راهنمای خرید بلیت قطار


راهنمای خرید بلیت قطار

مسافرت با قطار یکی از محبوب ترین و پرمخاطب ترین انواع سفر است. در این نوشته اطلاعات زیادی برای «روش های تهیه بلیت قطار»، «نرخ بلیت»، «شرایط استرداد بلیت قطار» و .. را برای شما بیان می کنیم.

مسافرت با قطار یکی از محبوب ترین و پرمخاطب ترین انواع سفر است. در این نوشته اطلاعات زیادی برای «روش های تهیه بلیت قطار»، «نرخ بلیت»، «شرایط استرداد بلیت قطار» و .. را برای شما بیان می کنیم.

به گزارش «دنیای سفر»، مسافرت با قطار یکی از محبوب ترین و پرمخاطب ترین انواع سفر است. در این نوشته اطلاعات زیادی برای «روش های تهیه بلیت قطار»، «نرخ بلیت»، «شرایط استرداد بلیت قطار» و .. را برای شما بیان می کنیم.

راهنمای خرید بلیت قطار

روش های خرید بلیت قطار

- خرید از مراکز فروش
با مراجعه به مراکز فروش و یا ایستگاه های راه آهن، دارای دفتر فروش اقدام به تهیه بلیت کنید.
- همراه داشتن شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر در طول سفر الزامی است.
- برای رفاه حال خواهران و برادرانی که به تنهایی سفر می کنند، بنا به درخواست متقاضی، بلیت برای کوپه ویژه آنان صادر می شود.
- صدور بلیت برای افراد ذکور بالای ۶ سال از سهمیه ویژه خواهران ممنوع است.
- فروش بلیت از طریق شبکه رایانه ای انجام می شود. نبود بلیت مورد نظر شما در یک مرکز فروش، به منزله موجود نبودن آن بلیت در کل شبکه است و نیازی به مراجعه به مراکز دیگر نیست.
- پس از دریافت بلیت، مندرجات آن را به دقت مطالعه کنید و در صورت وجود اشکال، سریعاً متصدی فروش را آگاه سازید.
- از دریافت بلیتی که به نام شما نیست یا بلیت مخدوش و دارای قلم خوردگی، خودداری کنید.
- دارندگان بلیت های غیرهمنام، بدون بلیت تلقی می شوند. متصدی کنترل بلیت در ایستگاه و رئیس قطار یا مأمور مالی در صورت مواجه شدن با این گونه بلیت ها، آن ها را باطل کرده و معادل کل بهای بلیت از مسافر دریافت می شود.
- بلیت باید تا پایان سفر همراه و در دسترس مسافر باشد.

راهنمای خرید بلیت قطار

خرید اینترنتی بلیت قطار

برای خرید بلیت اینترنتی قطار به سایت راه آهن www.rai.ir مراجعه و از درگاه رجاء، سفیر و یا ریل پرداز نوآفرین (فدک) یا سایر وب سایت ها و اپلیکیشن های معتبر فروش، بلیت خود را خریداری کنید.

نرخ بلیت قطار

با توجه به شناور بودن بهای بلیت، شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری در ایام غیر پیک مجاز به ارائه تخفیفاتی در بهای بلیت قطارهای مسافری هستند. لذا جهت اطلاع از قیمت قطارها در روزهای مشخص می توانید به سایت راه آهن، درگاه رجا، سفیر، فدک یا جوپار مراجعه و یا طی تماس با سامانه صدای مسافر (۵۱۴۹-۰۲۱) از قیمت قطارها مطلع شوید.

شرایط استرداد بلیت قطار

راهنمای خرید بلیت قطار

1. مقررات ابطال و استرداد بلیت در مراکز فروش

بلیت تا یک ساعت پس از صدور، به شرط عدم حرکت قطار و باز بودن مراکز فروش، در مرکز صادر کننده بلیت با پرداخت کامل بهای آن به مسافر قابل ابطال است.

بلیت قطارهای مسافری درکلیه مراکز فروش بلیت (در ساعت کاری نمایندگی های فروش بلیت) و ایستگاه راه آهن (در صورت وجود مرکز فروش بلیت در آن ایستگاه) با ارائه کارت شناسایی معتبر (کارت ملی، شناسنامه و گذرنامه) طبق مقررات زیر، قابل استرداد است و نیازی به مراجعه به مرکز خرید بلیت نیست:

- تا ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت قطار، ۹۰ درصد بهای بلیت پرداخت می شود.
- از ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت تا سه ساعت پیش از حرکت قطار، ۷۰ درصد بهای بلیت پرداخت می شود.
- از سه ساعت مانده به حرکت تا لحظه حرکت قطار۵۰ درصد بهای بلیت پرداخت می شود.
- استرداد بلیت پس از حرکت قطار امکان پذیر نیست و هزینه بلیت مسافر سوخت می شود.

2. استرداد بلیت اینترنتی قطار

امکان خرید اینترنتی بلیت قطار از طریق سایت http://ticket.rai.ir امکان پذیر است.

استرداد بلیت اینترنتی صرفا از طریق یکی از مراکز فروش بلیت قطار و با ارائه کارت شناسایی معتبر (کارت ملی، شناسنامه و پاسپورت) امکان پذیر است، به این شرح که مسافر پرینت بلیت را تهیه و همراه یکی از کارت های شناسایی معتبر به یکی از مراکز فروش مراجعه و بلیت خود را به صورت حضوری استرداد می کند.

راهنمای خرید بلیت قطار

مفقود شدن بلیت قطار

به شرط حضور به موقع (حداکثر ۴۵ دقیقه مانده به حرکت) در ایستگاه های راه آهن که سیستم فروش بلیت آنلاین دارند و در وقت اداری، بلیت المثنی طبق آیین نامه مربوط صادر می شود. بلیت مفقودی باید از طریق شبکه رایانه ای صادر شده و استرداد نشده باشد. صدور بلیت المثنی با ۵ درصد قیمت کل بلیت، انجام می شود و در صورت مفقود شدن آن، بلیت المثنی دیگری صادر نخواهد شد. در حال حاضر بلیت المثنی از طریق سیستم استرداد نمی شود. (استرداد بلیت المثنی فقط به شرط ارائه بلیت اصلی و بلیت المثنی بهه صورت همزمان در ایستگاه های آنلاین و کلیه نمایندگی های فروش و با هماهنگی مرکز یکپارچه فروش بلیت قطار انجام می شود).

چگونگی پرینت مجدد بلیت قطار

در صورتی که مسافر، بلیت خود را اینترنتی تهیه کرده باشد جهت چاپ مجدد بلیت، می تواند به کلیه نمایندگی های فروش بلیت قطار مراجعه و در ازای پرداخت ده هزار ریال برای هر برگه کاغذ A۴ پرینت بلیت خود را تهیه کند.

در صورت مفقودی بلیت و در صورتی که مسافر بلیت خود را از طریق دفاتر فروش بلیت یا ایستگاه تهیه کرده باشد، مسافر می تواند با مراجعه به مراکز فروش مستقر در ایستگاه های مبدا با پرداخت ۵ درصد از بهای بلیت نسبت به دریافت بلیت المثنی اقدام کند.

راهنمای خرید بلیت قطار

لغو برنامه حرکت قطار

وجه کامل بلیت، تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش به مسافر پرداخت می شود و یا اینکه مسافر می تواند با اولویت، بلیت برای قطارهای بعدی تهیه کند.

لغو برنامه رفت قطار برای دارندگان بلیت رفت و برگشت:

چنانچه بلیت رفت و برگشت یکسان و همنام باشد، وجه کامل بلیت رفت حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش به مسافر پرداخت می شود و یا در صدور بلیت قطارهای بعدی اولویت خواهد داشت.

در صورت تمایل مسافر، وجه کامل بلیت برگشت نیز پرداخت می شود. حداکثر زمان استرداد بلیت برگشت ۳ ساعت قبل از حرکت قطار است.

لغو حرکت قطار در حین سفر و بازگشت مسافران به ایستگاه مبدأ:

چنانچه بلیت به نام مسافر باشد، وجه کامل آن حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه ی مراکز فروش پرداخت می شود.

لغو حرکت قطار در حین سفر و اعزام مسافران به مقصد با سایر وسائل نقلیه:

چنانچه توقف ناشی از حوادث طبیعی نبوده و رسیدن مسافران به مقصد با تأخیری بیش از زمان معین انجام شود، ۱۰۰ درصد بهای بلیت بعد از کسر خدمات حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت پرداخت می شود.

راهنمای خرید بلیت قطار

مقرات صدور بلیت نیم بها

صدور بلیت نیم بها برای جانبازان عزیز و خانواده های معظم شاهد (مادر، پدر، همسر و فرزند شهید) با ارائه اصل کارت شناسایی معتبر بنیاد در کلیه مراکز فروش امکان پذیر است. بلیت نیم بها برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال تمام، با ارائه شناسنامه صادر می شود.

تاخیرات و کنسلی های قطار

مسافر می تواند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ حرکت قطار، با اصل بلیت به همراه کارت شناسایی معتبر (کارت ملی یا شناسنامه) به دفاتر فروش بلیت مراجعه و نسبت به دریافت مبلغ خسارت اقدام کند.

قبوض در آمد صادره در قطار و بلیت افلاین مشمول پراخت خسارت تاخیر نمی شوند.
به قطارهای عادی، حومه ای، محلی و بین المللی خسارت تاخیر تعلق نمی گیرد.

