در دو سال اخیر، تنها روزی 12 خودرو وارد کشور شده است!


در دو سال اخیر، تنها روزی 12 خودرو وارد کشور شده است!

صدور مجوز برای واردات خودرو درحالی وارد سومین سال خود شده که با وجود وعده‌های سیاستگزار تا به‌امروز بخش کوچکی از برنامه‌ها و اهداف اصلی آن تحقق یافته است. 

طبق محاسبات دربازه زمانی دوساله روزی تنها ۱۲ دستگاه خودرو وارد کشور شده است؛ حال آن‌که تولید روزانه خودرو سه هزار دستگاه است. هشتم اسفند ۱۴۰۰ بود که رئیس‌جمهور در قالب فرمان هشت‌ماده‌ای خودرویی خود، دستور آزادسازی واردات خودرو را نیز صادر کرد. این هشت فرمان مسائل مختلف حوزه خودرو، از تولید گرفته تا خصوصی‌سازی را شامل می‌شد؛ اما شاید جذاب‌ترین بند آن برای افکار عمومی، به‌موضوع واردات خودرو مربوط می‌شد. رئیس‌جمهور در این بند از فرمان هشت‌ماده‌ای دستور داد به‌منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار و

همچنین متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو ظرف حداکثر سه ماه رفع شود. صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو با توجه به آن‌که واردات خودرو از خرداد ۹۷ ممنوع شده بود، اهمیت و جذابیت بالایی برای مشتریان خودرو داشت. ممنوعیت واردات خودرو، علاوه‌بر کاهش شدید عرضه مدل‌های خارجی در بازار ایران، به‌نوبه خود سبب رشد شدید قیمت وارداتی‌ها شده بود. البته رشد انتظارات تورمی و صعود قیمت ارز نیز در بالا رفتن قیمت در بازار خودروهای خارجی کشور سهم اساسی داشتند؛ اما ممنوعیت واردات هم نقشی انکارناپذیر در این ماجرا ایفا کرد؛ زیرا تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا در بازار به‌هم خورده بود.

شهروندان امیدوار بودند با آزادی واردات خودرو پس از حدودا چهار سال، ضمن تقویت عرضه، قیمت نیز در بازار وارداتی‌ها بشکند. حتی برخی کارشناسان و فعالان عرصه واردات خودرو معتقد بودند درصورت وارداتی منطقی و تا حد امکان ارزان برای مصرف‌کنندگان، احتمال افت قیمت خودروهای خارجی کشور تا ۵۰ درصد و بلکه بیشتر نیز وجود دارد. پس از صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد اقدامات لازم را برای از سرگیری واردات خودرو پس از چهار سال ممنوعیت انجام خواهد داد.

همچنین تقریبا سه ماه بعد، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ممنوعیت واردات خودرو را تمدید نکرد تا ورود خودرو به‌کشور رسما آزاد شود. بااین‌ حال، وزارت صمت تقریبا ۶ ماه پس از صدور فرمان رئیس‌جمهور مبنی بر آزادسازی واردات خودرو و سه ماه بعد از حکم شورا، نسبت به‌تدوین و ابلاغ آیین‌نامه مربوطه اقدام کرد.

اوایل شهریورماه سال گذشته سرانجام آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شد؛ آیین‌نامه‌ای که بسیاری از شهروندان و فعالان عرصه واردات را به‌سبب وجود محدودیت‌ها و سختگیری‌های فراوان در آن، نسبت به آینده واردات خودرو ناامید کرد. از طرفی وزارت صمت در دوران رضا فاطمی‌امین وعده داد که تا پایان سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو و تا انتهای بهار ۱۴۰۲ نیز حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو دیگر وارد کشور خواهد شد. وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو آن هم ظرف ۱۰ ماه حدفاصل ابلاغ آیین‌نامه در ابتدای شهریور ۱۴۰۱ تا انتهای خرداد ۱۴۰۲، درحالی بود که رکورد سالانه ورود خودرو به‌کشور کمی بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه و در مقطع زمانی برجام ثبت شده بود.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرامون خرید و فروش کد ملی اشخاص حقیقی برای موضوعاتی نظیر واردات و ثبت‌نام خودرو، نسبت به‌هرگونه واگذاری کد ملی سایر مدارک مرتبط به شخص‌ثالث هشدار داده و این امر را تخلف خواند. وزارت صمت در اطلاعیه‌ خود اعلام کرده است: «با توجه به اخبار منتشره در فضای مجازی پیرامون خرید و فروش کد ملی (اسناد سجلی) اشخاص حقیقی جهت موضوعاتی نظیر واردات و ثبت‌نام خودرو، بدین وسیله ضمن تاکید بر عدم وجاهت قانونی چنین اقداماتی، به‌اطلاع عموم می‌رساند که هرگونه واگذاری (فروش) کد ملی و سایر مدارک مرتبط تحت هر عنوان و قرارداد به‌شخص ثالث جهت موضوعاتی نظیر ثبت‌نام خودرو تخلف و در صورت اطلاع این وزارت، موجب سلب اولویت خواهد بود.»

افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی خارجی‌های لوکس

خودروهای داخلی روز گذشته کاهش بهای یک تا ۱۱ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۷۱۵ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۶۰ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده (ESP) (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۷۹۳ میلیون‌تومان، دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۰ میلیون‌تومان و پارس سال (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۶۵۴ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۶۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو مکس ie (۱۴۰۲) با ۶۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۹۲۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ ‌میلیارد و ۹۰ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش بهیک‌میلیارد و ۶۶۵ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۲) با ۲ میلیون‌تومان افزایش به ۹۰۴ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

در میان خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افزایش بهای ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۲۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۳ میلیاردتومان ارزش‌گذاری شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ اظهارات فردی که با زنجیر مورد ضرب و شتم قرار گرفت