بورس امروز/ واکنش منفی بورس به اخبار خوب


بورس امروز/ واکنش منفی بورس به اخبار خوب

در معاملات دیروز بورس تهران شاخص کل بورس و شاخص هم وزن افت کردند.

بورس امروز/ واکنش منفی بورس به اخبار خوب
ارزش معاملات خرد روز سه‌شنبه کاهش 4 درصدی داشت و روند خروج جریان پول حقیقی نیز تداوم داشت.
بورس امروز/ واکنش منفی بورس به اخبار خوب

بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد کاهش تراز شاخص کل هم‌وزن و ریزش تراز شاخص کل بورس تهران بود. در ابتدای معاملات روز سه‌شنبه شاخص‌های سهامی شاهد نوسانات شدید قیمت‌ها و کاهش ثبات در روند لحظه‌ای شاخص‌های سهامی بود. دیروز شاخص‌های سهامی نوسانات خلاف جهت اخبار صدور مجوز افزایش سرمایه شرکت‌ها داشتند. رکود معاملاتی دیروز اندکی تشدید شد و بازار سهام شاهد تداوم جریان خروجی پول حقیقی از بازار سهام بود.

روز سه‌شنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران نیز تماماً قرمز پوش بودند و روندی مشابه شاخص‌های بورسی داشتند اما شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به 27 صدم درصد بود و عملکرد ضعیف‌تر شاخص هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران رقم 18 صدم درصدی داشت و بیانگر افت تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن بود. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص هم‌وزن فرابورس با 52 صدم درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار اول فرابورس با 18 صدم درصد کاهش تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت هتل و رستوران با 17.2 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت استخراج کانه‌های فلزی با 7.2 میلیارد تومان و صنعت زراعت با 6.4 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت محصولات شیمیایی با 54.7 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 41.4 میلیارد تومان و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 29.3 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

بازار سهام در این هفته و هفته قبل شاهد نوسان ارزش معاملات خرد در محدوده 3 همتی بود. ارزش معاملات خرد در معاملات سه‌شنبه و پس از افت ابتدای هفته، بار دیگر با کاهش 4 درصدی به کف کانال 3 همتی سقوط کرد. جریان پول حقیقی نیز در انتهای معاملات سهام روز سه‌شنبه برای شانزدهمین روز معاملاتی پی در پی منفی شد و بازار سهام شاهد تداوم این روند خروجی بود.

بورس امروز/ واکنش منفی بورس به اخبار خوب

دیروز ارزش صف‌های خرید سهام با افزایش 19 درصدی به سطح 118 میلیارد تومانی صعود کرد و ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 37 درصدی تا سطح 196 میلیارد تومانی پایین آمد ولی همچنان ارزش صف‌های فروش سهام در معاملات سهامی سنگینی می‌کند.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 18.9 میلیون تومان روز دوشنبه تا 18.5 میلیون تومان کاهش داشت و سرانه فروش هر کد حقیقی نیز کاهش داشت و از 25.4 میلیون تومان به 22.3 میلیون تومان رسید. با این اوصاف معاملات روز سه‌شنبه شاهد غلبه فروشندگان بود اما از شدت شکاف سرانه کاسته شده است.

پیش بینی بورس چهار‌شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز چهار‌شنبه در تداوم روند رکودی معاملاتی روز‌های گذشته آغاز خواهد شد. روابط بین‌الملل و تنش‌های خاورمیانه این روز‌ها موجب شده تا بازار‌های آزاد ارز و طلا نیز نوسانی شوند و چشم‌ها به تغییرات چشم‌انداز بازار‌های موازی باشد. با این وجود اصلی‌ترین عامل تثبیت کننده شاخص‌های سهامی در کانال نزولی را می‌توان تنش‌های سیاسی و نظامی خاورمیانه دانست که چشم‌انداز‌های کوتاه مدت بازار‌ها را به چالش کشیده است. از سوی دیگر کف حمایتی حال حاضر و روند تاریخی انتهای سال بیانگر ذخیره توان شاخص کل برای آغاز روند است. اما با تمام این تفاسیر عدم افزایش ارزش معاملات خرد در روند صعودی شاخص کل اصلی‌ترین ترمز روند پیش رو به شمار می‌رود.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 5 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افزایش تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. صفوف خرید سهام کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 23 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 24 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس کاهش یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا