ایده «دولت تکنوکرات» در غزه و کرانه باختری دام آمریکا و اسرائیل است


ایده «دولت تکنوکرات» در غزه و کرانه باختری دام آمریکا و اسرائیل است

نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب مطرح شدن بحث تشکیل دولت تکنوکرات در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن را دام مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلب خود در روزنامه رای الیوم با اشاره به شاخصه‌های دولت‌های تکنوکرات و بستر‌های لازم برای تشکیل آن‌ها آورده است: این دولت‌ها مستقل، دارای حاکمیت، با ثبات، دارای مرز‌های مشخص، بنادر، فرودگاهها، راه آهن، اقتصاد مستقل، منابع طبیعی مانند گاز و نفت یا طلا و اورانیوم و دیگر معادن، محصولات صنعتی و زیرساخت‌ها ااست و آیا این عناصر گفته شده در اراضی فلسطینی وجود دارد؟ و اگر وجود دارد، اداره کننده آن کیست؟

وی افزود: این دامی جدید است که از سوی سران اطلاعاتی در پاریس آماده شده و به مثابه دولت تحت قیمومیت در کرانه باختری و غزه در مرحله آتی در صورت غلبه بر مقاومت در غزه و کرانه باختری است. نشست چهارجانبه پاریس که در آن روسای اطلاعات مصر، رژیم اشغالگر، آمریکا و قطر مشارکت داشتند در دست یابی به آتش بس موقت شکست خورده، زیرا مقاومت بر شروط خود اصرار دارد.

عطوان در ادامه با اشاره به اوضاع بحرانی بسیار وخیم در غزه و گرسنگی شدید کودکان و بیماری و شیوع بیماری‌های واگیردار و تداوم بمباران این باریکه از سوی رژیم صهیونیستی، بیان کرد: هدف این فشار‌های وحشیانه و غیرانسانی وادار کردن مقاومت برای تن دادن به دام جدید طبق طرح آمریکایی و اسرائیلی و همسویی آشکار عربی است.

این تحلیلگر آورده است: با توجه به صلابت حماس و اصرار رهبران حماس و ژنرال هایش در غزه بر شروط خود، بعید است که این طرح مسموم اسرائیلی-آمریکایی و عربی راه به جایی ببرد، زیرا پذیرش آن به مثابه پایان مقاومت در غزه و دست برداشتن آن از همه موشک‌ها و تونل‌ها و برچیدن توان نظامی و امنیتی آن و خروج یحیی السنوار و معاونان بارز او به کشوری عربی برای حفظ جانش است که این بسیار بعید است، زیرا آن‌ها طالب شهادت هستند.

عطوان هدف از این طرح را نابودی دستاورد بزرگ طوفان الاقصی و تلاشی برای حفظ رژیم صهیونیستی و پروژه صهیونیسم دانست که پایه‌های موجودیت خود شامل بازدارندگی، امنیت، ثبات، شوکت، برتری نظامی را از دست داده است و تلفات و خسارات زیادی را متحمل شده است.

وی افزود: تا زمانی که اسرائیل برقرار و آمریکای حامی کشتار جمعی است، راهکار موسوم به «دو دولتی» در کار نخواهد بود. آمریکا که از چهار ماه قبل در استفاده از امتیاز وتو تردید نکرده و به ادامه کشتار چراغ سبز داده، قابل اعتماد نیست و همین موضوع درباره میانجی گران عربی صدق می‌کند.

عطوان در پایان نوشت: اسرائیل بحران زده و شکست خورده است و آمریکا نفوذ خود را در خاورمیانه از دست است. آمریکا مرعوب ملت یمنی شده است که در مقابله با واشنگتن و ناو‌های آن تردید به خود راه نداده و موشک هایش به مناطق ام الرشراش و النقب رسیده و به زودی به عمق فلسطین اشغالی در منطقه بئرالسبع و شاید هم مناطق اشدود، حیفا و تل آویو برسد. کرانه باختری در حال التهاب است و حزب الله و متحدانش بیش از ۲۵۰ هزار صهیونیست را فراری داده اند و پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه مهیای برچیده شدن همیشگی از بیم موشک‌ها می‌شوند. پیروزی حاصل صبر است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) گنبد سرخ مراغه، یادگاری معماری سبک آذری