رشد 52 درصدی ارزش صف‌های فروش بازار بورس امروز


رشد 52 درصدی ارزش صف‌های فروش بازار بورس امروز

بررسی معاملات امروز بازار سرمایه نشان می‌دهد ارزش صف‌های فروش بورس نسبت به روز معاملاتی قبل رشد ۵۲ درصدی داشته است.

رشد 52 درصدی ارزش صف‌های فروش بازار بورس امروز

به گزارش راهبرد معاصر؛ بازار سرمایه همچنان رویه بی‌رمقی دارد و با ارزش معاملاتی پایین، روزهای پایانی سال جاری را به انتها می‌رساند. می‌توان گفت بازار در شش ماهه دوم امسال، هر روز روی تکرار قرار داشته است.
در چنین شرایطی برخی امیدوارند که در روزهای آینده و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بورس تهران با رشد تقاضای حقوقی سبزپوش شود.
منتقدان شاخص سازی دولت همواره نسبت به مداخلات دولتی در اقتصاد بدبین هستند و معتقدند در بلندمدت این مداخلات به روند بازار آسیب می‌زند و بی‌اعتمادی سهامداران و سرمایه گذاران را افزایش می‌هد.
بنابراین بازار سهام بیش از آن که به رشد مصنوعی و شاخص‌سازی نیاز داشته باشد به سیگنال‌های واقعی نیاز دارد. بازار به کاهش مداخلات دولتی، کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری و شفافیت بیشتر نیازمند است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس

در خصوص شاخص کل بورس اوراق بهادار برای این روزها باید این طور گفت که مهمترین طنز این روزها در بازار تبریک روز مهندس به شاخص سازی در بازار سرمایه است.
به هر حال از منظر تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نسبت به روزهای پیشین تحرکات خیلی خاص را دنبال نکرده است و افت ۱۶ هزار واحدی امروز نسبت به افت از ابتدای سال تا کنون خیلی به چشم نمی‌آید.

ریزش شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز دوشنبه هفتم اسفند ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس ۱۶ هزار و ۷۰۰ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۴۹ هزار و ۴۳۶ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۸۱ صدم درصد بوده است.
شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش ۱۰ هزار و ۶۹۰ واحدی در رقم ۷۱۲ هزار و ۴۸۹ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی ۱. ۴۸ درصد بوده است.
شاخص کل فرابورس با افت ۲۵۲ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۳۸۷ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با ریزش ۲ هزار و ۴۳۷ واحد به سطح ۱۳۱ هزار و ۹۱۴ واحد رسید.

ادامه خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پانزدهمین روز معاملاتی متوالی منفی شد و ۳۱۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز شنبه ۳۰ درصد افزایش یافته است.
امروز نماد وبملت (بانک ملت) ، بیوتیک (آنتی بیوتیک سازی ایران) و خساپا (سایپا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ذوب (ذوب آهن) ، زماهان (مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان) و سدشت (صنایع سیمان دشتستان) تعلق داشت.

کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۶۸ هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۶۱ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان بود که ۹۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.
ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۹ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان رسید.

رشد ۵۲ درصدی صف فروش سهام در بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۹۹ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۶۹۷ نماد بوده است. یعنی حدود ۸۸ درصد نمادها قرمز بودند.
در معاملات دوشنبه، ۳۷ نماد صف خرید داشتند و ۱۱۰ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۱۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۰۶ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۵۲ درصدی به ۳۹۲ میلیارد تومان رسید.

سنت دیرینه بازار سهام تکرار می‌شود؟

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد هدف دولت در رکود نگه داشتن کلیه بازارها است و با این کار پول‌های مردم و صندوق‌ها را به سمت خرید اوراق دولتی هدایت کنند.
وی ادامه داد: بازار تمایلی به خرید ندارد؛ چرا که هر لحظه ممکن است توسط بخش نامه و ابلاغیه‌های مختلف در دام گرفتار شوند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته همچنان برخی به سنت دیرینه رشد بازار در پایان سال (بازدهی نوروزی بازار) امیدوارند تا کمی از افت‌های سال جاری را کم کند./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده بسکتبال فینیکس - مینسوتا 10 اردیبهشت 1403