(تصاویر) زیبایی متفاوت یک خانۀ مدرن با طاق قوس‌دار در مازندران


(تصاویر) زیبایی متفاوت یک خانۀ مدرن با طاق قوس‌دار در مازندران

طاق‌ها و سقف‌های قوس‌دار از ویژگی‌های آشنای معماری سنتی ایران بوده‌اند. سقف‌های قوس‌دار احساسی از ارتفاع و وسعت را به خانه‌ها می‌بخشیدند و شکوه درونی و بیرونی بنا را بیشتر می‌کردند.

امروزه که اغلب ساختمان‌ها قرار است بیشتر از یک طبقه داشته باشند، طاق‌ها از مد افتاده‌اند، زیرا حفظ طاق‌های قوس‌دار و در عین حال ساختن طبقات بالاتر کاری نشدنی به نظر می‌رسد.

به گزارش فرادید، اما معماران خلاق قرار نیست هیچوقت تن به غیرممکن‌ها بدهند و از ایده‌های درخشان خودشان دست بکشند. امروزه با در دسترس بودن مصالح فولادی و بتنی، باز هم این امکان فراهم شده که معماران دست به تجربه‌های تازه در آمیختن فرم‌های سنتی و مدرن بزنند. ویلای «طاق بر طاق» در رویان مازندران یکی از این تجربه‌های موفق و درخشان است.

ویژگی اصلی این ویلا همانگونه که از نامش پیداست، استفاده از طاق‌های قوس‌دار در یک ساختمان دوطبقه بوده است. شکل ظاهری این بنا به گونه‌ای است که انگار یک بنای قوس دارد را برداشته‌اند و دقیقا بر روی قوس بنای زیرین قرار داده‌اند؛ کاری که فقط با استفاده از مصالح امروزی و مهندسی دقیق امکان‌پذیر بوده است.

مصالح فلزی و بتنی این ساختمان، رنگ سپید یکدست و در‌های شیشه‌ای بزرگش، احساسی نیرومند از امروزی بودن را به آن بخشیده‌اند، در عین حالی که قوس‌های بیرونی و درونی‌اش پیوندی عمیق با سنت معماری گذشته را برقرار کرده‌اند.

طراحی این بنا حالتی از پیچیدگی را دارد که هم در شکل بیرونی و هم در محیط درونی انعکاس یافته است. بخشی از طبقۀ بالایی به صورتی افقی بر روی امتداد بنای زیرین قرار گرفته که ترکیبی متضاد و همزمان تکمیل‌کننده را شکل داده است.

این ویلا در ساحل دریا قرار دارد و داشتن چشم‌انداز برای آن بسیار با اهمیت بوده است؛ چشم‌اندازی که از طریق استفادۀ به جا و فراوان از شیشه کاملا در دسترس قرار گرفته، ضمن اینکه احساس خصوصی بودن و امنیت فضای داخلی هم از میان نرفته است.

تماشا کردن چشم‌انداز ساحلی از درون یک قاب قوس‌دار، یقینا احساسی متفاوت به ساکنان خانه می‌بخشد؛ احساسی که شاید در قاب‌های مربعی و تخت و پنجره‌های معمولی‌تر نتوان آن را تجربه کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چندرسانه ای

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی