کشف دیوارنگاره افسانه‌ای در پمپئی


کشف دیوارنگاره افسانه‌ای در پمپئی

باستان‌شناسان با کاوش در شهر باستانی «پمپئی»، بقایای یک نقاشی دیواری را که تصویرگر اساطیر یونان است، کشف کردند.

کشف دیوارنگاره افسانه‌ای در پمپئی

به گزارش راهبرد معاصر؛ یک اکتشاف قابل‌توجه در شهر رومی «پمپئی» به آشکار شدن یک فرسکو، تصویرگر «فریکسوس» و «هله»، شخصیت‌هایی از اساطیر یونان، منجر شد.

«گاردین» نوشت این نقاشی که پس از گذشت بیش از ۲۰۰۰ سال هنوز رنگارنگ است، در میان چندین نقاشی دیواریِ کشف‌شده در پروژه مرمت «عمارت لدا» پیدا شد.

این اثر هنری صحنه‌ای از داستان اساطیری خواهر و برادری به نام «فریکسوس» و «هله» را روایت می‌کند که سوار بر یک قوچ جادویی از نامادری خود فرار می‌کنند. در این نقاشی دیواری «فریکسوس» سوار بر قوچ و خواهرش درحال غرق‌شدن به تصویر کشیده شده است.

این اثر به شکل یک نقاشی قاب‌شده خلق شده و گویی روی دیوار زردی آویخته شده است.

در همان محوطه دیوارنگاره‌هایی با موضوع طبیعت بی‌جان نیز کشف شده است. کاوش در «عمارت لدا» از قرن هجدهم میلادی آغاز و در سال ۲۰۱۸ از سرگرفته شد.

هنگامی که کوه وزوویوس در سال ۷۹ پس از میلاد منفجر شد، پمپئی و اطراف آن، زیر خاکستر آتشفشانی مدفون شد و هزاران رومی که اصلاً نمی‌دانستند در زیر یکی از بزرگترین آتشفشان‌های اروپا زندگی می‌کنند، جانشان را از دست دادند.

با فوران این آتشفشان، شهر زیر لایه‌ای ضخیم از خاکستر مدفون شد. در سال‌های اخیر فعالیت‌های باستان‌شناسی زیادی با هدف پایان دادن به روند پوسیدگی و سال‌ها بی‌توجهی در این محوطه باستان‌شناسی انجام شده است. وزیر فرهنگ ایتالیا به تازگی گفته است که پروژه‌های حفاظتی و تحقیقاتی ادامه خواهد داشت.

در دهه‌های گذشته، کاوش‌ها در «پمپئی» بیشتر روی عمارت‌های مجلل ساکنان طبقه اشراف‌زاده این شهر تمرکز داشت، اما در سال‌های اخیر تمرکز بر کاوش درباره زندگی مردم طبقه متوسط و حتی خدمتکاران این شهر افزایش یافته است. / ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا