بار مالی محافظت از قاتلان سردار سلیمانی برای دولت بایدن +اسناد


بار مالی محافظت از قاتلان سردار سلیمانی برای دولت بایدن +اسناد

اسناد جدیدی که یک رسانه آمریکایی فاش کرده نشان می‌دهد حفاظت فیزیکی از قاتلان سردار قاسم سلیمانی برای دولت آمریکا هزینه‌های سنگینی داشته است.

با آنکه چندین سال از زمانی که «جان بولتون » و «رابرت او برایان»، دو مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» می‌گذرد حفاظت فیزیکی از آنها ادامه دارد و سرویس مخفی آمریکا بیش از 12 میلیون دلار ظرف یک سال برای حفاظت از آنها هزینه کرده است.

پایگاه «سی‌بی‌اس» بر اساس اسنادی که به دست این رسانه رسیده، این هزینه را به نقش این دو مقام سابق در تصمیم‌گیری دولت «دونالد ترامپ» برای ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبط دانسته است.

این هزینه‌ها در مجموعه اسنادی که وزارت امنیت داخلی آمریکا برای کنگره ارسال کرده تشریح شده‌اند. طبق این اسناد، سرویس مخفی آمریکا که وظیفه حفاظت فیزیکی از مقام‌های ارشد این کشور را به عهده دارد در یک سال 12,280,324 دلار از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی را برای این منظور هزینه کرده است.

بار مالی محافظت از قاتلان سردار سلیمانی برای دولت بایدن +اسناد

با آنکه در این اسناد نامی از ایران به میان نیامده اما شبکه سی‌بی‌اس به صورت مستقل تأیید کرده که حفاظت فیزیکی 24 ساعته از بولتون و او برایان به تهدیدهای احتمالی موجود علیه این دو مقام سابق از طرف ایران مربوط بوده است.

اسناد وزارت امنیت داخلی آمریکا نشان می‌دهند که حفاظت فیزیکی 24 ساعته از این دو مقام، دفاتر کار و منزل شخصی آنها و همچنین سفرهای داخلی و خارجی آنها را شامل شده است. مشاوران امنیت داخلی آمریکا معمولاً بعد از خروج از قدرت از این سطح از حفاظت فیزیکی، آن هم تا چندین سال بعد از اتمام کار برخوردار نمی‌شوند.

شبکه سی‌بی‌اس در این گزارش تصریح کرده بولتون در ماه‌های آغازین بعد از خروج از کاخ سفید از حفاظت برخوردار نبوده و ارائه این خدمات برای او از دسامبر 2021 که تهدیدهای ایران مورد توجه قرار گرفته آغاز شده است.

بار مالی محافظت از قاتلان سردار سلیمانی برای دولت بایدن +اسناد

درباره او برایان، حفاظت فیزیکی به دستور «دونالد ترامپ» بعد از اتمام کارِ این مشاور امنیت ملی کاخ سفید آغاز شده و هزینه حفاظت از او در یک بازه زمانی تا 30 سپتامبر 2021 (8 مهرماه 1400) 1,928,922 دلار بوده است. بعد از این مدت، حفاظت فیزیکی از او به دستور «جو بایدن» تمدید شده است.

سی‌بی‌اس نوشته اسناد مذکور روی موضوعی نور انداخته که تا مدت‌ها از انظار عموم مانده است یعنی بار مالی محافظت از تصمیم‌گیران سابق آمریکایی در برابر تهدیدهای قدرت‌های برون‌مرزی. این شبکه مدعی شده تهران سابقاً مقام‌های دخیل در ترور سردار سلیمانی را تهدید کرده است.

گزارش سی‌بی‌اس در عین حال حاکی است بار مالی محافظت از تصمیم‌گیرانِ دخیل در شهادت سردار سلیمانی بسیار بیشتر از این ارقام است. رسانه آمریکایی تصریح کرده حفاظت فیزیکی از مقام‌های دولت ترامپ علاوه بر بولتون و او برایان مقام‌های دیگری از جمله «مایک پامپئو»، «مارک اسپر»، «فرانک مک‌کنزی» و «برایان هوک» که در دوران ترامپ به ترتیب، وزیر خارجه، وزیر دفاع، رئیس ستاد مشترک و نماینده دولت در امور ایران بوده‌اند را نیز شامل می‌شود.

بار مالی محافظت از قاتلان سردار سلیمانی برای دولت بایدن +اسناد

طبق این اسناد برای یک دوره 10 ماهه از 1 دسامبر 2021 تا 30 سپتامبر 2022 هزینه‌های ثابت برای محافظت از جان بولتون 4934963 دلار بوده است. برای او برایان این هزینه‌ها برای تاریخ 1 اکتبر 2021 تا یک سال بعد 5778713 دلار تخمین زده شده است.

هزینه‌های محافظت از این دو مقام سابق علاوه بر این موارد غیرثابت را هم شامل شده است. در این بخش، بیشترین هزینه‌ها مربوط به هزینه‌های سفر و اجاره خودرو بوده است. مجموع این هزینه‌ها 1556648 دلار تخمین زده شده است. مجموع تمامی هزینه‌های ثابت، غیرثابت و سایر موارد 12,280,324 شده است.

سی‌بی‌اس نوشته این رقم تمامی هزینه‌های محافظت از مقام‌های آمریکایی در برابر تهدیدهای ادعایی ایران را پوشش نمی‌دهد و گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا مربوط به تنها بخشی از زمان و مقام‌هایی است که برای حفاظت از آنها هزینه شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان