کرملین: روسیه از بحران خارج شده است


کرملین: روسیه از بحران خارج شده است

پیش بینی رشد اقتصادی روسیه در سال جاری، دیدار پوتین و اردوغان در آینده نزدیک، سفر معاون رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح ایران به مسکو در ماه آگوست و قرار گرفتن نروژ در فهرست کشور‌های غیر دوست روسیه، از جمله مهمترین اخبار پیرامون روسیه هستند.

کرملین: روسیه از بحران خارج شده است

به گزارش راهبرد معاصر؛ دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه امروز اعلام کرد که این کشور از بحران خارج شده و دارای دورنمای توسعه سریعی است که منحصر به فرد است.

وی در جمع خبرنگاران گفت: «ما نه تنها از بحران خارج شده‌ایم، بلکه چشم‌اندازی داریم که با استاندارد‌های امروزی به سرعت شروع به توسعه کرده است و این وضعیت بسیار کم نظیر و قابل توجه است، به نوعی که در آینده باید بررسی شود که چگونه این امر محقق شد.»

پیش از این، در اواخر ماه جولای، بانک مرکزی روسیه پیش بینی مثبتی از تولید ناخالص داخلی این کشور نموده و یادآور شد که رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ در محدوده ۱.۵ تا ۲.۵ درصد خواهد بود. طبق این اطلاعات، بهبود اقتصادی به پایان رسیده است، بنابراین انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ نرخ رشد آن کمتر باشد - یعنی در سطح ۰.۵-۲.۵ درصد، و در سال ۲۰۲۵ - در محدوده ۱-۲ درصد.

کرملین قصد پوتین و اردوغان برای دیدار را تایید کرد

سخنگوی کرملین، همچنین علام کرد که ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه، در جریان مذاکرات تلفنی روز گذشته خود تمایل برای دیدار با یکدیگر را مورد تایید قرار داده‌اند، البته تاریخ این دیدار هنوز مشخص نشده است.

دیمیتری پسکوف در نشست خبری امروز خود گفت: در مجموع رؤسای جمهوری دو کشور قصد خود را برای دیدار به زودی تایید کردند، اما محل دیدار و زمان برگزاری چنین دیداری از طریق کانال‌های دیپلماتیک بعداً مورد توافق قرار خواهد گرفت.

دولت روسیه نروژ را در فهرست کشور‌های غیر دوست قرار داده است

در خبر دیگری مشخص شد که طبق سند منتشره در وب سایت دولت فدراسیون روسیه، نروژ در فهرست کشور‌هایی قرار گرفته است که اقدامات غیردوستانه‌ای علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی روسیه انجام می‌دهند.

در این بیانیه آمده است: «دستور اجرای فرمان شماره ۲۴۳ ریاست جمهوری در تاریخ ۲۳ آوریل ۲۰۲۱ «در مورد اعمال تدابیر لازم برای تأثیرگذاری (مقابله) با اقدامات غیردوستانه کشور‌های خارجی» به تصویب رسید. این فرمان شامل محدودیت تا ممنوعیت کامل برای کشور‌های غیردوستی است در رابطه با استخدام پرسنل برای مؤسسات کنسولی و دیپلماتیک از میان افراد مستقر در خاک روسیه است. بر اساس این ضوابط، نروژ دارای محدودیت ۲۷ نفر خواهد بود.»

همانطور که در پیام ذکر شد، این فهرست نهایی نیست و می‌توان آن را با در نظر گرفتن اقدامات خصمانه مداوم کشور‌های خارجی علیه روسیه گسترش داد.

پیش از این در ماه مه سال ۲۰۲۱ محدودیت‌هایی برای نمایندگی‌های دیپلماتیک کشور‌های ایالات متحده و جمهوری چک و سپس در ماه جولای سال ۲۰۲۲، برای نمایندگی‌های دیپلماتیک یونان، دانمارک، اسلوونی، کرواسی و اسلواکی اعمال شد.

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، امروز در مصاحبه با خبرگزاری نووستی اعلام کرد که معاون رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح این کشور قصد دارد در اواسط ماه آگوست به فدراسیون روسیه سفر کرده و در کنفرانس امنیتی مسکو شرکت کند.

به گفته سفیر ایران، هیئت نظامی این کشور علاوه بر این کنفرانس، در نمایشگاه ارتش-۲۰۲۳ در روسیه نیز حضور خواهد داشت.

این دیپلمات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دیدار جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در این سفر انجام خواهد شد یا خیر، یادآور شد که برنامه دیدار‌ها همچنان در حال برنامه ریزی است.

پیش از این، در اواخر ماه ژوئن، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که نمایندگان ۴۱ کشور جهان در نمایشگاه بین المللی نظامی-فنی ارتش-۲۰۲۳ شرکت خواهند کرد. به گفته وی، به مهمانان خارجی این نمایشگاه امکان آشنایی با عملکرد نمونه‌های صادراتی محصولات نظامی را خواهند داشت. / تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وزیر علوم: که برگزاری مجدد کنکور در یک منطقه متاثر از وقوع سیل