پشت فرمان نسل جدید بی ام و X2، ظاهر اسپرت، رانندگی بی‌هیجان


پشت فرمان نسل جدید بی ام و X2، ظاهر اسپرت، رانندگی بی‌هیجان

ب‌ام‌و X2 M35i جدید قطعاً خودروی سریعی است اما قیمت گرانی دارد و هیجان و درگیری رانندگی چندانی را ارائه نمی‌کند. ب‌ام‌و اولین بار X2 را در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان یک خودروی نیمه هاچ‌بک نیمه کراس‌اوور به بازار فرستاد اما هرگز نتوانست به موفقیت برسد. به...

ب‌ام‌و X2 M35i جدید قطعاً خودروی سریعی است اما قیمت گرانی دارد و هیجان و درگیری رانندگی چندانی را ارائه نمی‌کند.

ب‌ام‌و اولین بار X2 را در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان یک خودروی نیمه هاچ‌بک نیمه کراس‌اوور به بازار فرستاد اما هرگز نتوانست به موفقیت برسد. به همین دلیل، این برند باواریایی در نسل دوم X2 ایدهٔ کاملاً متفاوتی را امتحان می‌کند و این ماشین را به یک شاسی‌بلند کوپهٔ کوچک تبدیل کرده است. این حرکتی منطقی از سوی شرکتی است که قبلاً مدل‌های X6 و X4 را به‌عنوان نسخه‌های کوپهٔ X5 و X3 معرفی کرد. در دنیای اعداد ب‌ام‌و، عدد زوج به معنای سقف شیب‌دار و قربانی کردن کارایی خودروها است.

پشت فرمان نسل جدید بی ام و X2، ظاهر اسپرت، رانندگی بی‌هیجان

نسل دوم X2 اما همچنان به زیرساخت نسل قبلی وفادار مانده و از همان پلت‌فرم UKL2 استفاده می‌کند که با X1 و مینی کانتریمن مشترک است؛ بنابراین، کراس‌اوور کوپهٔ جدید ب‌ام‌و همچنان در حالت استاندارد به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شود اما در نسخه‌های بالاتر امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive هم وجود دارد. بااین‌حال، روی این پلت‌فرم بدنه‌ای قرار گرفته که با آن سقف شیب‌دار، به‌وضوح از X4 و X6 تقلید کرده است؛ بنابراین، X2 را باید رقیبی برای آئودی Q3 اسپرت‌بک و کوپرا فورمنتور بدانیم. با افزایش ۲۲ میلی‌متری فاصلهٔ محوری و ۱۹۴ میلی‌متری طول، این ماشین قطعاً نسبت به نسل قبلی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

پشت فرمان نسل جدید بی ام و X2، ظاهر اسپرت، رانندگی بی‌هیجان

نسل جدید X2 فقط با دو پیشرانهٔ بنزینی به بازار عرضه می‌شود اما برای اولین بار نسخهٔ الکتریکی هم به خانوادهٔ آن اضافه شده است. نسخهٔ پایه که sDrive20i نام دارد، از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربو با ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند و به گفتهٔ ب‌ام‌و ظرف ۸.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. قیمت این نسخه در تیپ M Sport از ۴۳ هزار دلار آغاز می‌شود. نسخهٔ بنزینی دوم اما با نام M35i xDrive به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر مجهز است که ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل ظرف ۵.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و قیمت پایه‌ای بیش از ۵۰ هزار دلار دارد.

پشت فرمان نسل جدید بی ام و X2، ظاهر اسپرت، رانندگی بی‌هیجان

نمونهٔ مورد آزمایش ما از همین نسخهٔ M35i است که با کمک‌فنرهای تطبیقی و ۱۵ میلی‌متر ارتفاع کمتر از زمین، تنظیم شاسی اختصاصی دارد. بااین‌حال، این تغییرات برای ارائهٔ تجربهٔ رانندگی واقعاً جذاب کافی نیستند. یکی از چیزهایی که در این موضوع نقش دارد پیشرانه است که عملکرد هیجان‌انگیزی ندارد. علاوه بر این، گیربکس دوکلاچه هم به‌اندازهٔ نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک سنتی که در خودروهای M قوی‌تر می‌بینیم عملکرد نرمی ندارد.

پشت فرمان نسل جدید بی ام و X2، ظاهر اسپرت، رانندگی بی‌هیجان

اما چیزی که بیشترین لطمه را به رانندگی X2 میزند رفتار جاده‌ای است زیرا این ماشین در جاده‌های پرپیچ‌وخم خیلی تمایلی به تغییر جهت ندارد و به خواسته‌های راننده با کم‌فرمانی پاسخ می‌دهد. سواری نیز هرچند در اکثر مواقع کاملاً نرم و راحت است اما هنگام مواجهه با دست‌اندازهای بزرگ‌تر تکان‌های اساسی را به دنبال خواهد داشت. X2 اما هنگام پیمایش‌های طولانی بزرگراهی بهترین عملکرد را دارد یعنی جایی که بدنه به خاطر درخواست برای تغییر جهت برآشفته نمی‌شود و پیشرانه آن‌قدر ساکت است که صرفاً آوای تایرهای ۲۰ اینچی به گوش می‌رسد.

پشت فرمان نسل جدید بی ام و X2، ظاهر اسپرت، رانندگی بی‌هیجان

در داخل خودرو با وجود قیمت ۵۰ هزار دلاری گلایهٔ چندانی در مورد متریال نداریم زیرا تریم‌های فلزی، دوخت‌های دوتایی، آلکانترا و پلاستیک‌های نرم ترکیب دلپذیری را ایجاد کرده‌اند هرچند که غربیلک فرمان M بسیار قطور است و انگشتان انسان به‌خوبی دور آن قرار نمی‌گیرد. صندلی‌های عقب آن‌قدر که انتظار می‌رود تنگ نیستند اما با اینکه سرنشینان عقب به لطف افزایش فاصلهٔ محوری حالا از فضای پای بیشتری بهره‌مند هستند اما به خاطر سقف کوپه فضای سر را از دست داده‌اند. به همین دلیل، صندلی‌های عقب فقط برای افرادی با قد حداکثر ۱۸۰ سانتی‌متر مناسب خواهد بود.

پشت فرمان نسل جدید بی ام و X2، ظاهر اسپرت، رانندگی بی‌هیجان

ظرفیت صندوق بار X2 در نسل دوم با ۹۰ لیتر افزایش به ۵۶۰ لیتر رسیده است که با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به ۱۴۷۰ لیتر می‌رسد. نسخهٔ M35i همچنین به‌صورت استاندارد از در صندوق برقی هم بهره می‌برد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی این نسخه با X2 پایه مشترک است اما این مشکلی نخواهد بود زیرا در اینجا شاهد آخرین نرم‌افزار OS9 ب‌ام‌و هستیم که از طریق صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی و یک نمایشگر مرکزی ۱۰.۷ اینچی ارائه می‌شود. البته این سیستم بی‌نقص نیست و به‌عنوان‌مثال، بجای اینکه کنترل‌های پرکاربرد مثل بخاری و سیستم تهویه به‌صورت ثابت در پایین نمایشگر تعبیه شده باشند، به چند جابجایی بین منوها نیاز دارند اما به‌طورکلی، این هنوز هم یکی از بهترین سیستم‌های اطلاعاتی-سرگرمی بازار محسوب می‌شود.

پشت فرمان نسل جدید بی ام و X2، ظاهر اسپرت، رانندگی بی‌هیجان

پشت فرمان نسل جدید بی ام و X2، ظاهر اسپرت، رانندگی بی‌هیجان
پشت فرمان نسل جدید بی ام و X2، ظاهر اسپرت، رانندگی بی‌هیجان

جمع‌بندی

ب‌ام‌و X2 M35i قطعاً خودروی سریعی است اما به دلیل بدنهٔ بلندتر، درگیری و لذت رانندگی چندانی را ارائه نمی‌کند؛ بنابراین، اگر انتظار دارید این ب‌ام‌و جایگزین شیک و بلندقامت برای یک هاچ‌بک اسپرت باشد ناامید خواهید شد. به‌طورکلی، توصیهٔ خرید این خودرو دشوار خواهد بود خصوصاً با قیمت ۵۰ هزار دلار ولی بااین‌حال این شاسی‌بلند کوپهٔ سریع با ترکیبی از ظاهر جذاب، تجهیزات استاندارد سخاوتمندانه و فضای صندوق بزرگ، هنوز هم می‌تواند نظر برخی خریداران را به خود جلب کند.

مشخصات فنی

BMW X2 M35i xDrive
پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو
قدرت ۳۰۰ اسب بخار
گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۵.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۷.۹ لیتر ترکیبی
طول ۴,۵۵۴ میلی‌متر
عرض ۱,۸۴۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۹۰ میلی‌متر
قیمت ۵۲,۳۹۵ دلار
امتیاز ۳.۰ از ۵.۰
منبع
AutoExpress

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان