زریاب؛ شارژ خریداران طلا با داده‌های اقتصادی چین (ویدئو)


زریاب؛ شارژ خریداران طلا با داده‌های اقتصادی چین (ویدئو)

طلای جهانی در هفته گذشته نتوانست از فرصت ضعیف شدن شاخص دلار استفاده کند. طی هفته آتی، شاخص هزینه‌های مصرف شخصی آمریکا که مهمترین معیار فد برای سنجش تورم به شمار می‌آید در کنار شاخص PMI چین، سرنوشت بازار را تعیین خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلا جهانی، این هفته با وجود ضعیف شدن دلار آمریکا، در محدوده ثابتی نوسان کرد و نتوانست از این فرصت در جهت افزایش قیمت استفاده کند.

اداره تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA) دومین تخمین از رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) برای سه ماهه چهارم سال 2023 را روز چهارشنبه منتشر می‌کند. بازار انتظار ندارد که نرخ رشد سالانه 3.3 درصدی اعلام شده در تخمین اولیه تغییر کند.

شاخص PCE هسته که معیار مورد علاقه فد برای سنجش تورم به شمار می‌رود، روز پنج‌شنبه منتشر می‌شود و مارکت به دقت این شاخص رو زیر نظر خواهد داشت. بعد از افزایش 0.2 درصدی در ماه دسامبر، پیش بینی می‌شود که شاخص PCE هسته در بعد ماهانه، 0.4 درصد افزایش پیدا کند.

نتایج این گزارش می‌تواند بر انتظارات از سیاست‌های پولی فدرال رزرو و در نتیجه بر قیمت طلا تأثیر گذارد. افزایش بیش از حد انتظار، در شاخص PCE می‌تواند سیگنالی برای ادامه سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو به شمار رود، که به ضرر طلا عمل خواهد کرد.

بازار تقریبا مطمئن است که فدرال رزرو در جلسه سیاست‌گذاری ماه مارس، نرخ بهره را در محدوده 5.25 درصد تا 5.5 درصد بدون تغییر نگه خواهد داشت. طبق ابزار CME FedWatch، احتمال کاهش نرخ بهره در ماه می در حال حاضر 20 درصد است.

این موقعیت بازار نشان می‌دهد که حتی اگر داده‌های PCE تأیید کنند که تغییر سیاست فدرال رزرو تا ژوئن اتفاق نمی‌افتد، شاخص دلار یا DXY، افزایش چشمگیری نخواهد داشت. از سمت دیگر، انتشار داده ضعیف‌تر از حد انتظار برای شاخصPCE هسته (افزایش 0.2 درصد یا کمتر) می‌تواند انتظارات برای کاهش نرخ بهره در ماه می را احیا کند.

در این سناریو، بازده اوراق قرضه آمریکا به احتمال فراوان کاهش پیدا می‌کند و به طلا اجازه می‌دهد تا شتاب صعودی خود را دوباره به دست آورد.

در سشن معاملاتی آسیا در روز جمعه، سرمایه‌گذاران به دقت، داده‌های شاخص مدیران خرید (PMI) تولید و غیرتولیدی چین (NBS) را نگاه خواهند کرد. اگر هر دو شاخص PMI به محدوده رشد (بالای 50) وارد شوند، خوش‌بینی به بهبود تقاضا در چین می‌تواند به افزایش قیمت طلا کمک کند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی