر پیش‌برویم. قدیرقیافه بیان کرد: ایران به‌صورت یک‌‌‌‌‌طرفه روادید خود با ویتنام را لغو کرده‌است. درخواست ما این است که برای بهبود رفت و آمد فعالان اقتصادی ایران به ویتنام، این شرایط فراهم شود که صدور روادید برای تجاری که از سوی اتاق‌های دو کشور معرفی می‌شوند، تسهیل شود.

نایب‌‌‌‌‌رئیس اتاق ایران با اشاره به ایجاد اتاق مشترک ایران و ویتنام از سوی اتاق ایران گفت: قطعا تشکیل نهاد متناظر این اتاق مشترک از سوی اتاق ویتنام می‌تواند به توسعه همکاری‌ها منجر شود.

قدیرقیافه با تاکید بر اهمیت اعزام و پذیرش هیات‌‌‌‌‌های تجاری میان دو کشور، با اعلام آمادگی اتاق ایران برای پذیرش هیات از ویتنام افزود: اتاق ایران‌درصدد است یک هیات تجاری بزرگ برای آشنایی با ظرفیت‌های تجاری این کشور و انجام دیدارهای B۲B به ویتنام اعزام کند.

او تاکید کرد: روابط تجاری ایران و ویتنام، با خلأ اطلاعات کافی و به‌روز دو طرف از یکدیگر و عدم‌تبادل تجربیات تجار دو کشور مواجه است. اتاق ایران تلاش می‌کند تا این خلأ اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف صنعتی، تجاری و کشاورزی را پر کند و از طریق سفیر ویتنام، اطلاعات لازم را در اختیار تجار این کشور قرار دهد.

قدیرقیافه بیان کرد: ایران با توجه به توانمندی‌های خود در حوزه فناوری‌های پیشرفته و ایجاد پارک‌های علم و فناوری، پزشکی و دارویی، تجهیزات نانوتکنولوژی تولید دارو، صنعت احداث و ساختمان‌‌‌‌‌سازی و سدسازی، مصالح ساختمانی، قیر و فولاد آماده همکاری با ویتنام است.

او گفت: بسیاری از این محصولات به‌ویژه فولاد و مصالح ساختمانی به واسطه یک کشور ثالث به ویتنام صادر می‌شود، اما ما آماده هستیم با حذف این واسطه‌‌‌‌‌ها به‌طور مستقیم با شرکت‌های ویتنامی وارد همکاری‌های مشترک شویم. قدیرقیافه همچنین درخواست کرد، دولت ویتنام روند اعطای مجوز واردات محصولات باغی ایران را تسریع کند تا تجار ایرانی بتوانند با قیمت رقابتی محصولات باغی خود را در بازار ویتنام عرضه کنند.

نوئن مین‌هانگ، معاون وزیر امورخارجه ویتنام نیز در این نشست با تاکید بر اینکه هدف او از این سفر، عملی‌کردن توافق‌هایی است که در جریان بازدید رئیس مجلس ملی ویتنام از ایران انجام شده است، گفت: اتاق‌های ایران و ویتنام باید برای گسترده‌‌‌‌‌تر‌کردن روابط خود در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و کشاورزی برنامه‌‌‌‌‌ریزی کنند. در این راستا دولت و سفارت ویتنام آماده هرگونه همکاری است. او با تاکید بر اینکه دو کشور پتانسیل‌های خوبی برای همکاری‌های مشترک دارند، افزود: ما می‌توانیم در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه کشاورزی، همکاری‌های خود را افزایش دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلوع خدا