اظهارات امیرعبدالهیان درباره مذاکره با آمریکا


اظهارات امیرعبدالهیان درباره مذاکره با آمریکا

وزیر خارجه ایران ضمن تأکید بر اینکه آمریکا اراده توقف جنگ غزه را ندارد و نتانیاهو حیات خود را در ادامه جنگ می‌بیند، تأکید کرد، رهبران مقاومت گفته‌اند که برای جنگ طولانی‌تر آماده‌اند. 1 سیاسی 1402/12/09


امیرعبداللهیان: طبق اطلاعات ما، آمریکا شبانه‌روز سلاح به تل‌آویو ارسال می‌کند


«نتانیاهو حیات خود را در ادامه جنگ می‌بیند؛ ریشه اتفاقات دریای سرخ در غزه است؛ آمریکا و انگلیس مرتکب خطای راهبردی در قبال یمن شدند؛ اگر آمریکا دشمنی را ادامه دهد، پاسخ ایران نیز روشن است؛ هنوز پیام‌هایی بین تهران و واشنگتن تبادل می‌شود اما آمریکا اراده‌ای برای توقف جنگ در غزه ندارد»

این اظهارات مهمترین سرخط‌های مصاحبه جدید وزیر خارجه ایران است.

حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه با شبکه خبری المیادین لبنان، همچنین اشاره کرده که «در اروپا همه از توقف جنگ سخن می‌گویند اما انگلیسی بازی دوگانه دارد؛ رهبران مقاومت فلسطین و لبنان تأکید دارند که همچنان در بهترین وضعیت قرار دارند؛ به مقامات سازمان ملل در ژنو گفته بودم ما فراموش نمی‌کنیم که در ماه‌های پیش برای فوت غم انگیز یک دختر ایرانی در شورای حقوق بشر چه هیاهوهایی به پا شد اما چه شد که نمی‌خواهید برای نسل‌کشی در غزه، کمیته حقیقت یاب تشکیل دهید؟».

در بخشی دیگر از این مصاحبه، وزیر خارجه ایران درباره انتخابات آمریکا نیز گفت، برای ایران چندان تفاوتی ندارد (چه کسی رئیس جمهور شود)؛ در بیش از ۴۵ سال گذشته روسای جمهور دموکرات آمدند، روسای جمهوری‌خواه هم آمدند و ملاک، رفتار آنهاست نه حرفها. «اگر رفتار دولتمردان آمریکایی بر مبنای احترام متقابل با جمهوری اسلامی ایران باشد خطاها و دشمنی‌ها را کنار بگذارند ما نیز با زبان احترام متقابل آمریکا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد؛ اگر آنها بخواهند دشمنی خود را ادامه بدهند، از هر حزبی که باشند، پاسخ ما روشن است».

متن مشروح مصاحبه را در زیر بخوانید:

حملات اسرائیل به بعلبک، مقدمه جنگ فراگیر علیه لبنان است؟

وزیر امور خارجه در این مصاحبه با المیادین، در پاسخ به این سوال که ، «آیا حملات جدید اسرائیل به بعلبک مقدمه جنگ فراگیر علیه لبنان است؟ و آیا جنگ گسترده خواهد شد»، گفت: «نتانیاهو حیات خودش را و حیات کابینه افراطی خودش را در جنگ می‌بیند. همانطور که اساساً رژیم اسرائیل بقای خودش را در جنگ و تولید و بازتولید ناامنی در منطقه می‌بیند».

«اسرائیل تا الان، نتوانسته به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود دست پیدا بکند. حماس نابود نشد، خلع سلاح نشد و اسرای اسرائیل از طریق جنگ و بمباران و نسل کشی آزاد نشدند و بسیاری از اهداف دیگری که اعلام کردند تا مرحله دستگیری آقای سنوار. تا امروز هیچ کدام از این‌ها نتوانسته محقق بشود. همزمان آمریکا به طور کامل اسرائیل را پشتیبانی می‌کند. اطلاعات و تصاویر ماهواره‌ای که ما دریافت می‌کنیم نشان می‌دهد که تمام پایگاه نظامی آمریکا در منطقه و ناوهای جنگی آمریکا در منطقه به طور شبانه روزی همچنان سلاح و مهمات و امکانات نظامی به تل‌آویو ارسال می‌کنند».

صحبت ایران با میزبانان پایگاه‌های آمریکا در منطقه

امیرعبداللهیان افزود: «این موضوعی است که با بعضی از رهبران کشورهایی که آمریکا در آنجا پایگاه دارد، مطرح کردیم و گفتیم این یکی از نکاتی است که باید مورد توجه جدی شما قرار بگیرد و نباید سرزمین کشورهای منطقه تبدیل بشود به یک مکانی برای تسلیح هرچه بیشتر رژیم اسرائیل، و کمک کند به کشتار هرچه بیشتر مردم فلسطین. نتانیاهو الان چه چیزی را دنبال می‌کند؟ چرا به شرق لبنان حمله کرد؟ اولاً هیچ حمله اسرائیل بدون پاسخ نمانده و (ثانیاً) منطقه پاسخ لازم را به اسرائیل داده و حزب الله هم با اقتدار هر حمله را جواب داده است».

خطای راهبردی آمریکا و انگلیس

المیادین از اتفاقات دریای سرخ و تقابل میان جنبش انصارالله و آمریکا و انگلیس پرسید که به کجا خواهد رسید؟، و وزیر خارجه ایران پاسخ داد، «من اخیراً در نشست داووس به آقای دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس گفتم که اقدام آمریکا و انگلیس برای حمله نظامی به یمن یک خطای استراتژیک جدید است که مرتکب می‌شوند. ببینید یمنی‌ها نشان دادند در دفاع از تمامیت ارضی کشورشان با هیچ طرفی تعارف ندارند یمنی‌ها این پیام را به خوبی منتقل کردند که اگر کشتی حامل سلاح و کالا برای اسرائیل باشد و برای تقویت رژیم اسرائیل و کشتار بیشتر مردم غزه باشد آن کشتی را متوقف خواهند کرد. پیامشان را آنقدر دقیق اجرا کردند که شما اگر الان به تصاویر ماهواره‌ای کشتیرانی در دریای سرخ نظری بیفکنید می‌بینید که صدها کشتی به طور شبانه روزی در این مسیر همچنان در حال حرکت هستند. بله ما می‌پذیریم نرخ بیمه افزایش پیدا کرده اما کشتی‌هایی که تجارت سالم دارند و ارسال سلاح به سمت اسرائیل ندارند با آرامش از دریای سرخ تردد می‌کنند».

وی افزود: «... ریشه اتفاقات، در دریای سرخ نیست؛ ریشه در غزه هست. اگر نسل‌کشی در آنجا متوقف بشود، طبعاً وضعیت در دریای سرخ به حالت طبیعی باز می‌گردد. ما از این اقدام شجاعانه یمن در حمایت از فلسطین واقعاً تحت تاثیر قرار گرفتیم؛ از این تصمیمی که یمنی‌ها گرفتند و همچنان در حمایت از غزه و مردم مظلوم فلسطین این مسیر را ادامه می‌دهند بدون اینکه امنیت کشتیرانی به مخاطره بیفتد. دقت کنید که امنیت کشتیرانی برای همه به مخاطره نیفتاده است، امنیت کشتیرانی برای کشتی‌های حامل سلاح و کالا به اسرائیل به خطر افتاده است».

ایران، گروه نیابتی ندارد

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که «غربی‌ها مکرر می‌گویند، انصارالله در یمن و مقاومت در لبنان و غزه و گروههای مقاومت عراقی به دستور ایران حرکت می‌کنند»، گفت، «ما هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم. حزب الله و مقاومت لبنان در راستای امنیت لبنان و مصالح خود تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند. صنعا در همین چارچوب تصمیم گرفته و عمل کرده، در عراق و در سوریه گروه‌هایی برای مبارزه با داعش ایجاد شدند آن گروه‌ها همچنان نقش آفرینی می‌کنند برای امنیت کشورشان و در راستای مصالح و ملاحظات خودشان عمل می‌کنند. آمریکایی‌ها به جای اتهام باید در راه حل سیاسی متمرکز بشوند. پنج ماه جنگ علیه غزه ثابت کرد که جنگ راه حل نیست راه حل را باید در مسیر سیاسی دنبال کرد. راه حل را باید واقع بینانه و با نگاه فلسطینی‌ها مورد توجه قرار داد. من به آقای دیوید کامرون گفتم که بعد از ۸۰ سال یک بار باید اجازه داد مردم فلسطین خود برای سرنوشت خودشان و آینده خودشان تصمیم بگیرند».

«من با همه رهبران فلسطینی که با آن‌ها دیدار داشتم از جمله رهبران مقاومت دریافتم که هفته‌هاست نشست‌های متعددی بین رهبران و گروههای فلسطینی جریان دارد و آنها در موضوعات مختلف، ایده‌هایی را دارند و ما معتقدیم باید میدان داده بشود به رهبران فلسطینی از مسیر دموکراتیک از مسیر مستقل با توجه به مصالح و منافعشان ایده‌ها و طرح‌هایی را روی میز قرار بدهند و دولت‌ها طرح‌های خالص فلسطینی را برای کمک به مردم فلسطین و غزه و کرانه باختری مورد توجه قرار بدهند».

همچنان پیامهایی میان ایران و آمریکا رد و بدل می‌شود

در خصوص نتیجه انتخابات آمریکا و موضع ایران و آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای، امیرعبداللهیان گفت، «برای ما خیلی تفاوتی ندارد [چه کسی رئیس جمهور شود]. در بیش از ۴۵ سال گذشته، روسای جمهور دموکرات آمدند، روسای جمهوری‌خواه هم آمدند. رفتار دولتمردان آمریکایی ملاک است. اگر رفتار دولتمردان آمریکایی بر مبنای احترام متقابل با جمهوری اسلامی ایران باشد، خطاها و دشمنی‌ها را کنار بگذارد، ما نیز با زبان احترام متقابل، آمریکا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. اما اگر آنها بخواهند دشمنی خود را ادامه بدهند، از هر حزبی که باشند پاسخ ما روشن است».

در خصوص مذاکرات، ما در دولت جناب آقای دکتر رئیسی گفت‌وگوهای جدی را با طرف‌های مذاکره کننده هسته‌ای انجام دادیم متاسفانه در یک مقطع به دلیل شرایطی که در اوکراین پیش آمد نتیجه گفت‌وگوهای ما تحت تاثیر فضای جنگ اوکراین قرار گرفت، همچنان پیام‌هایی بین تهران و واشنگتن تبادل می‌شود در موضوعات مختلف. طرف آمریکایی تلاش می‌کنند که در برخی از این پیام‌ها به علاقمندی برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجام اشاره‌ای داشته باشد. ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که از هر ابتکاری که منجر به بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان ذیل توافق هسته‌ای و در راستای لغو تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران باشد استقبال می‌کنیم. اما دولت ما از ابتدا اعلام کرده که برجام و توافق هسته‌ای را مسیر عبور همه مسائل کشور نمی‌داند. ایران همواره ثابت کرده است که در مسیر تعهدات بین‌المللی، متعهدترین طرف هست».

آخرین صف بندی بین المللی درباره فلسطین

المیادین پرسید، نظرتان درباره حضور شناورهای آمریکایی و عربی و فرانسوی در آبهای منطقه و پیامدهای آن چیست و امیرعبداللهیان گفت، «ارزیابی که ما داریم این هست که نتانیاهو به دنبال توسعه جنگ هست و نتانیاهو به دنبال این هست که آمریکا را بیش از گذشته درگیر جنگ در سایر مناطق و در سایر حوزه‌ها بکند و فراتر از حمایتی که به طور تمام قد امروز آمریکا و برخی متحدین آمریکا از رژیم اسرائیل به عمل می‌آورد، کسب کند. اما نکته ای که وجود دارد این هست که، هم آمریکا و هم کشورهای غربی به نظر می‌رسد با یک وضعیت خاصی مواجه شده‌اند».

امیرعبداللهیان توضیح داد «در آخرین وضعیت و صف‌بندی‌ها در قبال فلسطین چند نکته وجود دارد. نکته اول اینکه آمریکا در جنگ و در نسل کشی، کنار رژیم اسرائیل قرار دارد. همچنین به دلیل انتخابات پیش رو در آمریکا و نیاز آمریکا به حمایت لابی اسرائیل، آمریکایی‌ها با شرایط خاصی مواجه هستند و هنوز اراده لازم در طرف آمریکایی برای توقف جنگ دیده نمیشود. آمریکایی‌ها پیام‌هایی می‌دهند، اظهاراتی را دارند مبنی بر اینکه به دنبال توسعه دامن جنگ نیستند، آنها خطر توسعه هرچه بیشتر دامنه جنگ را به خوبی درک می‌کنند، هرچند خود، در دریای سرخ با حملات مشترک انگلیس بخشی از توسعه دامنه جنگ را رقم زدند. از طرفی دیگر، آمریکایی‌ها از کاهش شدت جنگ سخن می‌گویند نه از توقف جنگ، این به نظرم یک خطای آمریکایی هست و در عین حال یک شیطنت هست و یک چراغ سبز به نتانیاهو. امروز در اروپا همه از توقف جنگ سخن می‌گویند اما انگلیس بازی دوگانه دارد... اقدامات اسرائیل همچنان ناظر بر کوچ اجباری ساکنان غزه به صحرای سینای مصر و کرانه باختری و بخش‌هایی از اردن هست این چیزی هست که نتانیاهو به طور قطعی دنبال می‌کند و ما این را با صدای بلند می‌گوییم اگر نبود مقاومت فلسطین و اگر نبود ایستادگی مردم فلسطین، امروز منطقه پیرامون سرزمین‌های اشغالی و پیرامون کرانه و غزه شکل دیگری داشت».

مقاومت در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد

وزیر خارجه ایران در خصوص وضعیت مقاومت و غزه و تلاش اسرائیل برای کوچاندن مردم آن به مصر نیز گفت، «من حدود دو هفته پیش در منطقه بودم. تقریباً با همه رهبران مقاومت و همه رهبران فلسطینی دیدار کردم. اولاً مقاومت بر اساس گزارشی که ارائه می‌دادند همچنان در بهترین وضعیت قرار دارند... چه مقاومت فلسطین و چه مقاومت لبنان. ثانیاً اظهار می‌داشتند که از امکانات و توان و نیروی انسانی لازم برای ادامه دادن در یک جنگ طولانی‌تر از آنچه که تا الان شاهد هستیم برخوردارند. ثالثاً روحیه مردم در غزه و در کرانه باختری قابل تحسین هست. مردم در داخل غزه تا حدودی جابه‌جا شدند اما از جمعیت بیش از یک و نیم میلیون نفری در شمال غزه بر اساس اطلاعات دقیق ما بیش از ۶۰۰ هزار نفر هنوز در شمال غزه و در همان شرایط سخت و در آن ویرانی‌ها ایستاده‌اند و خارج نشدند. در رفح هم شاهد خواهیم بود که چنین داستانی تکرار نخواهد شد که اسرائیل قادر باشد مردم را به سمت مصر هدایت بکند و کوچ اجباری انجام بشود اما ما به صراحت گفتیم آمریکا نمی‌تواند ریاکارانه برخورد کند آمریکا نمی‌تواند از طرفی صحبت از ضرورت کاهش دامنه بحران، تنش و جنگ سخن بگوید، صحبت بکند و از طرف دیگر در کنار رژیم اسرائیل برای تشدید جنگ و یا تداوم جنگ اقداماتی را انجام بدهد و لجستیک لازم و امکانات لازم را برایشان بگذارد».





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir




حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان