«ساعت صفر» رضا رشیدپور از کدام پلتفرم پخش می‌شود؟


«ساعت صفر» رضا رشیدپور از کدام پلتفرم پخش می‌شود؟

رضا رشیدپور از جزییات برنامه گفتگو محور «ساعت صفر» گفت و یادآور شد که قرار است این برنامه به زودی در یکی از پلتفرم‌ها عرضه شود.

رضا رشیدپور در توضیحاتی درباره برنامه « ساعت صفر » که قرار است در یکی از پلتفرم‌ها و در شبکه نمایش خانگی عرضه شود با ارائه جزئیاتی گفت: «ساعت صفر» یک برنامه گفتگو محور با فضایی متفاوت از «دید در شب»، «عبور شیشه‌ای» و «شب شیشه‌ای» است. موضوع همان است یعنی گفتگو، اما نوع گفتگو و نتایج آن با «دید در شب» متفاوت خواهد بود. نگاه این برنامه به حوزه بین‌الملل اختصاص دارد و اولین بار است که ما در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی قصد داریم مهمان‌هایی غیر از جغرافیای ایران داشته باشیم.

وی اضافه کرد: تعدادی از گفتگو‌ها ضبط شده‌اند و تعدادی در حال ضبط شدن هستند و البته مهمانان ایرانی هم خواهیم داشت که مثل سابق از بین چهره‌های فرهنگی اجتماعی و هنری هستند. تقریباً روال برنامه، روز پخش خواهد بود یعنی به این صورت نیست که تولید تمام شود و بعد از آن ما پخش را آغاز کنیم بلکه به موازات اینکه برنامه از یکی از پلتفرم‌ها پخش می‌شود ما تولید را هم با توجه به مختصات روز ادامه خواهیم داد که امیدوارم بتوانیم به آن اهدافی که در ذهن‌مان است در عمل هم دست پیدا کنیم.

پلتفرم پخش هنوز قطعی نیست

مجری مسابقه «سیم آخر» درباره پلتفرم پخش کننده و زمان عرضه برنامه عنوان کرد: با چند پلتفرم صحبت کرده‌ایم و درحال تصمیم‌گیری هستیم که کدام یک از آن‌ها را انتخاب کنیم. پیش‌بینی‌هایی برای زمان پخش داریم که یا قبل از عید نوروز و برای این ایام بتوانیم چند قسمت را پخش کنیم چراکه نوروز زمان خوبی است و خانواده‌ها کنار هم به‌دنبال محصولات سرگرم‌کننده فرهنگی هستند و یا اینکه برای عید فطر و بعد از عید نوروز برنامه پخش شود.

رشیدپور درباره این‌که آیا همزمانی نوروز و ماه رمضان دلیل تعویق برنامه است، گفت: مقارن شدن عید نوروز با ماه مبارک رمضان هیچ منافاتی با زمان پخش برنامه ندارد. اتفاقاً ماه رمضان می‌تواند جذابیت‌های ویژه و تمرکز بیشتری را هم برای مخاطب ایجاد کند. مخاطب در آن زمان می‌تواند برنامه گفتگو محور را فارغ‌تر و با خیالی آسوده‌تر از زندگی اجتماعی تماشا کند. از آنجا که هم نوروز است و هم ماه رمضان، فرصت مردم برای استفاده از محصولات رسانه‌ای زیاد خواهد بود و شاید همین موضوع نقطه قوت باشد؛ البته هنوز تعیین نشده که زمان پخش برنامه قبل از عید است یا بعد از آن.

ابراهیم تاتلیسس، الیاس یالچینتاش، عایشه گل جوشکون و ماهسون کرمیزی‌گول اسامی بعضی از چهره‌هایی است که برنامه آن‌ها در ترکیه ضبط شده و به اتمام رسیده استاین مجری باسابقه تلویزیون درباره مهمانان این برنامه که تا الان اسم برخی هم مطرح شده است، بیان کرد: مدت‌زمان هر قسمت از «ساعت صفر» حدود ۶۰ دقیقه است و تعداد زیادی از چهره‌های حاضر در برنامه به‌سبب نزدیکی فرهنگی بین ایران و کشور ترکیه از بین هنرمندان ترک انتخاب شده‌اند. ابراهیم تاتلیسس، الیاس یالچینتاش، عایشه گل جوشکون و ماهسون کرمیزی‌گول اسامی بعضی از چهره‌هایی است که برنامه آن‌ها در ترکیه ضبط شده و به اتمام رسیده است و برخی هم درحال هماهنگی برای انجام ضبط هستند.

وی درباره نحوه ضبط این گفتگو‌ها و فرایند تولید برنامه توضیح داد: ما برای «ساعت صفر» چهار استودیو در دبی، استانبول، کیش و تهران داریم. هر چهار استودیو با ابعاد و مساحتی کمی متغیر، تقریباً دکوری شبیه به هم دارند. مهمان‌های متفاوتی از جغرافیا‌های مختلف داریم، مهمانانی آمریکایی، آلمانی و … که به دلیل آنکه نو باشند از آن‌ها اسمی نمی‌برم، اما به‌عنوان نمونه می‌توانم از راغب علامه نام ببرم؛ از مهمانان حوزه خلیج فارس که برای آن‌ها استودیوی دبی را داریم و برای کشور‌های اروپای شرقی و آسیای غربی یا کشوری مانند لبنان که هنرمندان خوبی دارد و مورد علاقه ایرانیان هم هستند از استودیوی استانبول استفاده می‌کنیم.

یاسمن مقبلی و انوشه انصاری از مهمانان زن

مجری «شب شیشه ای» در پاسخ به حضور چهره‌های زن و اینکه بیشتر نام مرد‌ها مطرح شده است، بیان کرد: یاسمن مقبلی و انوشه انصاری از جمله مهمانان خانمی هستند که در برنامه حضور دارند؛ درباره سایر مهمانان که درحال هماهنگی هستیم اسم نمی‌برم تا به اسباب مختلف مشکلی در هماهنگی آنان رخ ندهد.

رشیدپور در بخش دیگر صحبت‌هایش به چهره‌های داخلی و گفتگو‌هایی که با آن‌ها ترتیب داده است، اشاره و بیان کرد: بار‌ها گفته‌ام ساده‌ترین نوع برنامه‌سازی گفتگو و سخت‌ترین نوع آن هم گفتگو است؛ به همین دلیل آن قدر با چهره‌های داخل ایران گفتگو شده است که احساس می‌کنم بیننده از تماشای سلبریتی‌ها در برنامه‌های گفتگو محور خیلی خسته شده است و سعی می‌کند تا دیگر این برنامه‌ها را تماشا نکند. انتخاب مهمان از بین ایرانی‌ها بسیار سخت است، اما قول می‌دهم آن‌هایی که از بین چهره‌های ایرانی جلوی دوربین می‌آیند خیلی متفاوت باشند و ویژگی‌هایی داشته باشند که حتماً جذابیتی برای گفتگو ایجاد کنند، اما مسلماً سراغ سلبریتی‌های سینما و … خیلی کمتر خواهیم رفت.

وی درباره بخش جانبی این گفتگو‌ها و اینکه چقدر می‌تواند غالب بر متن باشد، بیان کرد: غلبه اصلی برنامه گفتگو است به‌عنوان مثال وقتی با خانم یاسمن مقبلی صحبت می‌کنیم شاید از آن قرمه سبزی در فضا هم بخواهیم یک ویدئویی داشته باشیم وگرنه شاکله اصلی کار گفتگو است.

در ترکیه اصلاً نمی‌دانند خلیج فارس کجاست!

این مجری تلویزیون درباره اهمیت این گفتگو‌ها و شناخت چهره‌ها نسبت به کشورمان گفت: در مدتی که در ترکیه در حال کار هستم با یک مورد عجیب مواجه بودم اینکه در آنجا اصلاً نمی‌دانند خلیج فارس کجاست! یعنی ما آن قدر در حوزه شناسایی پتانسیل‌های فرهنگی، گردشگری، تمدنی و … در منطقه خودمان با هموطنان ترک، (هموطن واژه بدی نیست، زیرا ما و ترکیه در حوزه فرهنگ، رفتار، غذا، آداب اجتماعی و … خیلی به هم نزدیک هستیم) نتوانسته‌ایم تاکنون بگوییم در کشورمان جایی به‌عنوان خلیج فارس، جزیره کیش و … داریم. من چند بلاگر از کشور ترکیه را به جزیره کیش بردم و بازخورد مثبتی داشت. خلیج فارس را دیدند، برای مخاطبان خود ویدئو گذاشتند و خلیج فارس را معرفی کردند؛ یکی از هدف‌های مهم «ساعت صفر» این است که ما ساعت‌های‌مان را یک بار دیگر به وقت اشاعه فرهنگ تمدن، جغرافیا، جاذبه و پتانسیل‌های ایران تنظیم و تا جایی که در توان و بضاعت تیم برنامه‌ساز ما و مخاطبانش است، بتوانیم این کار را بکنیم.

«ساعت صفر» رضا رشیدپور از کدام پلتفرم پخش می‌شود؟

از حضور راغب علامه تا انوشه انصاری

رشیدپور درباره دیگر ویژگی‌های این برنامه یادآور شد: «ساعت صفر» ۵۲ قسمت است که به‌صورت هفتگی و یک‌ساله قرار است پخش شود و فعلاً توافق اولیه برای ۲۶ قسمت است. به این ترتیب که ۲۶ قسمت ضبط و پخش می‌شود و اگر همه شرایط فراهم باشد ۲۶ قسمت بعدی هم ساخته و پخش خواهد شد.

وی درباره ادامه دار بودن این برنامه تصریح کرد: این اتفاق به همراهی ساترا و پلتفرم بستگی دارد، اگر این اتفاق بیفتد من علاقه مندم با درنظر گرفتن همه مسائل حداقل با ۵۰ نفر از افرادی که در یک لیست ۱۵۰ نفره تهیه کرده‌ام، گفتگو کنم.

رشیدپور در پاسخ به هزینه‌های این برنامه نیز یادآور شد: گفتگو به لحاظ ساخت بسیار کم هزینه است، اما اینکه شما در چهار نقطه جهان چهار استودیو داشته باشید و تیم فنی مطلوب‌تان را به این نقاط ببرید، یعنی جابه‌جایی بین کیش، تهران، دبی و استانبول هزینه سنگینی دارد؛ امیدوارم که بیرزد، یعنی نتیجه‌ای که می‌گیریم و همراهی مخاطب به شکلی باشد که ما را به این نتیجه برساند این هزینه‌کردن ارزشش را داشته و برنامه مؤثر بوده است.

بیشتر بخوانید: عکس یادگاری رضا رشیدپور در کنار ابراهیم تاتلیس خواننده معروف ترکیه

استقبال ساترایی‌ها از بخش بین‌الملل «ساعت صفر»

این مجری با سابقه درباره ادامه‌دار بودن برنامه و اینکه چقدر به همراهی مدیران ساترا امیدوار است؟ بیان کرد: تاکنون که تحقیقاً نظر همه اعضای شورای صدور مجوز تولید ساترا مثبت بوده است به‌ویژه از بخش بین‌الملل بسیار استقبال کردند. نظر‌ها و صحبت‌هایی درباره بعضی مهمانان داشتند که برخی مهمانان شاید تعارضات و مشکلاتی با مسائل درون کشوری داشته باشند که قرار شد این افراد را بررسی کنیم و درخصوص آن‌ها به جمع‌بندی برسیم.

وی با اشاره به شناخت خوانندگان خارجی از فضای موسیقی ایران یادآور شد: گفت‌وگویی با الیاس یالچینتاش خواننده ترکیه‌ای دارم که درباره آقای شجریان و از ویژگی‌های ایشان صحبت می‌کند؛ بنابراین چقدر خوب است تاریخ شفاهی فرهنگ موسیقایی ایران را بهتر معرفی کنیم.

رشیدپور درباره تیتراژ برنامه نیز گفت: آنچه از فضای مجازی متوجه می‌شوم این است که فرصت تیتراژ، اینترنت هدر دادن است در نتیجه برای ابتدا و انتهای «ساعت صفر» کلاً ۵۰ ثانیه موسیقی اختصاصی در نظر گرفته شده است.

وظیفه تلویزیون است که درمورد فرهنگ، گردشگری، جاذبه‌های ایران برنامه بسازد نه بخش خصوصی و شبکه نمایش خانگی. بار‌ها این را گفته‌ام. زمانی که در تلویزیون هم برنامه داشتم توصیه می‌کردم برنامه‌ها را به این سمت ببریم. مسابقه بسازیم که چه! وی درباره اینکه چرا شبکه نمایش خانگی را برای برنامه سازی و ادامه اجرا انتخاب کرده است عنوان کرد: بیشتر فکر می‌کنم شبکه نمایش خانگی من را انتخاب کرده است تا من آن را. حتماً ترجیح می‌دهم برنامه‌ها در بیگ مدیا‌هایی که وسعت و گستردگی پخش دارند، نمایش داده شوند. طبیعتاً برنامه‌های این چنینی باید در تلویزیون ساخته شوند. وظیفه تلویزیون است که درمورد فرهنگ، گردشگری، جاذبه‌های ایران برنامه بسازد نه بخش خصوصی و شبکه نمایش خانگی. بار‌ها این را گفته‌ام. زمانی که در تلویزیون هم برنامه داشتم، توصیه می‌کردم برنامه‌ها را به این سمت ببریم. مسابقه بسازیم که چه! شاید حداقل ایده‌آل‌هایی که از کار فرهنگی در ذهن من وجود دارد که در یک مسابقه محقق نمی‌شد. بحث «حالا خورشید» چیز دیگری بود، اما واقعاً دوست نداشتم که در یک برنامه سرگرم‌کننده حضور داشته باشم. به‌شدت به کاری که الان در حال تولید آن هستم علاقه‌مندم و برای انتشار آن هم راه دیگری جز شبکه نمایش خانگی ندارم.

وی درباره اینکه فعالیت شبکه نمایش خانگی در ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها چه ویژگی‌هایی دارد؟ گفت: ناباورانه باید بگویم ما در حوزه تولید VOD بسیار باکیفیت‌تر، استانداردتر و قابل قبول‌تر از همه کشور‌های منطقه هستیم؛ به همین منظور چندی پیش در جلسه‌ای پیشنهاد دادم محصولات‌تان در حوزه VOD را در سطح منطقه بفروشید یا در کشور‌های دیگر نمایشگاه‌های مدیا برگزار و محصولات پلتفرم‌های ایرانی را ارائه کنید. در کشور‌های حوزه عرب زبان به شدت نیاز به تولید محتوا وجود دارد و تولید محتوای خودشان اصلاً استاندارد نیست.

حتی در تلویزیون‌های بزرگ‌شان هم محتوای استاندارد کم دارند. البته ترکیه در این حوزه قوی است، اما حتی در این کشور هم می‌توانیم به خوبی برای محصولات ایرانی بازاریابی کنیم، زیرا بدون اغراق نه تنها ایران در حوزه برنامه‌سازی و تولید محتوا با ترکیه برابری می‌کند که حتی در خیلی از المان‌ها ما جلوتر از سایر کشور‌های منطقه هستیم.

رشیدپور در پاسخ به اینکه به عنوان یک برنامه‌ساز فکر می‌کند ساترا در راستای ارتقای تولیدات حوزه نمایش خانگی باید به چه سمتی برود؟ عنوان کرد: شبکه نمایش خانگی باید از لیدر‌های رسانه‌ای ایران بهترین استفاده را بکند. «جوکر» یک برنامه بسیار موفق بود یا سریال «پوست شیر». اما احساس می‌کنم تهیه‌کنندگان خیلی زود به ورطه اقتصادی می‌افتند و ساترا هم ناگزیر یا ناگریز مجوز می‌دهد. زیبایی و مزیت شبکه نمایش خانگی و VOD در غیرانحصاری بودن آن است. اینکه تعدادی مجری و بازیگر و تهیه‌کننده از یک پلتفرم به پلتفرم دیگری کوچ کنند و اینکه برنامه‌ها صرفاً با این افراد ساخته شوند، نقض غرض است.

از همین رو، ساترا باید به چند نکته اهمیت دهد از جمله؛ جلوگیری از انحصار، جلوگیری از تکرار، جلوگیری از افت کیفیت، مردم مدار و مردم محور بودن و ایرانی ماندن. حتی اگر از چارچوب برنامه‌های خارجی نیز استفاده می‌کنیم که امر متداولی است، باید آن‌ها را ایرانیزه کنیم؛ ایرانیزه کردن فقط فارسی حرف زدن نیست بلکه منظور متناسب کردن چارچوب با سلیقه ایرانی است. بعضاً در برخی برنامه‌ها که از برنامه‌های خارجی کپی شده‌اند، حتی رنگ دکور هم تغییر نمی‌کند. در حالی که می‌شود رنگ‌ها را متناسب با سلیقه و پسند ایرانی تغییر داد. به عقیده من رعایت این نکات پویایی شبکه نمایش خانگی در کشور را بازیابی می‌کند.

وی در پایان درباره جذابیت فضای رقابتی در شبکه نمایش خانگی گفت: رقابت صد در صد برای مخاطب جذاب است، هرچند برای برنامه‌ساز بسیار سخت است که دائم در رقابت باشد. نفع بزرگ مردم در رقابت بین برنامه‌سازان است تا محصولات به‌روز تولید کنند و مخاطبان حق انتخاب داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو