اهمیت انجام غربالگری شنوایی گوش در نوزادان


اهمیت انجام غربالگری شنوایی گوش در نوزادان

به گزارش رکنا از لرستان؛ مریم کوشکی در روز یکشنبه جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اهمیت برنامه سلامت گوش و پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی، هرساله 3 مارس به عنوان روز جهانی شنوایی...

به گزارش رکنا از لرستان؛ مریم کوشکی در روز یکشنبه جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اهمیت برنامه سلامت گوش و پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی، هرساله 3 مارس به عنوان روز جهانی شنوایی نامگذاری می‌شود و امسال این روز مصادف با 13 اسفند 1402 و شعار آن تغییر نگرش: مراقبت از گوش و شنوایی را به واقعیت تبدیل کنیم برای این روز انتخاب شده است.

وی افزود: نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایعترین ناهنجاری‌های بدو تولد محسوب می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه لرستان عنوان کرد: در جوامع مختلف به دلایلی نظیر فقدان نمود ظاهری آن درکودک، ناآشنا بودن خانواده ها باعلائم اولیه آن، عدم اطلاع از خدمات موجود و دانش ناکافی از عوارض بسیار جدی آن با تأخیر زیاد شناسایی شده و باعث بروز اثرات منفی جدی بر روند رشد گفتار، زبان و شناخت کودک خواهد شد.

کوشکی گفت: این نقص به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل ناتوانی و معلولیت نوزادان در سراسر جهان مطرح بوده و عوارض کوتاه مدت و بلند مدتی در زمینه های مختلف رشد و تکامل کودک از جمله زبان و تکلم، فعالیتهای فیزیکی، قوه درک یا شناخت و نیز مهارت‌های ذهنی _اجتماعی برجای گذارده و نیز بر سطح تحصیلات و مهارت‌های شغلی افراد اثر منفی دارد.

وی با اشاره به اینکه حداقل یک سوم کودکان مبتلا به این نقص در آینده مبتلا به مشکلاتی در تکامل سیستم عصبی خواهند شد، بیان کرد: مهمترین عوامل خطر ابتلای آن عبارت از عوامل ژنتیکی و بروز جهش های ژنی و ازدواج‌های فامیلی، ابتلای مادر به بیماریهای عفونی در دوران بارداری، مصرف داروهای اتوتوکسیک، صدمات وارده حین زایمان، زردی نوزادی، عفونت گوش و اصوات صدمه زا و مخرب می‌باشند.

معاون بهداشت دانشگاه خاطرنشان کرد: خوشبختانه بیش از 50 درصد در بزرگسالان و 60 درصـد در کودکان از انـواع کـم شـنوایی و ناشـنوایی با اجرای برنامه های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری اولیه هستند.

کوشکی تصریح کرد: کم شنوایی جزء شایع ترین اختلالات بدو تولد است که بدون علائم ظاهری بروز می کند و تشخیص آن در بدو تولد فقط از طریق تست های شنوایی امکان پذیر است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت انجام غربالگری شنوایی گوش در نوزادان خاطرنشان کرد: انجام اقدامات مرتبط با شنوایی نوزادان و کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد و به همین دلیل؛ والدین نیز باید نسبت به پیگیری این مسئله توجه کافی داشته باشند.


اهمیت انجام غربالگری شنوایی گوش در نوزادان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه