پیامدهای سیاست‌ های اشتباه در صنعت و بازار خودرو


پیامدهای سیاست‌ های اشتباه در صنعت و بازار خودرو

سیاست‌های اشتباهی که برای صنعت خودرو و بعد از آن برای بازار خودرو اعمال شده است ازیک‌سو خودروسازان را به زیان واداشته و از سوی دیگر سبب شد مشتریان نیز با قیمت‌های گزاف اقدام به خرید خودرو از بازار کنند و در نتیجه همه از وضعیت موجود ناراضی هستند.

در همین زمینه آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به بیان نظرات خود پرداخت.

سیاست‌های اعمال‌شده در حوزه خودرو را چگونه می‌بینید؟

متاسفانه خودروسازان درپی سیاست‌های اشتباه سیاستگزاران در تنگنا قرار گرفته‌اند و به‌رغم زیان‌دهی ناچار به ادامه تولید و عرضه خودرو هستند این در حالی است که این شیوه به دور از منطق اقتصادی بوده و حتی اگر خودروساز مجبور به تولید همراه با زیان باشد در افق پیش رو با ورشکستگی مواجه خواهد شد. شورای رقابت در شورای قیمت‌گذاری که البته مسیری یک‌طرفه است، باید راهبرد خود در رابطه با صنعت خودرو را مشخص کند. قیمت‌گذاری خودرو باید بر مبنای واقعیت‌های بازار و سیاست‌های تولید داخل، مونتاژ و واردات قطعات و خودرو باشد.

تولید خودرو با زیان چه بر سر صنعت خودرو خواهد آورد؟

یک واحد خودروسازی به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی باید سودآور باشد. اگر قرار است خودرویی کمتر از قیمت تمام‌شده تولید قیمت‌گذاری شود پس تکلیف سود خودروساز و سهامداران چه خواهد شد؟ اگر قرار است خودروساز با زیان تولید کند و به دلیل زیان‌دهی تولید را متوقف کند آیا در آینده به دلیل عدم تولید و تامین نیاز بازار به اخلال در نظم بازار محکوم نخواهد شد؟

وضعیت بازار خودرو را چگونه می‌بینید؟

خبردرمانی سیاستگزار در باب واردات خودروهای نو و دست‌دوم و انتظار مشتریان برای واردات خودروهای خارجی به کشور موجب دست نگهداشتن خریداران برای خرید خودرو و در مقابل شتابزدگی فروشندگان برای فروش خودرو در بازار شده است. بنابراین بخشی از تقاضا در بازار خودرو نیز به این شکل کاهش پیدا کرده و موجب رکود در بازار خودرو شده است و این روند تا زمان تعیین تکلیف واردات خودرو و تامین نیاز بازار از طریق واردات تداوم خواهد داشت. تازمانی‌که با کاهش عرضه و افزایش تقاضا در بازار خودرو مواجه هستیم و اثر واردات خودروهای نو و دست‌دوم در بازار محسوس نباشد، مشکلات بازار خودرو رفع نخواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه