چرا قیمت‌ها در بازار آزاد صعودی شدند؟


چرا قیمت‌ها در بازار آزاد صعودی شدند؟

مهلت عرضه ۱۲ مدل خودرو وارداتی جدید به‌متقاضیانی که سال قبل اقدام به‌ثبت‌نام کرده بودند، شب گذشته به‌پایان رسید.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو دراین‌باره گفت: «سامانه یکپارچه فروش خودرو از روز چهارشنبه ۹ اسفند برای عرضه ۱۲ مدل خودرو وارداتی به‌متقاضیانی که اسفند سال قبل اقدام به‌ثبت‌نام کرده بودند، فعال شد و مهلت ثبت‌نام تا شنبه‌شب ساعت ۲۴ بود.»

وی در ادامه افزود: «در این مرحله متقاضیان می‌توانستند یک اولویت از سبد محصولات اعلامی را انتخاب کنند. لازم به‌ذکر است هیچ‌گونه ثبت‌نام جدیدی در این مرحله انجام نشده و انتخاب خودرو در سامانه صرفا برای ثبت‌نام‌کنندگان مرحله اول که در اسفندماه سال ۱۴۰۱ حساب خود را بلوکه کرده‌اند، امکان‌پذیر بود.»

از طرفی بررسی بازار خودرو طی ۲۵‌ روز گذشته نشان می‌دهد قیمت خودروهای داخلی به‌سقف یک‌ساله خود رسیده است. انتظار تورمی، اوج‌گیری نرخ ارز، عدم‌عرضه مناسب از سوی خودروساز و رشد تقاضا برای خودرو در ماه پایانی سال از جمله علل رشد قیمت‌ها در بازار عنوان می‌شود.

رشد بهای خودرو در بازار که از اواسط دی‌ماه آغاز شد، ۱۴ بهمن‌ماه امسال به‌اوج خود رسید و پس از آن، تحت‌تاثیر ثبات نرخ ارز متوقف شد. این درشرایطی است که از ۱۰ روز پیش دوباره روند رشد قیمت‌ها کلید خورد و این بار حتی سقف قیمتی ۱۴ بهمن را نیز شکست.

برای بررسی بازار خودرو نرخ چند محصول پرتقاضای داخلی و مونتاژی را در این فراز ‌و ‌نشیب بررسی کردیم. بر این اساس قیمت ۱۸ محصول در چند بازه زمانی متفاوت رصد شده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که روز گذشته قیمت خودروهای داخلی نسبت به قله قیمتی پیشین، یعنی ۱۴ بهمن‌ماه به‌طور میانگین ۶.۵ میلیون‌تومان بیشتر بوده است.

همچنین نسبت به‌آخرین کف قیمتی ثبت‌شده، یعنی ۲۳ بهمن‌ماه نیز به‌طور میانگین رشدی معادل ۲۰.۲ میلیون‌تومان را نشان می‌دهد. خودروهای مونتاژی‌ اما هنوز به‌قیمت ۱۴ بهمن نرسیده‌اند. میانگین قیمت خودروهای مونتاژی مورد بررسی ۴.۵ میلیون‌تومان کمتر از بهای آن‌ها در نیمه بهمن بوده است. اما نسبت به‌میانگین قیمتی ۲۳ بهمن رشدی معادل ۱۵.۵ میلیون‌تومان را تجربه کرده‌اند.

شاید بتوان مهم‌ترین علت افت‌وخیزهای ثبت‌شده را مربوط به‌نوسانات نرخ ارز دانست. درواقع پس از ناآرامی‌های سیاسی در سطح بین‌المللی، نرخ ارز در بازار آزاد روند صعودی به‌خود گرفت؛ به‌طوری ‌که بهای دلار به‌بیش از ۵۸ هزارتومان رسید.

بازار خودرو نیز در تبعیت همیشگی خود از نرخ ارز، تحت‌تاثیر این موضوع، روی مدار رشد قیمت قرار گرفت. اما در نیمه دوم ماه گذشته، بازار ارز آرامش نسبی به‌خود دید و می‌توان گفت تقریبا روی ۵۵ هزار تومان ثابت ماند. بنابراین بازار خودرو نیز که تاثیر زیادی از ارز می‌گیرد، به‌تبع آن به‌سمت کاهش قیمت حرکت کرد.

اما ثبات نرخ ارز تنها مدتی ادامه داشت و طی روزهای اخیر دوباره در مدار صعود قرار گرفت. طوری که بهای دلار در بازار آزاد روز گذشته تا۶۰ هزارتومان پیش رفت. از همین رو قیمت خودرو نیز دوباره رشد کرد. شاید یکی از دلایل رشد نرخ ارز نزدیکی به‌پایان سال باشد که منجر به‌رشد تقاضای خرید ارز شده است.

اما نزدیکی به‌پایان سال، علاوه‌بر تاثیر روی قیمت ارز، به‌طور مستقیم بازار خودرو را نیز تحت‌تاثیر خود قرار داده است. عموما در روزهای آخر سال معاملات خودرویی اوج می‌گیرد و همین موضوع می‌تواند موجب رشد قیمت خودرو شود.

افزایش قیمت ۴۰ میلیون‌تومانی جک S۵ نیوفیس

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش بهای یک تا ۱۶ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۱۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۲۶ میلیون‌تومان، دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۱۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۸۸ میلیون‌تومان، پارس سال (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۶۱ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان افزایش ۹۷۸ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش ۷۳۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۴۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۶۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۵۵ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیون‌تومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۳۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان و نیسان جـــــوک پلاتینیوم با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان رسید. از طرفی در خودروهای خارجی لوکس هیچ تغییر قیمتی مشاهده نشد و این گروه از خودروها با ثبات بها کار خود را در بازار آزاد دنبال کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک