سهم مالیات در بودجه سال 1403 چقدر است؟


سهم مالیات در بودجه سال 1403 چقدر است؟

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: سهم مالیات در بودجه سالیانه از حدود ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۵۳ درصد در بودجه ۱۴۰۳ رسیده است.

سهم مالیات در بودجه سال 1403 چقدر است؟

به گزارش راهبرد معاصر؛ بابک نگاهداری در همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی کشور با بیان اینکه سوگیری و جهت‌گیری بودجه از سال ۱۴۰۰ به سمت افزایش سهم مالیات بوده است گفت: به طوری که سهم مالیات در بودجه سالیانه از حدود ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۴۳ درصد در سال ۱۴۰۲ و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به ۵۳ درصد رسیده است. لذا جهت‌گیری بودجه به سمت منابع پایدار است.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم به موضوع پایه‌های مالیاتی جدید تاکید شده است. بحث مالیات برعایدی سرمایه تا جای خوبی پیش رفته است گفت: سفته‌بازی باعث نوسانات شدید قیمت می‌شود و نیازهای مصرفی مردم را نیز دچار مشکل می‌کند. ما از تولیدکننده مالیات می‌گیریم اما از دلال اخذ نمی کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه این موضوع سبب تغییر جریان سرمایه به سمت بازارهای دلالی می‌شود که برخلاف تولید است. بنابراین هدف از این قانون تقویت تولید و مبارزه با سوداگری است گفت: بحث بعدی به مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی مربوط می شود. تلاش شده تا این مالیات را جایگزین قوانین و معافیت های پراکنده مالیاتی کنیم. در این قانون درآمدهای فرد تجمیع می‌شود و هزینه‌هایی مانند آموزش و سلامت از آن کم می‌شود و مابقی مشمول مالیات می‌شود.

نگاهداری با تاکید بر اینکه: در برنامه هفتم بر روی جلوگیری از فرار مالیاتی تاکید شده است گفت: هر چقدر که به سمت هوشمندسازی برویم در جلوگیری از فرار موفق تر خواهیم بود. رویکردهای سازمان امور مالیاتی هم در همین راستا است.

وی افزود: موضوع دیگر تقویت بخش تنظیم گری مالیات است. باید با تعریف پایه‌های جدید و تغییر رویکرد نشان دهیم که مالیات ضد تولید نیست. به عنوان مثال با کاهش فرار مالیاتی توان ما برای کاهش نرخ مالیات بر تولید افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از مهم‌ترین زیر ساخت های کشور برای هوشمندسازی نظام مالیاتی است. حاصل اجرای این سامانه شفافیت و حذف ممیز محوری است. قانونی دیگری نیز در حال جلو رفتن است که بحث تسهیل تکالیف مودیان در پایانه‌های فروشگاهی است. معافیت صدور صورت حساب الکترونیکی برای مودیان کوچک در این قانون در نظر گرفته شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که همه معاملات مودیان در سامانه مودیان پوشش داده شود. بنابراین هدف اصلی توسعه صورتحساب‌های الکترونیک است. باید این نظارت صورت گیرد تا قانون مالیات بر درآمدهای اتفاقی با کمک سامانه مودیان اجرایی شود./ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان