روبوتاکسی نمادی از شهرهای هوشمند


روبوتاکسی نمادی از شهرهای هوشمند

شرکت ویمو (waymo) در اقدامی جهت قدم گذاری به سمت شهرهای هوشمند به‌تازگی مجوز ارائه خدمات عمومی روبوتاکسی‌ را در شهرهایی مثل لس‌آنجلس و سن‌فرانسیسکو، از کمیسیون خدمات شهری ایالت کالیفرنیا اخذ کرد.

شاید سوار ماشین‌های بدون راننده شدن یا اختراع ربات‌های راننده در گذشته یک آرزوی دور از ذهن بود؛ یا شاید در سینما و فیلم‌­های هالیوودی با خیال‌­پردازی فیلم­‌سازان درباره‌­ی آینده‌­ی تکنولوژی رباتیک مواجه می‌­شدید. اما حالا دیگر یک آرزو دست‌نیافتنی نیست. در دهه­‌ی اخیر فناوری رباتیک با بهره‌­گیری از دانش و تجربه­‌های فراوان به موفقیت‌های چشمگیری رسیده است. امروزه اخبار ربات­‌ها دیگر خیلی‌ها را شگفت‌زده نمی‌کند. گویا حالا همه منتظر روزی هستند تا بنشینند و کارها را بسپارند دست ربات­‌ها. مثلا بدون احتیاج به رانندگی، به روبوتاکسی‌ اعتماد کنند و با خیالی آسوده منتظر رسیدن به مقصد خود باشند.

ایده‌­ی روبوتاکسی از کجا شروع شد؟

ویمو (waymo) همان شرکتی‌ است که با طرح خودروی بدون راننده‌­ی سابق گوگل یا روبوتاکسی‌ها شناخته می‌شود. این طرح از سال ۲۰۰۹ به شکل فزاینده­‌ای توسعه یافت و حدودا بعد از دو سال در جاده به‌­طور آزمایشی تست شد. در سال ۲۰۱۵ گوگل از اولین سفر خودروهای خودگردان یا همان روبوتاکسی‌ها در جاده­‌های عمومی خبر داد. یک سال بعد این شرکت نام­ تجاری ویمو (waymo) را برگزید و از شرکت‌های مادر خود جدا شد. در نهایت در سال ۲۰۲۰ شرکت ویمو خدمات عمومی روبوتاکسی‌ها را با رعایت نکات ایمنی آغاز کرد. روبوتاکسی­‌ها تا به امروز در منطقه‌های خاصی و در شهرهای انگشت‌شماری با محدودیت‌های ویژه‌ای فعالیت می‌­کردند.

این محدودیت­‌ها برای راستی‌­آزمایی‌­های بیشتر بود. در گذشته گوگل گزارش داد که در سفرهای آزمایشی روبوتاکسی‌ها دچار ۱۴ سانحه شده‌­اند که البته فقط در یکی از این سوانح، خودروی مذکور مقصر بوده و در بقیه‌­ی موارد، این خودروها یا راننده‌­های دیگر بوده‌­اند که مرتکب اشتباه رانندگی شده‌­اند. بعدها روبوتاکسی‌­ها در سانحه­‌ای ناراحت­‌کننده موجب مرگ یک سگ شدند و در یک مورد دیگر صدماتی به یک دوچرخه‌­سوار وارد کردند.

دوران شهرهای هوشمند با روبوتاکسی­‌‌ها

این حوادث باعث شد تا فعالیت عمومی روبوتاکسی‌­ها با چالش‌­ها و موانعی از طرف قانون­‌گذاران روبه‌­رو شود. یعنی فراگیری این تکنولوژی به‌سادگی ممکن نبود. اما ویمو به تازگی اعلام کرد که از کمیسیون خدمات عمومی ایالت کالیفرنیا، مجوز ارائه خدمات روبوتاکسی‌­ها را اخذ کرده و به‌­زودی این تاکسی‌­های بدون راننده را در منطقه­‌ها و محدوده­‌های جدید و کلیدی شهری مشاهده خواهیم کرد.

این مجوز محدودیت­‌های گذشته را حذف می‌­کند و اجازه‌­ی عبور و مرور روبوتاکسی‌­ها را در ابرشهرهای ایالت کالیفرنیا یعنی سان­‌فرانسیسکو و لس‌­آنجلس را می‌دهد. آن هم به­‌طور بیست و چهار ساعته و در هفت روز هفته.

این مجوز تنها یک روز پس از آن که مدیرعامل ویمو یعنی تدرا ماواکانا، روی صحنه درباره‌­ی آینده‌­ی شرکت ویمو و همینطور آینده‌­ی صنعت­ خودروهای بدون راننده یا روبوتاکسی‌ها در برابر حاضرین صحبت کرد، توسط کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا تصویب و صادر شد. مدیرعامل ویمو خاطرنشان کرد که روبوتاکسی‌­ها در در گذشته با اقبال گسترده‌­ای روبه‌­رو شده‌­اند. و گویا در همین مدت کوتاه این روبوتاکسی‌­ها به عنوان بخشی از زندگی روزمره‌­ی شهری در بین مسافرین خود پذیرفته شده‌اند.

طبق گفته­‌ی تدرا ماواکانا، حدود 15000 نفر از خدمات روبوتاکسی‌­ها استفاده کرده­‌اند و بیش از 50000 نفر نیز در صف سفر با خودروهای خودران ویمو هستند. طیف مسافرین روبوتاکسی‌­ها بسیار وسیع است. دانشجویان و محصلین، کارمندان و شاغلین و به‌‌طور کلی، افرادی که برای تجربه‌­ی سفر با روبوتاکسی‌­ها مشتاق هستند.

هزینه­‌ی سفر با روبوتاکسی‌­ چقدر است؟

خانم تدرا ماواکانا، مدیرعامل شرکت ویمو بیان کرد که خدمات روبوتاکسی­‌ها در سان­‌فرانسیسکو مانند روال سابق تا مدتی بدون هزینه‌ ­خواهد بود. بدین شکل که بعد از گذشت مدتی و با بررسی داده­‌های آماری و شناخت بازار هدف خود اقدام به قیمت‌گذاری خواهند کرد. این نکته کمک خواهد کرد تا معقول‌­ترین تعرفه برای سفر با روبوتاکسی­‌ها معرفی شود و در نهایت، بهترین خدمات به مشتریان ارائه شود.

اهمیت روبوتاکسی‌ در صنعت حمل و نقل شهرهای هوشمند

در ابر شهرهای هوشمند یکی از مهم‌ترین مسائل روزمره‌ی انسان‌ها رفت و آمد است. مدیران و خدمت‌گزاران شهری امروزه وظیفه‌ی دشواری برای برآورده ساختن این احتیاجات دارند. سیستم‌های حمل و نقلی با چالش‌ها و بحران‌های متعددی مواجه می‌شوند و همیشه به عنوان بخشی حیاتی در زندگی شهروندان حضور داشته‌اند.

روبوتاکسی‌ها در آینده‌ای نه چندان دور به علت برتری نسبی نسبت به عملکرد انسانی، نقش اساسی‌ای را در سیسم‌های حمل و نقلی ایفا خواهند کرد.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!