بورس امروز/ شدت گرفتن خروج پول مردم از بورس


بورس امروز/ شدت گرفتن خروج پول مردم از بورس

در معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن ریزش کرد.

بورس امروز/ شدت گرفتن خروج پول مردم از بورس

بورس تهران روز دوشنبه با افت تراز شاخص کل و کاهش تراز شاخص هم‌وزن در کنار افت 9 درصدی ارزش معاملات خرد مواجه بود. بورس تهران در معاملات روز دوشنبه نیز شاهد تداوم روند خروجی جریان پول حقیقی از سهام بود که به نسبت روز شنبه تشدید شده بود.

دیروز روند معاملات در لحظات ابتدایی با کاهش تقاضای سهام و شروع روند نزولی تراز شاخص‌ کل هم‌وزن و شاخص کل بورس تهران همراه بود که در نیمه دوم معاملات نیز تداوم داشت. بازار سهام روز دوشنبه تداوم معاملات در سطح 3 همتی ارزش معاملات خرد همراه بود. خروج جریان پول حقیقی از سهام در کنار خروج پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در معاملات دیروز افزایش داشت که نشان از افزایش انتظارات صعودی بازار‌های موازی دارد.

روز دوشنبه، شاخص‌های فرابورسی روند مشابه بازار بورس تهران داشتند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به 69 صدم درصد بود و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران رقم 78 صدم درصدی داشت و افت تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن را بیان می‌کرد. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص هم‌وزن فرابورس با 1.81 درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار دوم فرابورس با 90 صدم درصد افت تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت هتل و رستوران با 3.3 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت زراعت با 3.1 میلیارد تومان و صنعت محصولات کاغذی با 1.7 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت محصولات شیمیایی با 58.1 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 49.1 میلیارد تومان و صنعت انبوه‌سازی با 36.8 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر


دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام با 9 درصد کاهش، پس از افزایش 19 درصدی روز ابتدای هفته در تراز 3 هزار و 390 میلیارد تومانی متوقف شد. کاهش قابل توجه ارزش معاملات خرد در بهمن ماه امسال موجب خروج سنگین جریان پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی شده بود که در روز‌های انتهای این ماه از شدت کمتری برخوردار بود اما با شروع اسفند ماه این روند تشدید شده است.

دیروز برآیند جریان پول حقیقی منفی 347 میلیارد تومان بود و بازار سهام برای پانزدهمین روز پیاپی شاهد خروج پول حقیقی از موقعیت‌های سرمایه‌گذاری سهامی بود. روند جریان پول حقیقی در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نیز در سه روز معاملاتی قبل از دیروز مثبت بود اما روز گذشته شاهدت خروج 380 میلیارد تومانی پول حقیقی از صندوق‌های درآمدثابت بودیم.

بازار سهام در اولین روز هفته شاهد کاهش ارزش صف‌های خرید سهام تا سطح 105 میلیارد تومانی بود و ارزش صف‌های فروش سهام در محدوده 223 میلیارد تومانی قرار داشت. دیروز ارزش صف‌های خرید سهام به نسبت روز یکشنبه 6 درصد افت کرد و به 99 میلیارد تومان رسید و ارزش صفوف فروش نیز با 39 درصد افزایش تا سطح 309 میلیارد تومان افزایش داشت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی به نسبت روز شنبه کاهش داشت و به 18.9 میلیون تومان رسید. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی نیز اندکی افزایش داشت و در سطح 25.4 میلیون تومانی ایستاد. با این اوصاف شکاف سرانه همچنان به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند و به شدت این شکاف افزوده شده است.

پیش بینی بورس سه‌شنبه


با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز سه‌شنبه با سقف مقاومتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل بورس و 25 هزار واحدی شاخص کل فرابورس آغاز خواهد شد. رشد ریسک سیاسی بازار سهام در کنار محدودیت‌های گازی صنایع را می‌توان سیگنال‌های مقاومتی شاخص کل و ارزش معاملات خرد دانست. در این روز‌ها علاوه بر بورس تهران، بازار‌های موازی بازار سهام همچون بازار آزاد طلا و ارز با افزایش انتظارات صعودی همراه هستند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 6 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل به نسبت شاخص کل هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود. صفوف خرید سهام اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 19 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 24 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج