نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در دی ماه به 84.1 درصد رسید/ عبور نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در 9 استان از 100 درصد


نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در دی ماه به 84.1 درصد رسید/ عبور نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در 9 استان از 100 درصد

طبق آمارهای بانک مرکزی، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در دی ماه امسال با رشدی 1.2 واحد درصدی در مقایسه با دی ماه سال گذشته مواجه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی چندی پیش داده‌های مانده تسهیلات و سپرده‌ها در بانک‌ها تا پایان دی ماه سال 1402 را منتشر کرد. با استناد به آمارهای درج شده در این گزارش، مانده تسهیلات اعطا شده توسط بانک‌های کشور در 10 ماهه سال جاری، به 6 هزار و 667 هزار میلیارد تومان رسیده و میزان مانده سپرده‌ها در شبکه بانکی نیز در حدود هشت هزار و 783 هزار میلیارد تومان ثبت شده است. همچنین در این مدت میزان سپرده‌های بانکی پس از کسر ذخیره قانونی نیز به هفت هزار و 929 هزار میلیارد تومان رقم خورده است.

یکی از بخش‌های حائز اهمیتی که بانک مرکزی در گزارش‌های ماهانه خود مورد بررسی قرار می‌دهد، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر ذخیره قانونی است. این نسبت که در دی ماه امسال به 84.1 درصد رسیده، نشان می‌دهد چه درصدی از سپرده‌های موجود در بانک‌های کشور پس از کسر سپرده قانونی، در قالب وام بانکی در اختیار مردم و مشتریان بانک قرار گرفته است.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در دی ماه به 84.1 درصد رسید/ عبور نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در 9 استان از 100 درصد

حد استاندارد نسبت تسهیلات به سپرده‌ها چقدر است؟

مطابق استانداردهای جهانی، بازه استاندارد نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در حدود 80 تا 90 درصد است. رقمی بالاتر از این بازه برای این نسبت نشان‌ می‌دهد که بانک‌ها بیش از حد تسهیلات پرداخت می‌کنند و این احتمال وجود دارد که در آینده با کمبود وجوه نقد مواجه شوند. از طرف دیگر، اگر این نسبت پایین‌تر از استاندارد مذکور باشد، به این معنی است که بانک‌ها به اندازه کافی نقش تامین مالی اقتصاد را بر عهده نگرفته‌اند و بخش کمتری از منابع خود را به مشتریان وام داده‌اند.

رشد نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در دی ماه

محاسبه نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر ذخیره قانونی در گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که این رقم در دی ماه سال جاری به رقم 84.1 درصد رسیده است. این نسبت نه تنها در مقایسه با آذر ماه امسال معادل 0.4 واحد درصد افزایش پیدا کرده بلکه در مقایسه به دی ماه سال گذشته نیز رشدی 1.2 واحد درصدی را تجربه کرده است.

تسهیلات به سپرده‌ها 16 استان بالاتر از کل کشور

نگاهی به عملکرد بانک‌های هر یک از استان‌های کشور از نظر وضعیت نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر ذخیره قانونی نشان می‌دهد که این نسبت در 16 استان کشور بیش از کل کشور بوده و در 9 استان بیش از 100 درصد است. همچنین سه استان خراسان شمالی با 147.9 درصد، کهگیلویه و بویراحمد با 129.5 درصد و ایلام با 117.4 درصد نیز بیشترین میزان این نسبت را به خود اختصاص داده‌اند.

از سویی دیگر، 12 استان کشور، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر ذخیره قانونی کمتر از استاندارد 80 درصدی دارند و در میان آنها، استان‌های البرز، فارس و گیلان با ثبت ارقام به ترتیب 56.4 درصد، 59.6 درصد و 65 درصدی در قعر این رده‌‌بندی قرار دارند. البته طبق دسته‌بندی بانک مرکزی، مناطق آزاد تجاری با ثبت رقم 46.8 درصد، کمترین میزان نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر ذخیره قانونی را به خود اختصاص داده‌اند.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022