الف) تاخیر قطار از مبدا حرکت

در صورت تاخیر از مبدا حرکت قطارهای مسافری موارد زیر لحاظ می شود:

۱. چنانچه تاخیر از مبدا کم تر از یک ساعت باشد، در هر صورت به تاخیر نهایی ورود قطار به مقصد اضافه خواهد شد.
۲. چنانچه تاخیر قطار از مبدا بیشتر از یک ساعت باشد، مسافرین می توانند در صورت انصراف از سفر خود تا قبل از حرکت قطار نسبت به اخذ کل مبلغ بلیت از ایستگاه اقدام کنند. در صورت سفر با قطار «تاخیر از مبدا اولیه» به تاخیر نهایی ورود به مقصد اضافه خواهد شد.
۳. مسئولیت تائید و اعلام دقیق میزان تاخیر بر عهده «رئیس قطار مسافری» است.

ب) تاخیر قطار در طول مسیر

در صورت مسدودی خط و یا مشکل فنی قطار که امکان اعزام قطار از مبدا و یا ادامه مسیر از بین راه تا مقصد میسر نباشد و مسافرین، بخشی از مسیر را به وسیله اتوبوس جابجا شوند پنجاه درصد (۵۰ درصد) بهای بلیت به مسافرین مسترد شده و هزینه تامین وسیله نقلیه جایگزین، به منظور جابجایی مسافرین خسارت دیده، به عهده (راه آهن یا شرکت حمل و نقل ریلی مسافری) خواهد بود. در صورتی که موارد تاخیر ناشی از حوادث طبیعی (سیل، زلزله و ...) باشد، هیچ خسارتی پرداخت نخواهد شد.

ج) تاخیر قطار منجر به جا ماندن مسافر

۱. چنانچه مسافرین بعد از رسیدن قطار به مقصد خواستار مسافرت با قطارهای دیگر را داشته باشند ملزم به رعایت فاصله زمانی حداقل سه ساعت بین ساعت ورود قطار تا ساعت حرکت قطار بعدی می باشند. در صورتی که فاصله زمانی فوق لحاظ شده و تاخیر قطار منجر به جاماندن مسافر از قطار بعدی شود، نسبت به پرداخت 100 درصد بهای بلیت قطار بعدی به آنها اقدام می شود.

۲. چنانچه مسافرین بعد از رسیدن قطار به مقصد خواستار مسافرت با سایر وسائط نقلیه (کشتی، اتوبوس، هواپیما و ...) را داشته باشند ملزم به رعایت فاصله زمانی ۴ ساعت از زمان رسیدن قطار به مقصد تا ساعت حرکت سایر وسائط نقلیه هستند. در صورتی که فاصله زمانی فوق لحاظ شده و تاخیر قطار منجر به جا ماندن مسافر از سایر وسائط نقلیه بعدی شود، نسبت به پرداخت 100 درصد بهای بلیت سایر وسائط نقلیه به آن ها اقدام می شود.

راهنمای خرید بلیت قطار

نحوه پذیرایی در قطار

در صورتی که قطار مسافری از زمان تعیین شده جهت پرداخت خسارت تاخیر عبور کند و ورود برنامه ای آن به مقصد قبل از ساعت های هشت (۸) صبح، سیزده (۱۳) عصر و بیست (۲۰) شب باشد، این قطار در صورت ورود واقعی به مقصد پس از ساعت های هشت (۸) صبح، سیزده (۱۳) عصر و بیست (شب) به ترتیب مشمول یک وعده پذیرایی رایگان (صبحانه یا ناهار یا شام) خواهد شد.

لغو برنامه حرکت قطار

وجه کامل بلیت، تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش به مسافر پرداخت می شود و یا اینکه مسافرمی تواند با اولویت، بلیت برای قطارهای بعدی تهیه کند.

لغو برنامه رفت قطار برای دارندگان بلیت رفت و برگشت:

چنانچه بلیت رفت و برگشت یکسان و همنام باشد، وجه کامل بلیت رفت حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش به مسافر پرداخت می شود و یا در صدور بلیت قطارهای بعدی اولویت خواهد داشت.

در صورت تمایل مسافر، وجه کامل بلیت برگشت نیز پرداخت می شود. حداکثر زمان استرداد بلیت برگشت ۳ ساعت قبل از حرکت قطار است.

لغو حرکت قطار در حین سفر و بازگشت مسافران به ایستگاه مبدأ:

چنانچه بلیت به نام مسافر باشد، وجه کامل آن حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش پرداخت می شود.

لغو حرکت قطار در حین سفر و اعزام مسافران به مقصد با سایر وسائل نقلیه:

چنانچه توقف ناشی از حوادث طبیعی نبوده و رسیدن مسافران به مقصد با تأخیری بیش از زمان معین انجام شود، ۱۰۰ درصد بهای بلیت بعد از کسر خدمات حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت پرداخت می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت