دختر نواز شریف، نخست‌وزیر ایالت پنجاب پاکستان شد


دختر نواز شریف، نخست‌وزیر ایالت پنجاب پاکستان شد

مریم نواز، دختر نواز شریف، نخست‌وزیر سابق پاکستان در رای‌گیری مجلس ایالت پنجاب پیروز شد و برای اولین بار یک زن پاکستانی به‌عنوان نخست‌وزیر این ایالت انتخاب شد. نواز به‌ عنوان نامزد حزب مسلم لیگ پاکستان با کسب ۲۲۰ رای مثبت، نخست‌وزیر ایالت پنجاب شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، گفتنی است مجلس پنجاب ۳۷۱ کرسی دارد که حزب مسلم لیگ پاکستان با ۱۹۳ کرسی، اکثریت این مجلس را در اختیار دارد. این‌طور که از شواهد و قرائن پیداست، مریم بیشتر از فرزندان ذکور خانواده نواز‌شریف نزد پدرش، عزت و اعتبار دارد

و می‌گویند هیچ فردی در پاکستان به انداره مریم به نواز شریف نزدیک نیست. انتخاب نواز به عنوان بالاترین مقام سیاسی پنجاب، گام بزرگی برای فعالان حقوق زنان و سیاستمداران زن در جامعه بسته و مردسالار پاکستان است. با این حال، منتقدان می‌گویند موضع او ادامه سلسله سیاسی نواز است.

نواز روز دوشنبه در جلسه مجمع پنجاب با شکست رعنا آفتاب، نامزد مورد حمایت حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان، نخست‌وزیر سابق، انتخاب شد. البته با توجه به اینکه اکثریت مجلس پاکستان در اختیار مسلم لیگ است، این انتخابات طبیعی و قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید‌.

مریم نواز پس از این انتخاب و دستاورد مهم تاریخی، پیروزی هر زن در عرصه سیاست پاکستان را افتخار دانست و با صدای بلند اعلام کرد که «زن بودن، دختر بودن، مانع رویاهای شما نخواهد شد.» مهناز رحمان، یک فعال حقوق زنان، به دویچه‌وله گفت ‌ انتصاب نواز یک تقویت نمادین برای موقعیت زنان در پاکستان است.

با این حال و به احتمال فراوان، مردان پاکستانی هم بیکار ننشسته‌اند و قطع به یقین، محدودیت‌هایی وجود خواهد داشت که تا چه حد می‌تواند مسائل مربوط به حقوق زنان را پیش ببرد. رحمان گفت: «او بخشی از همین سیستم خواهد بود و باید دید که چگونه از این طریق عبور می‌کند. امیدوارم از موقعیت خود برای حمایت از حقوق زنان و تضمین توانمندی آنها استفاده کند.»

‌ نواز با چه چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد؟

پنجاب یکی از مذهبی‌ترین استان‌های پاکستان است که زنان در آن از حقوق برابر برخوردار نیستند. زهره یوسف، رئیس سابق کمیسیون حقوق بشر پاکستان، به دویچه‌وله گفت ‌ کنترل عناصر افراطی در این استان چالش بزرگی برای نواز خواهد بود.

او گفت :«کنترل افراط‌گرایان در پنجاب دشوار خواهد بود، زیرا زمانی که جنایات علیه زنان و اقلیت‌ها انجام می‌شود، اکثر سیاستمداران پنجابی سعی می‌کنند با اتخاذ سکوت مطلق، آنها را راضی نگه دارند.» از این رو، تحلیلگرانی مانند یوسف می‌ترسند که نواز نیز به دلیل جنسیت مورد هدف قرار گیرد.

یوسف افزود که نواز در ابتدای راه و قدم‌های اول به‌طور قطع با اظهارات جنسیتی و تمسخر سیاست خاندانی روبه‌رو خواهد شد، همانطور که نخست‌وزیر سابق، بی‌نظیر بوتو، با این مسائل دست و پنجه نرم کرد و هضم و پذیرش یک زن به عنوان یک مقام سیاسی بالادستی برای مردان پاکستانی سخت و دشوار می‌نمود. در نهایت هم این اختلاف جنسیتی سبب شد که بوتو ترور شود و به قتل برسد.

‌مریم نواز بخشی از سیاست خاندان پاکستان است

نواز بخشی از خاندان برجسته تجاری و سیاسی شریف پاکستان است. او دختر بزرگ نواز شریف، نخست‌وزیر سابق و خواهرزاده شهباز شریف است که قرار است برای دومین بار نخست وزیر شود و در پی انتخابات ملی اخیر ریاست یک دولت ائتلافی را برعهده بگیرد.

مخالفان نواز معتقدند که انتصاب او به این مقام، بخشی از بازی سیاسی خاندان شریف است که به دنبال تداوم تسلط خود بر اهرم‌های سیاسی پاکستان می‌گردند. از این رو، حبیب اکرم، تحلیلگر ارشد اهل لاهور به دویچه‌وله گفت که او معتقد است که نواز ۵۰ ساله به هیچ وجه صلاحیت نخست‌وزیر شدن در ایالتی مانند پنجاب را ندارد، تنها شانس او این است که پدری به نام نواز شریف دارد.

اکرم در ادامه گفت: «فکر نمی‌کنم که نواز بتواند تغییر‌ شگرفی در زندگی مردم پنجاب ایجاد کند و انتخاب او برای این مقام را باید پیروزی برای خاندان نواز شریف تلقی کنیم.» یکی از چالش‌های پیش روی نواز، رفتار او با اعضا و طرفداران حزب عمران خان خواهد بود. او تا آخرین لحظه، همراه با تحقیر و مسخره درباره حزب تحریک و هواداران خان حرف می‌زد و این رفتار ممکن است به درگیری‌های خیابانی در پنجاب منجر شود.

البته برخی از تحلیلگران مانند نهال هاشمی که خودش پیش‌تر سناتور بوده، معتقد است که نواز، موقعیت خود را در قدرت ‌ آسان به دست نیاورده است. او به زندان رفته، با پرونده‌های ساختگی روبه‌رو شده و شکنجه را تحمل کرده‌ اما حاضر نشده در برابر عناصر قدرتمند دولت تسلیم شود. این روحیه سرسختانه او، چهره موفق و قدرتمندی از او را به جامعه پاکستان نشان خواهد داد.با این حساب احتمال دارد که او به جای توسل به کینه‌توزی سیاسی، بر حکومت تمرکز ‌ و انرژی خود را برای بهبود زندگی مردم عادی سرمایه‌گذاری کند.

منبع : هفت صبح
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!