برای اولین بار اتفاق افتاد؛ افزایش آرای باطله و کاهش مشارکت انتخاباتی شهرهای پرجمعیت


برای اولین بار اتفاق افتاد؛ افزایش آرای باطله و کاهش مشارکت انتخاباتی شهرهای پرجمعیت

اطلاعات موجود نشان می‌دهد هر چه جمعیت شهرها بیشتر باشد میزان شرکت در انتخابات روند کاهشی بیشتری داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، «گذری به ویژگی‌های آماری انتخابات 11 اسفند» عنوان یادداشت روزنامه اعتماد به قلم احسان هوشمند است که در بخشی از آن آمده است:

اعلام میزان مشارکت واجدین شرایط در مراکز شهری بخش دیگری از مختصات انتخابات اخیر را روشن می‌کند. به سخن دیگر اطلاعات موجود نشان می‌دهد هر چه جمعیت شهرها بیشتر باشد میزان شرکت در انتخابات روند کاهشی بیشتری داشته است. یعنی شهرهای با جمعیت بیشتر میزان مشارکت کمتری نسبت به شهرهای کم‌جمعیت‌تر داشته‌اند.

به دلیل ثبت شماره ملی رای‌دهندگان این اطلاعات به سادگی قابل ارائه است. یعنی انتخابات اخیر وجه روستایی بیشتری داشته و روستاها و شهرهای محروم یا شهرستان‌های دارای جمعیت کمتر مشارکت بیشتری داشته‌اند. مراکز مهم شهری چون تهران، البرز، فارس، اصفهان و مشهد نیز مشارکت کمتری داشته‌اند. حتی میزان مشارکت در انتخابات شهر تهران نیز نسبت به انتخابات گذشته با 2درصد کاهش به حدود 24 درصد شرکت واجدین رای رسید.

یکی از ویژگی‌های تازه انتخابات در کشور میزان قابل توجه آرای باطله است. یعنی آرای سفید یا آرای مخدوش که به آرای باطله مشهور است. در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که به انتخاب سیدابراهیم رییسی منجر شد حدود 13درصد آرا باطله بود. یعنی اگرچه در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم کمتر از 50درصد و حدود 48درصد واجدین شرایط در انتخابات مشارکت داشتند اما از این میزان بخش بزرگی یعنی حدود 3740000 رای نیز آرای باطله بود و پس از رای رییسی آرای باطله در رتبه بعدی قرار داشت.

به نظر می‌رسد اعلام رسمی و تفکیکی آرای مجلس اخیز نیز واجد همین شگفتی باشد و بخش قابل توجهی از آرای اخذ شده آرای باطله باشد تا این ساعات که نتایج تفکیکی در حال انتشار است مشخص شده در حوزه انتخابیه یزد و اشکذر و ندوشن آرای باطله ۲۹ هزار و ۳۰۳ رای دوم است. این پدیده نیز در جای خود قابل تحلیل و بررسی است.

منبع : اعتماد
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه