واکنش روسیه به گام‌های پایانی برای عضویت سوئد در ناتو


واکنش روسیه به گام‌های پایانی برای عضویت سوئد در ناتو

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به گام‌های پایانی برای عضویت سوئد در ناتو گفت: روسیه از نزدیک فرایند عملی عضویت سوئد در ناتو را زیر نظر خواهد گرفت و بر این اساس گام‌های متقابلی را با ماهیت نظامی-فنی برخواهد داشت.

واکنش روسیه به گام‌های پایانی برای عضویت سوئد در ناتو

به گزارش راهبرد معاصر؛ پارلمان مجارستان روز دوشنبه عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تایید کرد و به این ترتیب آخرین مانع استکهلم برای پیوستن به این پیمان نظامی از میان برداشته شد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه چهارشنبه در نشستی خبری افزود: آنچه که سوئد در این بلوک نظامی انجام خواهد داد، را از نزدیک رصد خواهیم کرد و واکنشی متناسب با آن را خواهیم داشت.

این دیپلمات روس از سلاح‌ها و تجهیزاتی که در خاک سوئد پس از عضویت در ناتو ظاهر خواهد شد، چگونگی آرایش نیرو‌های نظامی و استراتژی ناتو در این کشور به عنوان معیار‌های تأثیرگذار در واکنش متقابل روسیه به این موضوع یاد کرد.

زاخارووا گفت: پیوستن سوئد به ناتو و چشم‌پوشی استکهلم بر تاریخ ۲۰۰ ساله عدم تعهد در حوزه نظامی که عامل مهمی در حفظ ثبات در بالتیک و شمال اروپا بود، ناگزیر این بخش از قاره را از منطقه ثبات و همکاری به منطقه مقابله بالقوه تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: عضویت سوئد در ناتو منجر به از دست دادن قابل توجهی از حاکمیت ملی برای استکهلم خواهد شد، همچنین نمی‌توان فراموش کرد که پیوستن سوئد به ناتو با ادامه رویکرد ضد روسی رهبری سیاسی و نظامی سوئد همراه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه گفت: عامل اصلی این رویکرد ضد روسی سوئد در خارج از این کشور است؛ این خود سوئدی‌ها نیستند که انتخاب می‌کنند، بلکه این انتخاب برای آن‌ها از بیرون کشور انجام شده است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو درخواست دادند. فنلاند در آوریل (فروردین/اردیبهشت) گذشته به عضویت این پیمان نظامی درآمد.

پارلمان ترکیه اوایل ماه جاری با پیوستن سوئد به ناتو پس از مدت‌ها تاخیر و اختلاف موافقت کرد. پارلمان مجارستان روز دوشنبه هفتم اسفندماه جاری، عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تایید کرد و به این ترتیب آخرین مانع استکهلم برای پیوستن به این پیمان نظامی از میان برداشته شد. / ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ایرانی که دل ایلان ماسک رو برده کیست؟