سازمان ملل: سودان به کابوس واقعی تبدیل شده است /


سازمان ملل: سودان به کابوس واقعی تبدیل شده است /

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل جلوگیری عمدی از امداد رسانی به مردم سودان را در حد جنایت جنگی خواند و گفت: سودان به کابوس واقعی تبدیل شده است.

سازمان ملل: سودان به کابوس واقعی تبدیل شده است /

به گزارش راهبرد معاصر؛ از ۲۶ فرودین ماه گذشته که نبرد میان ارتش و نیرو‌های واکنش سریع در سودان شروع شده تاکنون هزاران تن جان خود را از دست داده و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. این در حالی است که بخش قابل توجهی از شهروندان از دسترسی به خدمات بهداشتی و مواد غذایی محروم هستند و سازمان ملل به تازگی اعلام کرده‌است از جمعیت ۴۵ میلیونی سودان ۲۵ میلیون نفر با خطر گرسنگی و سوء تغذیه مواجه هستند.

«ولکر ترک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: جلوگیری عمدی از دسترسی ایمن سازمان‌های امدادی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم سودان می‌تواند در حد جنایت جنگی باشد.

وی در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو تصریح کرد: سودان به یک کابوس واقعی تبدیل شده‌است و جلوگیری عمدی از دسترسی ایمن سازمان‌های امدادی برای ارائه کمک بشردوستانه به غیرنظامیان سودانی نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

به نوشته روزنامه «المشهد السودانی» چاپ خارطوم، وی از ارتش و نیرو‌های واکنش سریع خواست به تعهدات قانونی خود پایبند باشند و پیش از اینکه تلفات جانی شهروندان افزایش یابد گذرگا‌هایی ایمن برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به شهروندان سودانی ایجاد شود.

کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به یغما می‌روند و کارکنان سازمان‌های امدادی هدف حملات قرار می‌گیرند، این درحالی است که سازمان‌های بین المللی و غیر دولتی برای ورود محموله‌های بشردوستانه به سودان با مشکلات اداری مواجه هستند.

جمعیت حامی آوارگان در داخل سودان سه شنبه هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: میلیون نفر در اقلیم دارفور در آستانه مرگ به دلیل گرسنگی قرار گرفته‌اند چراکه دولت، ورود کمک‌های بشردوستانه از طریق چاد را ممنوع کرده است.

اقلیم دارفور تحت کنترل نیرو‌های واکنش سریع قرار دارد و دولت سودان رسما اعلام کرده است: امارات از نیرو‌های واکنش سریع حمایت می‌کند و یک پل هوایی از ابوظبی به آنجامنا ایجاد شده و کمک‌های تسلیحاتی امارات از طریق چاد در اختیار نیرو‌های واکنش سریع قرار می‌گیرد. / تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی