آموزش جاسوسان اوکراینی توسط آمریکا


آموزش جاسوسان اوکراینی توسط آمریکا

یک روزنامه آمریکایی فاش کرد که واشنگتن نسلی از جاسوسان اوکراینی را آموزش داده و آن‌ها را در روسیه، کوبا، اروپا و سایر نقاط جهان مستقر کرده است.

آموزش جاسوسان اوکراینی توسط آمریکا

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» جزئیات مهمی از همکاری اطلاعاتی آمریکا و اوکراین از طریق سیا و سایر سازمان‌های اطلاعاتی این کشور فاش کرد.

این روزنامه در گزارشی با عنوان جنگ جاسوسی: چگونه سیا به طور مخفیانه به اوکراین کمک می‌کند منتشر کرد. نیویورک تایمز فاش کرد که یک مرکز مخفی واقع در زیر زمین در جنگلی متراکم، متروک و ویران شده زیر نظر ارتش اوکراین تأسیس شد که محل آموزش جاسوسان بوده است.

این روزنامه آمریکایی ادعا کرد که در داخل این مرکز که توسط سازمان سیا تامین مالی و تجهیز می‌شود، تیم‌هایی از سربازان اوکراینی ماهواره‌های جاسوسی روسیه را ردیابی می‌کنند و مکالمات رهبران روسیه را شنود می‌کنند.

به گفته این روزنامه، همکاری اطلاعاتی بین واشنگتن و کی‌یف به ستون فقرات توانایی نظامی اوکراین برای مقابله با روسیه تبدیل شده است و خاطرنشان کرد که واشنگتن اطلاعاتی در مورد حملات موشکی ارائه می‌کند، تحرکات نیرو‌های روسیه را ردیابی می‌کند و به حمایت از شبکه‌های جاسوسی کمک می‌کند.

براساس اطلاعات نیویورک تایمز این همکاری نتیجه زمان جنگ نیست، زیرا این نقطه جاسوسی بخشی از شبکه‌ای از پایگاه‌های جاسوسی تحت حمایت سیا است که در هشت سال گذشته ساخته شده است و شامل ۱۲ سایت مخفی در امتداد مرز روسیه است.

از سال ۲۰۰۸، اوکراین به یک مرکز جمع آوری اطلاعات تبدیل شده است که ارتباطات روسیه را بیشتر از ایستگاه سیا رهگیری می‌کند، که به این کشور در ارائه خدمات اطلاعاتی مهم به آمریکا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ کمک کرد. در سال ۲۰۱۶، سیا آموزش یک نیروی نخبه اوکراینی معروف به واحد ۲۲۴۵ را آغاز کرد، یکی از افسران آن، کیریلو بودانوف، که امروز اطلاعات نظامی اوکراین را رهبری می‌کند، بود.

این روزنامه تایید کرد که سیا همچنین به آموزش نسل جدیدی از جاسوسان اوکراینی کمک کرده است که در داخل روسیه، در اروپا، کوبا و سایر مکان‌هایی که روس‌ها حضور چشمگیری دارند، کار می‌کردند.

حمایت اطلاعاتی آمریکا از اوکراین مکمل حمایت‌های سیاسی، نظامی و مالی است که جزئیات بیشتری در مورد آن به تدریج فاش می‌شود، همانطور که در گزارش مجله الکترونیکی آمریکایی Responsible Statecraft آمده است که حمایت مالی آمریکا از اوکراین در مجموع ۱۱۳ میلیارد دلار است.

این مجله در گزارش خود تأیید کرد که پنتاگون حداقل ۳ میلیون گلوله توپ به اوکراین ارسال کرده است که اکثر آن‌ها کالیبر ۱۵۵ میلی متر بوده که اندازه استاندارد مورد استفاده آمریکا و متحدانش در ناتو است. با این حال، بسیاری از روزنامه‌های غربی اذعان کردند که این تلاش‌ها در تضعیف روسیه موفق نبودند و خاطرنشان کردند که افزایش فشار بر کی‌یف، این کشور را از موضع ضعیف‌تر به دنبال راه‌حلی با روسیه خواهد کرد./ باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید