عدم دسترسی به سامانه «خودنویس» به دلیل اختلال


عدم دسترسی به سامانه «خودنویس» به دلیل اختلال

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک اظهار داشت: در حال حاضر سامانه خودنویس اختلال دارد و امکان دسترسی به آن وجود ندارد و از سوی دیگر امکان اخذ کد رهگیری و تنظیم قرارداد از طریق سامانه املاک و مستغلات خاموش شده است.

داود بیگی‌نژاد، درباره فعالیت مشاوران املاک در سامانه خودنویس و تنظیم، انعقاد و ثبت قرارداد‌های اجاره در این سامانه طراحی شده توسط وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: به دلیل اختلال هنوز امکان ورود و دسترسی به این سامانه را نداشتیم که فضای کار در سامانه خودنویس را بتوانیم ارزیابی کنیم و در حال حاضر هم امکان دسترسی به این سامانه نداریم که تجربه‌ای از فعالیت در آن را بیان کنیم.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: باید توجه داشت که ارایه خدمات مشاوران املاک باید بدون اختلال و تعطیلی به صورت مستمر باشد و در نتیجه این خدمات مستمر به انعقاد قرارداد می‌رسیم.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: از بهمن ماه که سامانه خودنویس راه‌اندازی شد دیگر امکان تنظیم قرارداد از طریق سامانه املاک و مستغلات وجود ندارد در حالی که کد رهیگیری در ۱۴ سال گذشته از سامانه املاک اخذ می‌شد. اما در حال حاضر سامانه خودنویس اختلال دارد و امکان دسترسی به آن وجود ندارد و از سوی دیگر امکان اخذ کد رهگیری و تنظیم قرارداد از طریق سامانه املاک و مستغلات خاموش شده است.

بیگی‌نژاد با بیان اینکه چرا باید سامانه خودنویس قبل از اینکه تکمیل شود، رونمایی کردند، گفت: با وجود این اختلالات سامانه، نمی‌توان خدمات مستمر به مردم ارائه داد و اساسا باید مشاوران املاک برای ارایه خدمات تخصصی درگاه مجزا از سایت عمومی داشته باشند.

وی همچنین درباره امکان اخذ کد رهگیری رایگان در سامانه خودنویس افزود: صدور کد رهگیری وظیفه قانونی مشاورن املاک است و در بنگاه مشاوران املاک هم این کد به صورت رایگان صادر می‌شود و مشاوران املاک تنها هزینه دستمزد خدمات به همراه ارزش افزوده را از مشتریان دریافت می‌کنند که این هم نرخ تعیین شده و مصوب دارد و اگر هم مشاوری هزینه بیشتر از ان را بخواهد تخلف انجام داده‌است.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره دسترسی مردم به این سامانه‌ها برای تنظیم قرارداد‌ها با سهولت بیشتر، اظهار داشت: آماری که وزارت راه و شهرسازی از تمدید‌های قرارداد‌های اجاره از سوی مردم در این سایت‌ها ارایه می‌دهد در واقع از طریق مردم انجام نشده بلکه این تمدید قرارداد‌ها از طریق کافی‌نت انجام شده، باید توجه داشت قشری از مردم در خانه کامپیوتر ندارند و اساسا مگر چند درصد از مردم در خانه خود پرینتر دارند که بتوانند از طریق این سامانه‌ها قرارداد تنظیم کنند.

بیگی‌نژاد تاکید کرد: مردم همان هزینه‌ای که برای تمدید اجاره به مشاوران املاک پرداخت می‌کنند را امروز به کافی‌نت‌ها می‌دهند. هزینه تمدید اجاره‌نامه در مشاوران املاک آنقدر کم است که کفاف هزینه‌های کپی مدارک را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: اساسا هزینه‌های دستمزد در مشاوران املاک حتی در معاملات خرید و فروش موضوعی نیست که بخواهد مردم را از سمت مشاوران املاک به سمت سامانه‌های دولتی بکشاند. در معاملات خرید و فروش هم در قراردادی برای ملکی با ارزش ۴ میلیارد تومان حق‌الزهمه مشاوره املاک ۱۰ میلیون تومان است آیا این رقم برای کسی که معامله ۴ میلیاردی انجام می‌دهد، بالا است و توان پرداخت آن را نخواهد داشت؟ در حالی که این مشاوره املاک بوده که این ملک را برای خرید به افراد معرفی کرده و این معامله را انجام می‌دهد.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به کشور‌های خارجی و پیشرفته در بحث انعقاد قرارداد‌ها گفت: در کشوری مانند کانادا هم همچنان در معامله‌های املاک، مکتوبات وجود دارد چراکه این معاملات بسیار مهم و حساس هستند و قرارداد‌ها همچنان کاغذی هستند و در کشور ترکیه که این میزان معاملات مسکن در انجام می‌شود هم معاملات برخط نیست و همچنان قرارداد‌ها به صورت کاغذی امضا می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی