بررسی شاخص قیمت عمده‌فروشی عربستان در سه‌ماهه چهارم سال 2023


 بررسی شاخص قیمت عمده‌فروشی عربستان در سه‌ماهه چهارم سال 2023

بر اساس داده‌های رسمی اداره کل آمار (GASTAT)، نرخ تورم عربستان سعودی در ژانویه 1.6 درصد در مقایسه با 1.5 درصد در دسامبر 2023 ثابت ماند. شاخص قیمت عمده‌فروشی (WPI) در سه‌ماهه چهارم سال 2024 افزایش 2.1 درصدی را ثبت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از بانک مرکزی عربستان سعودی، شاخص قیمت عمده‌فروشی در سه‌ماهه چهارم 2023 افزایش 2.1 درصدی نسبت به سال قبل و افزایش نرخ فصل‌به‌فصل 1.7 درصدی داشت. تفکیک شاخص قیمت عمده‌فروشی بر اساس دسته محصول نشان می‌دهد که کالاهای قابل حمل (به استثنای ماشین‌آلات و تجهیزات محصولات فلزی) بیشترین افزایش سالانه را با حدود 4.6 درصد در سه‌ماهه چهارم 2023 ثبت کردند و پس از آن محصولات غذایی، نوشیدنی‌ها، تنباکو و منسوجات با 3.2 درصد قرار گرفتند.

 بررسی شاخص قیمت عمده‌فروشی عربستان در سه‌ماهه چهارم سال 2023

از سوی دیگر، سنگ معدن و مواد معدنی با 1.2 درصد کاهش در سه‌ماهه چهارم 2023 بیشترین کاهش را به خود اختصاص دادند و پس از آن محصولات کشاورزی و شیلات با 0.7 درصد و محصولات فلزی، ماشین‌آلات و تجهیزات با 0.4 درصد کاهش قرار گرفتند.

به گزارش اکونومی‌میدل‌ایست، بر اساس داده‌های رسمی اداره کل آمار، شاخص قیمت عمده‌فروشی عربستان سعودی در ژانویه 2024 نسبت به ماه مشابه در سال 2023 افزایش 4.3 درصدی داشت. این افزایش در درجه اول به دلیل افزایش قابل توجه قیمت مواد شیمیایی اساسی بود که 34 درصد افزایش یافت.

 بررسی شاخص قیمت عمده‌فروشی عربستان در سه‌ماهه چهارم سال 2023

علاوه بر این، هزینه‌های فرآورده‌های نفتی پالایش‌شده نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش یافت که به افزایش جزئی نرخ تورم عربستان سعودی کمک کرد.

شاخص قیمت عمده‌فروشی عربستان سعودی در ژانویه 2024 نسبت به دسامبر 2023، 2 درصد افزایش یافت که با افزایش قابل توجه 0.5 درصدی قیمت سایر کالاهای قابل حمل باعث این افزایش شد. این نوسانات بر ماهیت پویای قیمت‌های عمده‌فروشی و تأثیر آن‌ها بر روندهای کلی اقتصادی تأکید می‌کند.

پیش‌بینی تورم برای سه‌ماهه اول 2024

پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم در سه‌ماهه اول 2024 به دلیل اجرای دستورالعمل سلطنتی برای تعیین حداکثر قیمت بنزین، کاهش قیمت جهانی مواد غذایی و ادامه افزایش نرخ بهره کاهش یابد. همچنین انتظار می‌رفت سرعت کاهش در نتیجه رشد تقاضای داخلی و تغییر قیمت سوخت و مواد اولیه از ژانویه 2024 آهسته‌تر باشد.

از سوی دیگر، پیش‌بینی‌های بانک جهانی برای شاخص قیمت کالاهای اولیه (اکتبر 2023) نشان‌دهنده فشارهای کاهش تورم بر اکثر بخش‌ها در سال 2024 است که نشان می‌دادند که قیمت کود 15.4 درصد، فلزات و نوشیدنی‌ها هر کدام 5.1 درصد، انرژی 4.5 درصد و مواد غذایی و کالاهای کشاورزی هر کدام 1.5 درصد کاهش و قیمت مواد اولیه 1.1 درصد افزایش می‌یابند.

بر اساس داده‌های رسمی اداره کل آمار (GASTAT)، نرخ تورم عربستان سعودی در ژانویه 1.6 درصد در مقایسه با 1.5 درصد در دسامبر 2023 ثابت ماند.

نوسانات سال‌به‌سال

در مقایسه ژانویه 2024 با دوره مشابه سال قبل، افزایش قابل توجه 7.8 درصدی قیمت مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها مشاهده می‌شود که نقش عمده‌ای در تأثیرگذاری بر نرخ تورم عربستان سعودی داشت. قیمت مواد غذایی و آشامیدنی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش داشته است. در همین حال، هزینه‌های رستوران‌ها و هتل‌ها 2.4 درصد افزایش یافت. با این حال، قیمت اثاثیه، لوازم خانگی و نگهداری نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.3 درصد کاهش داشته است.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همه زنان اوس موسی پایتخت / زن بازیگرش جذاب تر بود یا خانم مدل؟!