نبرد سریعترین سدانهای جهان، تسلا مدل S پلد یا لوسید ایر سافایر؟
سریعترین سدانهای جهان در نبردی برای پرفورمنس، شعاع حرکتی و سرعت شارژ به مصاف هم رفتهاند تا خودروی برتر مشخص شود. آنچه در این مطلب میخوانید: شتاب و پرفورمنسشارژ و شعاع حرکتیداخل کابیننتیجهگیریمقایسه مشخصات فنی لوسید ایر سافایر و تسلا مدل...
سریعترین سدانهای جهان در نبردی برای پرفورمنس، شعاع حرکتی و سرعت شارژ به مصاف هم رفتهاند تا خودروی برتر مشخص شود.
آنچه در این مطلب میخوانید:
لوسید ایر سافایر و تسلا مدل S پلد شباهتهای زیادی به یکدیگر دارند. هردو خودرو از سه موتور الکتریکی برای تولید قدرتهای چهاررقمی استفاده میکنند، هردو در دو ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسند و شعاع حرکتی هردو امکان سفرهای بینشهری را فراهم میکند. یکچیز اما این دو ماشین را کاملاً از هم جدا میکند که آن قیمت است. البته تعجبی ندارد که سافایر از پلد گرانتر باشد اما اختلاف نزدیک به ۱۶۰ هزار دلاری بین قیمت پایهٔ دو ماشین با هیچ منطقی قابل توجیه نیست.
اگر میشد، سافایر با شتاب بیامان، ترمزهای سرامیکی، تنظیم درخشان شاسی و کابین مجلل را با فراری، مکلارن یا جنگندهٔ میگ دستدوم مقایسه میگردیم اما مشکل اینجا است که نمیتوانیم به سافایر نگاه کنیم و خودرویی که در سال ۲۰۲۱ ادعاهایی مشابه داشت را در نظر نگیریم. آیا لوسید با پرفورمنسی مشابه پلد، ارزش ۲.۵ برابر قیمت بیشتر را دارد؟ پس از مسابقهٔ درگ در باند فرودگاه، دور زدن در پیست Figure-8، عبور از جادههای پیچدرپیچ کالیفرنیا و رانندگیهای بزرگراهی طولانی، میتوانیم بگوییم تفاوت بین این دو ماشین بسیار بیشتر از اختلاف قیمت آنها است.
شتاب و پرفورمنس
هرچند تسلا برای پلد ادعای شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر زیر ۲ ثانیه را دارد و به گفتهٔ لوسید، سافایر در ۱.۸۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد، در طول این مقایسه هیچکدام از دو خودرو نتوانستند مرز شتاب ۲ ثانیه را بشکنند زیرا هم پلد و هم سافایر برای دستیابی به شتابهای ادعایی خود، به پیست درگ چسبنده نیاز دارند درحالیکه آزمایش ما روی آسفالت معمولی انجام شد. همچنین در هردو خودرو برای ارائهٔ حداکثر پرفورمنس، باید باطریها آماده شوند که این کار در ایر ۲۰ دقیقه و در تسلا ۳۰ دقیقه طول میکشد. بااینحال، اکثر حوصلهٔ اینقدر صبر کردن ندارید میتوانید از گرم کردن باطریها صرفنظر کنید زیرا اختلاف پرفورمنس خیلی محسوس نخواهد بود.
با آغاز حرکت در هردو خودرو همهچیز مبهم میشود زیرا بهمحض رها کردن پدال ترمز، مثل موشک شلیک خواهید شد و زمانی که حواس خود را جمع کنید و به سرعتسنج نگاه کنید، ۹۶ کیلومتر بر ساعت را رد کردهاید. سافایر ظرف تنها ۲.۲ ثانیه به این سرعت رسید درحالیکه پلد فقط ۰.۰۴ ثانیه با آن فاصله داشت. در این ماشینها همهچیز آنقدر سریع پیش میرود که اصلاً حس نخواهید کرد ۴۰۰ متر را پشت سر گذاشتهاید. لوسید این مسافت را در ۹.۲۷ ثانیه طی میکند درحالیکه تسلا این کار را در ۹.۵۵ ثانیه انجام میدهد. ازآنجاییکه تا اینجای کار عملکرد دو خودرو بسیار به هم نزدیک بود، به آزمایش ۸۰۰ متری نیاز داشتیم تا بتوانیم برنده را مشخص کنیم.
هرچند تسلا برای پلد حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت را اعلام کرده اما برای این کار به سفارش پکیج ۲۰ هزار دلاری پیست نیاز دارد. به همین دلیل، مدل S استاندارد ما در آزمایش ۸۰۰ متر به محدودیت سرعت ۲۶۲ کیلومتر بر ساعت خود رسید و ۱۵.۲ ثانیه طول کشید تا این مسافت را طی کند اما این محدودیت سرعت خیلی مشکلساز نبود زیرا سافایر فقط ۰.۷ ثانیه سریعتر عمل کرد و پس از ۱۴.۵ ثانیه به پایان ۸۰۰ متر رسید.
شارژ و شعاع حرکتی
یک پکیج باطری بزرگ ۱۱۸ کیلووات ساعتی، ایر سافایر را به کروزر مسافرتی بهتری تبدیل میکند. شعاع حرکتی رسمی این خودرو ۶۸۷ کیلومتر اعلام شده است اما در آزمایش دنیای واقعی ما که شامل رانندگی با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت با استفاده از ۹۵ درصد شارژ کامل باطری میشد، این رقم به ۵۳۲ کیلومتر رسید. جالب اینکه مدل S هم مثل لوسید، در آزمایش جادهای واقعی ۷۷ درصد از برد اعلامی خود را ارائه کرد با این تفاوت که پلد از باطری کوچکتر ۱۰۰ کیلووات ساعتی استفاده میکند. سفارش رینگهای ۲۱ اینچی با قیمت ۴,۵۰۰ دلار بجای نمونههای استاندارد ۱۹ اینچی، ۷۷ کیلومتر از برد تسلا کم میکند و زمانی که ما پلد ۲۱ اینچی را در دنیای واقعی آزمایش کردیم، شعاع حرکتی اعلامی ۵۶۰ کیلومتری آن به ۴۳۴ کیلومتر کاهش یافت.
لوسید در بخش سرعت شارژ هم یک پیروزی دیگر کسب میکند زیرا به لطف معماری ۹۰۰ ولتی، حداکثر ظرفیت شارژ ۳۲۳ کیلووات را ارائه میکند که میتواند ظرف ۱۵ دقیقه ۲۵۶ کیلومتر به برد خودرو اضافه کند. مدل S اما با معماری ۴۰۰ ولتی، حداکثر سرعت شارژ ۲۵۰ کیلوواتی دارد که با ۱۵ دقیقه شارژ ۲۲۴ کیلومتر به شعاع حرکتی میافزاید. البته این فقط یک روی قضیه است زیرا خریداران لوسید همیشه نمیتوانند جایگاههای شارژ سریع پیدا کنند درحالیکه شبکهٔ سوپرشارژرهای تسلا بسیار گستردهتر است.
داخل کابین
کابین لوکس لوسید یکی از مهمترین دلایلی است که اختلاف قیمت با تسلا را توجیه میکند. داشبورد باریک و نمایشگر شناور به کابین ایر فضایی مدرن، مجلل و مدرن بخشیده که واقعاً بدیع است. این فضا در نسخهٔ سافایر با آلکانترا، دوخت آبی و صندلیهای اسپرت، جذابتر شده و جایگزینی سقف شیشهای با آلومینیومی برای کاهش وزن نیز باعث شده ایر برای افراد قدبلند جادارتر شود. بااینحال، به همان اندازهای که طراحی داخلی لوسید زیبا است، رابط کاربری آن یک اشتباه عجیب است زیرا نمایشگر بالایی طبق استانداردهای امروزی بسیار کوچک است و دیدن بسیاری از قسمتهای اصلی آن چشمان راننده را خیلی از مسیر دور میکند.
تسلا در بهروزرسانی سال ۲۰۲۱ مدل S، کابین را بسیار ساده کرد تا هزینهها را کاهش دهد. به همین دلیل، هرکسی که یک مرسدس بنز یا حتی جنسیس داشته باشد، نمیتواند پلد را خودرویی لوکس تلقی کند. تسلا حتی به خود زحمت نداده که صندلیها را نسبت به مدل S معمولی ارتقاء دهد. البته به نظر میرسد سادهسازی حداقل کیفیت ساخت تسلا را افزایش داده است زیرا تناسب و دقت مونتاژ نمونهٔ آزمایشی ما عالی بود. از سوی دیگر اما در لوسید هنوز هم فاصلهٔ بین پانلهای بدنه ناهماهنگ است و هیچکدام از دکمههای روی فرمان هم در نمونهٔ آزمایشی ما کار نمیکردند.
نتیجهگیری
بدون شک لوسید ایر سافایر خودروی بهتری نسبت به تسلا مدل S پلد است. رانندگی این ماشین چه بهعنوان یک سوپرسدان و چه یک کروزر عالی است و برد استثنایی و قابلیت شارژ سریع آن نیز تسلا را بهعنوان پیشروی تکنولوژی خودروهای الکتریکی به چالش میکشد درحالیکه کابین فوقالعادهای هم دارد اما آیا بهاندازهٔ ۱۶۰ هزار دلار بهتر است؟ پاسخ منفی است. بااینحال، ما بازهم سافایر را بهعنوان برندهٔ این رقابت انتخاب میکنیم و اگر امکانش را داشتیم، یک نمونه از آن را میخریدیم.
مقام دوم: تسلا مدل S پلد
نقاط مثبت: قیمت مناسب، شتاب خارقالعاده، شبکهٔ سوپرشارژر گسترده
نقاط منفی: دینامیک رانندگی تکبعدی، غربیلک فرمان یوغ ناجور، کابینی که لوکس به نظر نمیرسد
چکیده: مدل S پلد بزرگترین هیجان ارزانقیمت و جهان خودرو محسوب میشود
مقام اول: لوسید ایر سافایر
نقاط مثبت: شاسی متناسب با ۱۲۳۴ اسب بخار قدرت، کابین لوکس و راحت، برد و سرعت شارژ برتر
نقاط منفی: قیمت غیرقابلتوجیه، مشکلات کیفیت ساخت همچنان وجود دارد، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نامناسب
چکیده: ایر سافایر استانداردی طلایی را برای خودروهای الکتریکی پرفورمنس تعیین میکند
مقایسه مشخصات فنی
تسلا مدل S پلد | لوسید ایر سافایر | |
قوای محرکه | الکتریکی سه موتوره | الکتریکی سه موتوره |
قدرت (اسب بخار) | ۱۰۲۰ | ۱۲۳۴ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۱۴۲۵ | ۱۹۴۰ |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری (میلیمتر) | ۲,۹۵۹ | ۲,۹۵۹ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۵,۰۲۱ / ۱,۹۸۶ / ۱,۴۳۰ | ۵,۰۱۶ / ۱,۹۹۴ / ۱,۴۰۷ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۲۱۹۲ | ۲۴۲۰ |
حجم صندوق بار (لیتر) | ۷۰۸ + ۸۸ (جلو) | ۶۲۵ + ۲۸۳ (جلو) |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۲ | ۲.۲ |
مسافت ۴۰۰ متر | ۹.۵ | ۹.۳ |
توقف از ۹۶ کیلومتر (متر) | ۳۲.۰ | ۳۳.۲ |
شتاب جانبی (جی) | ۱.۰۴ | ۱.۰۵ |
تایم پیست Figure 8 (ثانیه) | ۲۳.۲ | ۲۲.۶ |
باطری (کیلووات ساعت) | ۱۰۰ | ۱۱۸ |
برد | ۵۶۰ | ۶۸۷ |
قیمت پایه (دلار) | ۹۱,۶۳۰ | ۲۵۰,۵۰۰ |
قیمت تستشده (دلار) | ۹۹,۱۳۰ | ۲۵۰,۵۰۰ |