واشنگتن از توافق رژیم صهیونیستی و طرف‌های میانجی برای برقراری آتش‌بس موقت در غزه خبر داد


جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید عصر یکشنبه (به وقت محلی) در گفتگو با سی‌ان‌ان از توافق (رژیم) اسرائیل و طرف‌های میانجی برای برقراری آتش‌بس موقت در ازای آزادی اسرای رژیم صهیونیستی در نزد حماس در غزه خبر داد و گفت: این مذاکرات همچنان ادامه دارد.

واشنگتن از توافق رژیم صهیونیستی و طرف‌های میانجی برای برقراری آتش‌بس موقت در غزه خبر داد

به گزارش راهبرد معاصر؛ سالیوان با اشاره به اینکه مذاکره‌کنندگان (رژیم) اسرائیل، ایالات متحده، مصر و قطر بر سر کلیات برقراری یک توافق آتش‌بس موقت در ازای آزادی اسرای رژیم صهیونیستی در نزد حماس به توافق رسیده‌اند، تاکید کرد: من قصد ندارم وارد جزئیات این توافق شوم، زیرا مذاکرات بر سر جزئیات این توافق هنوز در جریان است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه قطر و مصر باید با حماس گفتگو‌های غیرمستقیم داشته باشند، زیرا در نهایت این حماس است که باید با آزادی اسرا موافقت کند، افزود: این کار در حال انجام است و امیدوارم در روز‌های آینده به نقطه‌ای برسیم که یک توافق قطعی و نهایی در این زمینه حاصل شود.

سالیوان همچنین در پاسخ به این پرسش که چند درصد به دستیابی به یک توافق قطعی و برقراری آتش‌بس موقت امیدوار است، تاکید کرد: باید بگویم که رفت و آمد‌ها و گفتگو‌های زیادی برای دستیابی به آتش‌بس موقت انجام شده است، اما من نمی‌توانم در مورد آن پیش‌بینی کرده یا درصد تعیین کنم.

به نوشته سی‌ان‌ان، یک هیات از سوی رژیم صهیونیستی که دیوید بارنیا رئیس سازمان اطلاعات این رژیم (موساد) هم یکی از اعضای آن است، روز جمعه برای مذاکره درباره برقراری آتش‌بس موقت در غزه در ازای آزادی اسرای اسرائیلی در نزد حماس وارد پاریس شد.

در این مذاکرات که ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز حضور دارد، هیات‌هایی از کشور‌های مصر و قطر به عنوان واسطه بین حماس و اسرائیل عمل می‌کنند، زیرا آن‌ها مستقیماً با یکدیگر گفتگو نمی‌کنند.

حماس عصر یکشنبه توسط هیات‌های قطری و مصری در جریان مذاکرات پاریس قرار گرفت، اما مذاکره‌کنندگان اعلام کرده‌اند که تا دستیابی به هرگونه توافق نهایی احتمالی، حداقل چند روز باقی مانده است، زیرا آن‌ها در حال بررسی و موافقت بر سر جزئیات یک توافق عملی هستند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. / ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت