رشد 52 درصدی تولید خودرو از زمان صدور 8 فرمان رئیسی


یک کارشناس صنعت خودرو افزایش تولید خودرو در طول دو سال گذشته را یک امر مثبت تلقی کرد و گفت: این اتفاق خوب است، اما علی‌رغم تحقق چنین موضوعی خودروسازان هنوز نتوانسته‌‎‌اند که تولید محصولات را به اندازه ظرفیت واقعی خود در سال‌های گذشته برسانند.

گروه صنعت معدن و تجارت بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛ نزدیک به ۲ سال از اعلام فرمان هشت ماده‌ای رئیس جمهور برای تحول صنعت خودرو می‌گذرد که در میان آن‌ها افزایش تولید خودرو جزو یکی از همین دستورات بود.


آمار‌های تولید نشان از آن دارد که در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۰ تعداد خودرو‌های تولید شده ۸۲۷ هزار دستگاه بوده و در کنار آن تعداد خودرو‌های تولیدی در مدت زمان مشابه سال ۱۴۰۲ هم عددی بالغ بر ۱ میلیون ۲۳۰ هزار دستگاه بوده است. تطبیق این دو عدد نشان از آن دارد که تولید خودرو در طول ۲ سال گذشته یک رشد تقریباً ۵۲ درصدی داشته است.

رشد 52 درصدی تولید خودرو از زمان صدور 8 فرمان رئیسی
«سعید مدنی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون افزایش تولید خودرو در طول مدت زمان مذکور اظهار کرد:آخرین آمار‌ها حاکی از آن است که تولید خودرو طی ۲ سال گذشته رشد خوبی داشته، اما علی‌رغم تحقق چنین موضوعی خودروسازان هنوز نتوانسته‌‎‌اند که تولید محصولات را به اندازه ظرفیت واقعی خود در سال‌های گذشته برسانند.


این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: رسیدن آمار تولید به عدد ۱ میلیون و ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار دستگاه در پایان سال یک اتفاق خوب است، اما این موضوع زمانی جلوه مثبتی پیدا می‌کند که تولید خودو متناسب با ظرفیت خودروسازان و به عدد ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار الی ۸۰۰ هزار دستگاه برسد.


وی افزود: تولید خودرو طی پنج گذشته عقب‌گرد وحشتناکی داشته و افزایش تولید در طول یک یا دو سال اخیر صرفاً بخشی از آن عقب ماندگی را جبران می‌کند. به طور کلی رشد ۵۲ درصدی ساخت اتومبیل در ۲ سال گذشته را نمی‌توان به عنوان جبران مافات خودروسازان تلقی کرد.


مدنی تصریح کرد: در طول پنج سال گذشته آمار تولید خودرو حداقل ۴۰۰ هزار دستگاه کمتر از ظرفیت خودروسازان بوده است با در نظر گرفتن این نکته، میزان عقب ماندگی تولید خودرو در مدت زمان مذکور عددی بالغ ۲ میلیون دستگاه می‌شود.


این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: جدای از بحث تولید، در طی ۵ سال گذشته هیچ واردات خودرویی صورت نگرفته و با در نظر گرفتن این فرضیه که هر سال ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود، محدودیت واردات کسری ۲۰۰ هزار دستگاهی را در بازار ایجاد کرده است.


وی تصریح کرد: تولید کمتر از ظرفیت و محدودیت در واردات، بازار خودرو را با کسری ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی مواجه کرده است. همین مسئله باعث ایجاد تقاضا‌های سوداگرانه برای ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاهی می‌شود در پایان هر سال توسط خودروسازان به بازار عرضه می‌شود.


مدنی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر خودروسازان علی‌رغم افزایش تولید از چشم انداز سال ۱۴۰۴ به شدت عقب هستند و همین موضوع باعث افزایش قیمت خودرو‌ها شده است.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید