آتشی که ماکرون با سخنانش برانگیخت


آتشی که ماکرون با سخنانش برانگیخت

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه چند روز پیش پس از آنکه احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین را مطرح کرد، نه تنها در صحنه اروپا به‌مثابه شخصی منزوی ظاهر شد، بلکه اعتراض سایر رهبران این قاره و جهان را نیز برانگیخت.

اگرچه مقامات فرانسوی سعی کردند تا نسبت به اظهارات رئیس‌جمهور کشورشان شفاف‌سازی کنند و از حجم انتقادات کاهش دهند، اما اصرار ورزیدند که باید پیام روشنی به روسیه ارسال شود که این کشور «نمی‌تواند در جنگ اوکراین پیروز میدان باشد.» البته کرملین هم هشدار داد که اگر ناتو نیروهایی را به اوکراین اعزام کند، یک درگیری مستقیم میان ائتلاف ناتو و روسیه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهور فرانسه پس از نشست سران ۲۰ کشور اروپایی و دیگر مقامات غربی در پاریس طی سخنرانی در یک کنفرانس خبری احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین جهت کمک به این کشور جنگ‌زده اروپایی را عنوان کرد.

«فیلیپس اوبرین» مورخ آمریکایی و استاد مطالعات راهبردی در دانشگاه سنت اندروز در اسکاتلند می‌گوید: پیامی که ماکرون تلاش کرد تا عنوان کند، همچنان نامشخص است اما او چنین چیزی را به طور تصادفی مطرح نکرد. شاید برای هشداری به روسیه از این طرح احتمالی سخن گفت و یا شاید هم از احتمال وقوع آن خبر داد و قصد آماده‌سازی مردم را داشت.

آسوشیتدپرس می‌نویسد: ماکرون درباره نگرش در حال تحول رهبران اروپایی از زمان آغاز جنگ روسیه-اوکراین شفاف‌تر صحبت کرد. او گفت که ۲ سال قبل بسیاری از مردم دور این میز جمع شدند و گفتند که «ما کیسه‌خواب و کلاه ایمنی ارائه خواهیم داد.» امروز آنها می‌گویند که «ما باید سریع‌تر و سخت‌تر کار کنیم تا موشک‌ها و تانک‌ها را به دست آوریم.»

بلافاصله پس از اظهارات امانوئل ماکرون، مقامات آلمان، لهستان و دیگر کشورها که در نشست پاریس شرکت کرده بودند، سعی کردند از این اظهارات فاصله بگیرند و بگویند که به اوکراین نیرو اعزام نخواهند کرد. البته «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو هم به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که هیچ برنامه‌ای جهت اعزام نیرو به اوکراین وجود ندارد.

آتشی که ماکرون با سخنانش برانگیخت

«سباستین لوکورنو» وزیر دفاع فرانسه گفت بحث و رایزنی درخصوص اعزام احتمالی نیروهای غربی به اوکراین که هیچ اجماعی هم حاصل نشده، به استفاده از آنها برای مین‌زدایی و عملیات آموزشی نظامی دور از خطوط مقدم مربوط می‌شود و این طرح احتمالی «به معنای اعزام نیرو جهت جنگ با روسیه نیست.»

«استفان سژورنه» وزیر امور خارجه فرانسه هم تاکید کرد: این نوع از حضور نظامی به معنای عبور از آستانه ستیزه‌جویی نخواهد بود.

یک دیپلمات آگاه فرانسوی هم به شرط آنکه نامش فاش نشود، گفت: هدف از عنوان کردن این برنامه احتمالی ارسال پیامی به رئیس‌جمهور پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) است تا بگوییم که این هم به نوعی یک گزینه است.

«جانا پوگلیرین» رئیس شورای روابط خارجی اروپا در برلین تحت عنوان یک اندیشکده بین‌المللی گفت: ماکرون می‌خواهد سیگنال قدرت را به روسیه ارسال کند؛ اما برای اینکه بازدارندگی موثر واقع شود، این مسئله باید قابل اعتماد باشد. او بدون ضرورت اظهاراتی را درباره ناتو عنوان کرد. راه و روش ارتقاء اتحاد و قدرت اروپا این نیست.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه در جریان سخنرانی سالانه خود با اشاره به پیامدها مداخله ناتو در اوکراین تصریح کرد: پیامدهای مداخلات احتمالی آن‌ها بسیار فجیع‌تر خواهد بود. آن وقت اقدامات ما و متحدان منجر به از بین بردن امنیت اروپا می‌شود و این برای همه خطراتی به دنبال خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری