برنامه بازسازی 1800خانه در جریان سیل سیستان


برنامه بازسازی 1800خانه در جریان سیل سیستان

بازسازی ۳۰۰ واحد مسکونی که تا کنون تخریب شده و ۱۵۰۰ واحد مسکونی نیازمند تعمیر از سیل سیستان و بلوچستان، به زودی با تامین اعتبار و حمایت دولت آغاز خواهد شد.

به گزارش مشرق، طبق اعلام بنیاد مسکن، در جریان سیل اخیر جنوب استان سیستان و بلوچستان که گفته می‌شود ۱۹۴۷ روستای سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سیلاب قرار گرفته ۳۰۰ واحد مسکونی تخریب و به ۱۵۰۰ واحد خسارت وارد شده است. بنیاد مسکن اعلام کرده در کوتاه‌ترین زمان واحدهای خسارت دیده ساخته می‌شود تا مردم بتوانند در منازل خود اسکان داده شوند.

هنوز رقم دقیق تسهیلات بابت بازسازی واحدهای خسارت دیده از سیل سیستان و بلوچستان مشخص نشده اما مطابق عملکرد سال جاری در دیگر نقاط کشور ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و ۸۰ میلیون تومان وام بلاعوض به واحدهای تخریبی پرداخت شده است. میزان وام نیز معمولا در هیات دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بر اثر بارندگی راه‌های مواصلاتی جنوب استان سیستان و بلوچستان متحمل خسارت حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان شده که ۵۰ اکیپ و ۳۴۰ نفر راهدار در جنوب استان برای بازسازی فعال شده‌اند و میزان خسارت وارده به روستاهای شمال استان نیز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

درخصوص تعمیر واحدهای مسکونی نیز بنیاد مسکن اعلام کرده است که بازسازی ۳۰۰ واحد مسکونی که تا کنون تخریب شده و ۱۵۰۰ واحد مسکونی نیازمند تعمیر از سیل بزودی با تامین اعتبار و حمایت دولت آغاز خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی‌نژاد ـ نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی - در سفر به چابهار گفته که بنیاد مسکن در بازسازی تجربیات فراوانی در سیل دارد و همزمان با وقوع سیل اقدام به براورد خسارات کرده است.

بیک مداح ـ مدیرکل بنیاد مسکن استان - هم با اشاره به مشارکت فعال ماشین آلات عمرانی بنیاد مسکن استان درساعات اولیه وقوع سیل و امدادرسانی به مناطق خسارت دیده از بارندگی در چابهار، دشتیاری، نیکشهر و قصرقند گفت: هم اکنون تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن استان در مناطق سیلزده حضور دارند و تا کنون ۳۰۰ واحد مسکونی تخریب شده و هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیازمند تعمیر شناسایی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: اقدامات پیشگیرانه بنیاد مسکن استان و احداث دایک و سد حفاظتی در برابر سیل در برخی از روستاها از جمله عارف اباد، نوبندیان و کلانی در سال ۱۴۰۰، در بارندگی اخیر، مانع از پیشروی سیلاب در این روستاها شده است که نشان از اهمیت توجه به توسعه و ساخت سیل بندهای مناسب در جنوب استان است

وی اضافه کرد: سال گذشته اعتبارات مناسب برای بهسازی و ایمن سازی ۷۰ هوتک در جنوب استان جذب کردیم.

وی همچنین با اشاره به اقدامات بنیاد مسکن استان در بهسازی گرگروک‌های حادث شده از سیل سال ۱۳۹۸ و تجربه موفق روستاهای غلام محمد بازار و بل شمل، گفت: وقوع بارندگی اخیر به پیشرفت فرایند فرسایش خندقی در دشتیاری منجر شده است.

به گفته بیک مداح، مطالعات مکانیک خاک در این مناطق توسط پژوهشکده سوانح طبیعی کشور بسیار با اهمیت است و این مطالعات باید پیش نیاز هر اقدام عمرانی در جنوب استان باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه