5 وعده خودرویی وزارت صمت در سال 1402 که عملی نشد


5 وعده خودرویی وزارت صمت در سال 1402 که عملی نشد

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزارت صمت به وزارت وعده‌ها معروف شد. به‌ویژه وعده‌های خودرویی این وزارتخانه در مدت فعالیت دولت سیزدهم بی‌پایان است. در این گزارش تنها به پنج وعده محقق‌نشده این وزارتخانه در صنعت خودروسازی اشاره شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وزارت صمت از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم و تشکیل کابینه به وزارت وعده‌ها تبدیل شده است؛ طوری که حتی نمایندگان هم از وعده‌های این وزارتخانه به ستوه آمده‌اند و در اردیبهشت ماه سال جاری با استیضاح رضا فاطمی‌امین به عمر صدارت او پایان دادند.

عمده دلیل استیضاح فاطمی‌امین، عملی نشدن وعده واردات 100 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال 1401 و افزایش قیمت محصولات مختلف در بازار خودرو بود. پس از وی نیز عباس علی‌آبادی با وعده پیگیری واردات و سامان‌دهی بازار خودرو روی کار آمد.

اختلاف 350 هزار دستگاهی تولید خودرو با وعده اعلامی

یکی از اهداف وزارت صمت در ابتدای سال 1402، رسیدن به تولید 1.6 میلیون دستگاه الی 1.7 میلیون دستگاه خودرو بود. در ابتدای سال جاری، سرعت تولید خودرو طبق گزارش‌های ماهانه افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده بود. برای مثال تولید انواع خودروها تا پایان تیر ماه به صورت تجمیعی نسبت به سال گذشته رشد 30 درصدی داشت، اما با رسیدن به نیمه دوم سال رشد تولید تجمیعی تا پایان آذر به 13 درصد رسید.

گرچه تولید خودرو باز هم افزایش داشت، اما با رشد تولید پنج درصد یا 10 درصد، نمی‌توان به وعده اعلامی این وزارت‌خانه دست یافت. سال گذشته یک میلیون و 347 هزار و 394 دستگاه خودرو تولید شد و در صورتی که قرار باشد 1.6 میلیون دستگاه به تولید برسد، رشد تولید به صورت تجمیعی باید حداقل 18 درصد باشد.

چند روز پیش مهرداد خسروی، سرپرست وزارت صمت اعلام کرد: از ابتدای امسال تا پایان بهمن، حدود یک میلیون و 230 هزار دستگاه خودرو تولید شده است.

بنابراین به صورت میانگین 111 هزار و 800 دستگاه از انواع خودروها به صورت ماهانه تولید می‌شود. در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، تولید خودرو به صورت تجمیعی به محدوده یک میلیون و 350 هزار دستگاه می‌رسد که باز هم اختلاف 250 هزار الی 350 هزار دستگاهی با وعده اعلام شده وزارت صمت خواهد داشت.

تغییر وزیر هم به داد واردات خودرو نرسید!

با روی کار آمدن عباس علی‌آبادی در رأس وزارت صمت، امیدها به آغاز واردات خودرو و سرعت گرفتن آن افزایش یافت، اما تاکنون بیش از هشت ماه از روی کار آمدن وزیر جدید می‌گذرد و واردات خودرو هنوز هم به سرعت لاک‌پشتی خود ادامه می‌دهد.

آمار منتشره گمرک در 11 ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که تنها 8040 دستگاه خودروی وارداتی ترخیص شده است. این در حالی است که قرار بود برای سال گذشته 100 هزار دستگاه و برای سال جاری 200 هزار دستگاه و در مجموع، 300 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال وارد کشور شود.

با گذشت چند ماه از سال، دولت‌مردان عملی نشدن وعده فوق اطمینان حاصل کردند و این بار وعده واردات را تا 60 دستگاه برای سال 1402 تقلیل دادند. هرچند همین 60 هزار دستگاه هم در نهایت وارد کشور نشد و می‌توان گفت که تنها 13 درصد از وعده واردات خودروی وزارت صمت عملی شد.

واردات خودروهای کارکرده در حاله‌ای از ابهام

از سوی دیگر واردات خودروهای کارکرده هم که به صورت دوفوریتی توسط دولت به مجلس آمد در تاریخ 31 تیر 1402 تصویب و برای ابلاغ به دولت ارسال شد، اما از همان موقع آقای علی‌آبادی از ابلاغ آن در هفته آینده خبر می‌دهد و هنوز هم معلوم نیست که این هفته آینده‌ای که می‌گویند، چه زمانی فرا می‌رسد.

ورود 100 هزار وسیله نقلیه برقی به تهران تا پایان سال چه شد؟

در حوزه واردات خودروهای برقی هم وزیر صمت جدید طی یک مصاحبه تلوزیونی در آذر ماه سال جاری اعلام کرد: احتمالاً در همین هفته‌های اول آذرماه تاکسی‌های برقی به‌تدریج وارد تهران می‌شوند و در مجموع نیز مقرر شده تا پایان سال ۱۰۰ هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ تردد کنند.

هنوز آمار رسمی از واردات خودروهای برقی منتشر نشده، اما کرمان موتور و مدیران خودرو در مجموع حدود 500 دستگاه خودروی تمام برقی را تحویل سازمان تاکسی‌رانی داده‌اند و این یعنی فاصله بسیار وحشتناک وعده‌های اعلامی با آمار واقعی!

وعده کاهش قیمت خودرو، بازار را صعودی کرد؟

وزیر صمت در تاریخ 3 دی 1402 اعلام کرد: تصویب کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی کمک بسیار خوبی برای تعادل قیمت خواهد کرد و می‌تواند بازار را بشدت مدیریت کند. با بررسی وضعیت قیمت خودرو طی چند ماه گذشته می‌توان متوجه شد که تنها پس از اینکه چند روز از گذشت وعده ارزانی قیمت علی‌آبادی گذشت، رشد قیمت‌ها در بازار آغاز شد و برخی از محصولات مونتاژی، افزایش چند صد میلیون تومانی داشتند.

بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است، چرا وعده‌های عملی نشده برای مسئولان دولتی هیچ مسئولیتی ندارد که دولت‌مردان هنگام دادن وعده، اندکی با تأمل بیشتر صحبت کنند؟

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی