هشدار پلیس نسبت‌ به کلاهبرداری در پوشش فروش حواله خودرو


هشدار پلیس نسبت‌ به کلاهبرداری در پوشش فروش حواله خودرو

کلاهبرداری به وسیله فروش حواله خودرو، ترفند جدیدی است که عده‌ای سودجو به کمک آن موفق به کلاهبرداری‌های نجومی از مردم می‌شوند؛ آن‌هم کسانی که این روزها تشنه خرید خودرو به قیمت کارخانه هستند و البته در این مسیر با اعتماد به افرادی که ادعای نفوذ و دریافت خودرو، خارج از چارچوب‌های قانونی را دارند، اموال خود را از دست می‌دهند.

در ادامه به برخی پرونده‌ها که اخیرا در این رابطه توسط پلیس دنبال شده‌اند، اشاره می‌کنیم.

۲۵نفر از شرکای اصلی دستگیر شدند

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا نسبت‌به کلاهبرداری از شهروندان با ترفند فروش حواله خودرو هشدار داد.

سرهنگ عبداله چولکی در این باره گفت: با ارجاع پرونده‌ای از پلیس آگاهی تهران بزرگ با موضوع کلاهبرداری به شیوه فروش حواله خودرو که از ۲۵۰۰نفر به ارزش تقریبی ۲۰۰۰ میلیارد تومان اخاذی شده بود، کارآگاهان مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی رسیدگی به این پرونده را در دستورکار خود قرار دادند.

وی افزود: طی تحقیقات مشخص شد فردی به هویت معلوم با ادعای صاحب نفوذ بودن در مراجع دولتی و داشتن روابط با شرکت‌های بزرگ خودرویی و سپس با اجاره یک باب مغازه با همدستی شرکای خود ضمن اخذ مبالغ هنگفت از متقاضیان، یک برگ حواله خرید خودرو را در اختیار آنان قرار داده تا طی سه‌ماه خودرو را تحویل آنها دهد.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا با بیان اینکه این افراد در موعد مقرر به بهانه‌های مختلف تحویل خودروها را به تعویق انداخته بودند، ادامه داد: متهمان به ۷۰۰ نفر از مشتریان چک مدت‌دار معادل قیمت روز خودرو ثبت‌نامی ارائه داده و سپس متواری شده بودند.

وی با اشاره به اینکه پس از مراجعه مشتریان به بانک، بلامحل بودن چک‌ها و وقوع کلاهبرداری محرز شده بود، تصریح کرد: باتوجه به حساسیت موضوع و تجمع شکات در مقابل نهادهای کشوری، با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی، ضمن شناسایی و دستگیری متهم اصلی تعداد ۶۰۰ فقره چک به نام شرکت در یکی از بانک‌ها دریافت شد.

در ادامه با هماهنگی قضایی، تمام حساب‌های متهم و ۲۰ نفر از همدستان وی مسدود و متعاقبا ۲۵ نفر از شرکای اصلی نیز دستگیر شدند و در تحقیقات به بزه انتسابی اعتراف کردند.

وی تصریح کرد: ضمن استعلامات لازم از مراجع ذی‌صلاح نیز تعداد ۱۷دستگاه انواع خودروهای ایرانی و خارجی، ۱۱ باب آپارتمان، یک باب مغازه، یک باب گلخانه به مساحت تقریبی ۱۲هزار مترمربع و یک قطعه زمین به مساحت ۸۰۰مترمربع به ارزش تقریبی ۴۰۰میلیارد تومان از متهمان ضبط و توقیف شد.

چولکی با بیان اینکه تمامی متهمان با قرار مناسب روانه زندان شده‌اند و تلاش برای شناسایی دیگر همدستان آنها ادامه دارد، به شهروندان توصیه کرد در انجام معاملات خود از دریافت چک از افراد ناشناس جدا خودداری کنند، همچنین عنداللزوم هویت فرد ارائه‌دهنده چک با صاحب حساب یکی باشد.

وی تاکید کرد: جاعلان و کلاهبرداران با تبلیغات گسترده و ادعای داشتن روابط با افراد صاحب نفوذ و پیشنهادهای وسوسه‌انگیز توجه مشتریان را جلب می‌کنند تا از این طریق بتوانند به اقدامات مجرمانه خود سرعت ببخشند. بنابراین تا قبل از احراز هویت و اطمینان از قانونی بودن عملکرد این افراد نباید چیزی را پذیرفت.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ همچنین تاکید کرد معاملات و قراردادها حتما باید در مراکز رسمی و قانونی انجام شود و به ثبت برسد تا تحت حمایت‌های قانونی قرار گیرد.

کلاهبرداری 190میلیاردتومانی در کرمانشاه

چندی پیش فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز از دستگیری شخصی خبر داد که به بهانه فروش خودرو صفرکیلومتر به قیمت کارخانه مبلغ ۱۹۰ میلیارد تومان از ۲۰ نفر در کرمانشاه کلاهبرداری کرده بود.

سردار مهدی حاجیان در این باره اظهار داشت: «پس از اعلام شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر اینکه شخصی به بهانه اینکه می تواند خودرو صفرکیلومتر به قیمت کارخانه تحویل آن‌ها دهد اعتمادشان را جلب و مبالغ زیادی از آن‌ها کلاهبرداری کرده است، رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت.»

وی در ادامه بیان کرد: «کاراگاهان پلیس آگاهی در تحقیقات ابتدایی خود دریافتند فرد کلاهبردار توانسته با جلب اعتماد 20 نفر به بهانه تحویل خودرو صفرکیلومتر با قیمت در کارخانه مبلغ 190 میلیارد تومان از آن‌ها اخاذی کند و پس از آن متواری شده است.»

حاجیان گفت: «کارآگاهان در ادامه و با انجام کارهای اطلاعاتی موفق به ردیابی کلاهبردار حرفه‌ای شده و توانستند مخفیگاه وی را در استان همدان شناسایی و با همکاری پلیس آگاهی این استان وی را دستگیر و به کرمانشاه منتقل کنند.»رئیس پلیس استان کرمانشاه افزود: «متهم دستگیر شده در بازجویی‌ها به ارتکاب کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی از 20 نفر در کرمانشاه اعتراف و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.»

وی از شهروندان خواست تا ضمن هوشیاری در مواجهه با چنین افرادی، حتما پلیس را در جریان قرار دهند.

توصیه‌های پلیس آگاهی

رئیس اداره فرهنگی اجتماعی پلیس آگاهی فراجا نیز ضمن هشدار به شهروندان در مورد کلاهبرداری به شیوه فروش حواله خودرو توصیه کرد: به‌هیچ‌عنوان فریب تبلیغات و آگهی‌های افراد کلاهبردار در سایت‌ها و ... را نخورید و حتما در این خصوص از منابع رسمی و معتبر اقدام به ثبت نام و خرید خودرو کنید.

وی با اشاره به سوءاستفاده برخی کلاهبرداران در فروش حواله خودروها به متقاضیان اظهار کرد: شهروندان مراقب باشند فریب وعده‌های پوچ و وسوسه‌انگیز شرکت‌های بدون مجوز و افراد ناشناس مبنی‌بر تحویل خودرو با شرایط ویژه و استثنایی را نخورند.

سرهنگ شریفی با بیان اینکه کلاهبرداران معمولا طعمه‌های خود را از بین افرادی انتخاب می‌کنند که آشنایی کافی با فرآیندهای قانونی ندارند، تصریح کرد: لازم است هموطنان در برخورد با شرکت‌های اجاره‌ای و فاقد مجوز دقت لازم را داشته باشند و موارد مشکوک را در اسرع وقت با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ درمیان بگذارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز 10 اردیبهشت + دانلود غزل حافظ