برای نجات یوز ایرانی به 200 میلیارد تومان نیاز است اما بودجه فقط 8 میلیارد بود/ می‌توان یوز را از گردنه بطری خارج کرد + فیلم


برای نجات یوز ایرانی به 200 میلیارد تومان نیاز است اما بودجه فقط 8 میلیارد بود/ می‌توان یوز را از گردنه بطری خارج کرد + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یوزپلنگ آسیایی در شرایط گردنه بطری و انقراض وجود دارد. نگهداری از این گونه با ارزش ایرانی نیاز به تدابیر جدی و تامین بودجه مناسب از سوی دولت...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یوزپلنگ آسیایی در شرایط گردنه بطری و انقراض وجود دارد. نگهداری از این گونه با ارزش ایرانی نیاز به تدابیر جدی و تامین بودجه مناسب از سوی دولت و سازمان محیط زیست کشور دارد.

حفاظت از محیط زیست طبیعی یوزپلنگ ایرانی و حفظ و تقویت مناطق زیست‌بومی مورد نیاز این گونه از اقداماتی است که باید به شکل جدی از سوی سازمان محیط زیست و منابع طبیعی انجام گیرد. انجام برنامه‌های مستمر برای پیشگیری از شکار غیرقانونی یوزپلنگ ایرانی باید در دستور کار قرار گیرد و از مهدکودک و دبستان تا دانشگاه و ارگان های فرهنگی کشور باید به این امر بپردازند زیرا که ارتقاء آگاهی عمومی در مورد حفاظت از یوزپلنگ ایرانی و اهمیت حفظ تنوع زیستی بسیار حائز اهمیت است.

انجام برنامه‌های مستمر برای مانورهای آموزشی و آگاه سازی جامعه در مورد حفاظت از یوزپلنگ ایرانی باید در دستور کار سازمان محیط زیست کشور باشد که با عدم پرداختن به این مهم مواجه هستیم. پایش و نظارت مستمر بر وضعیت جمعیت یوزپلنگ ایرانی و تحلیل داده‌های به دست آمده برای اتخاذ تصمیمات بهینه برای حفاظت از این گونه نیز از وظایف سازمان محیط زیست است که فقط در بخش اول، هر از چند گاهی از میزان مرگ و میر و کشته شدن یوز ایرانی خبررسانی می شود و در ادامه از برنامه های حفاظتی که سخن به میان می آید تنها از کمبود بودجه گفته می شود و تلاش پیگیری هم برای افزایش بودجه حفاظتی از این گونه، وجود ندارد.

حال در سالگرد از دست رفتن پیروز، یوز ایرانی که فرزند ایران یکی دیگر از یوزهای آسیایی در کشور است گفت و گویی از حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست را مطالعه خواهید کرد که در نمایشگاه رسانه های ایران ضبط شده است.

برای نجات یوز ایرانی به 200 میلیارد تومان نیاز است اما بودجه فقط 8 میلیارد بود/ می‌توان یوز را از گردنه بطری خارج کرد + فیلم

او در ابتدا گفت: در مورد یوزپلنگ باید گفت که از تمام کشورهای اطراف خودمان حذف شده و در ایران هم محدود به ناحیه توران شده است. در کشور ما، به واسطه کم شدن جمعیت طعمه های یوز و امنیت ناکافی در زیستگاه های خارج از مناطق حفاظت شده، یوزپلنگ نتوانسته است قلمروهای متعددی را برای خودش انتخاب کند. در این راستا، سازمان محیط زیست مناطق توران و میاندشت را اجهت حفظ و تکسیر یوز انتخاب کرد؛ ولی این مناطق قلمروهای کوچکی برای یوز به حساب می آید.

احتمال نجات یوز از خطر انقراض وجود دارد؛ ولی بودجه نیست!

اکبری در ادامه تاکید کرد: در واقع یوزِ مادر می بایست توله هایش را از قلمرو پدری شان خارج کند؛ لذا وقتی یوزها از قلمروهایشان خارج می شوند، نه غذا در اختیار دارند و نه امنیت.

حسن اکبری در ادامه در پاسخ به اینکه آیا امیدی به اینکه یوزایرانی از گردنه بطری خراج شود وجود دارد یا خیر، گفت: اگر قلمرو یوزها را گسترده کنیم و طعمه را افزایش دهیم، از گردنه بطری عبور می کنند.

200 میلیارد تومان برای نجات یوزپلنگ ایرانی نیاز است؛ بودجه سازمان محیط زیست فقط 8 میلیارد تومان!

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه برای نجات یوز از خطر انقراض به چه میزان بودجه نیاز است، گفت: برای اینکه بتوانیم یوزهایی که در اسارت قرار دارند را حفظ کنیم و آنها را در شرایط نیمه وحشی قرار دهیم و زمینه ای ایجاد شود که به زیستگاه بازگردند، به 100 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم. برای اینکه یوزپلنگ را در زیستگاه های طبیعی خودش حفظ کنیم، امکانات را کامل کنیم، خرید اوقافی داشته باشیم و ایمن سازی جاده ها را نیز به آن اضافه کنیم، به 200 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم. در حال حاضر، کل اعتبار ما در سالجاری حدود 8 میلیارد تومان بوده است که با ارقام بالا، فاصله بسیار زیادی دارد.


برای نجات یوز ایرانی به 200 میلیارد تومان نیاز است اما بودجه فقط 8 میلیارد بود/ می‌توان یوز را از گردنه بطری خارج کرد + فیلم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان