طرز تهیه حلوای مجلسی زعفرانی


طرز تهیه حلوای مجلسی زعفرانی

حلوا یکی از خوشمزه‌ترین و قدیمی‌ترین دسرهای ایرانی است. این دسر ساده و خوش‌طعم و بو از سفره افطار گرفته تا مراسم ختم و حتی در مراسم عروسی برخی مناطق ایران حضوری پررنگ دارد. انواع حلوا با مواد مختلف در مناطق مختلف ایران پخته...

حلوا یکی از خوشمزه‌ترین و قدیمی‌ترین دسرهای ایرانی است. این دسر ساده و خوش‌طعم و بو از سفره افطار گرفته تا مراسم ختم و حتی در مراسم عروسی برخی مناطق ایران حضوری پررنگ دارد. انواع حلوا با مواد مختلف در مناطق مختلف ایران پخته می‌شوند که در این میان حلوای ساده زعفرانی به‌عنوان یک دسر ساده مجلسی بیشترین هوادار را دارد. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه حلوای زعفرانی مجلسی به روشی ساده و خوشمزه را به شما آموزش می‌دهیم و تمام فوت و فن‌های درست کردن حلوا با آرد سفید گندم و تزیین حلوا را به شما می‌گوییم.

مواد لازم برای تهیه حلوا زعفرانی (برای 4 نفر)

  • زعفران دم‌کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر هل: نوک قاشق چای‌خوری
  • آرد گندم سفید: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • کره بدون نمک: ۶ قاشق غذاخوری
  • روغن نباتی: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مواد لازم برای تزیین حلوا زعفرانی

  • پودر نارگیل: به میزان دلخواه
  • گل محمدی: به میزان دلخواه
  • خلال یا پودر پسته: به میزان دلخواه
  • خلال یا پودر بادام: به میزان دلخواه

نکته: با بالا رفتن تعداد افراد باید حجم مواد اولیه را به نسبت صحیح افزایش دهید. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید برای 8 نفر حلوا درست کنید باید مقدار همه مواد در این دستور تهیه را دو برابر کنید.

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد و پخت حلوا: 2 ساعت

مراحل طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی با پیمانه

در ادامه طرز تهیه حلوا ساده با پیمانه لیوان را به شما آموزش می‌دهیم. اگر تمام مراحل را با دقت انجام دهید و تمام مواد اولیه را کاملا دقیق اندازه‌گیری کنید در نهایت یک حلوای خانگی خوشمزه را نوش جان خواهید کرد.

مرحله اول: شربت یا شهد حلوا را آماده کنید

در مرحله اول از طرز تهیه این حلوای زعفرانی لذیذ باید شربت حلوا را درست کنید. برای این منظور، لازم است آب و شکر را در داخل یک قابلمه با هم ترکیب کنید و قابلمه را روی شعله متوسط قرار دهید. حدود 15 دقیقه منتظر بمانید تا مخلوط آب و شکر بجوشد.

سپس، هل، گلاب و زعفران دم کرده را به محتویات قابلمه اضافه کنید. حدود 5 دقیقه دیگر هم منتظر بمانید تا مخلوط آب، شکر، زعفران، هل و گلاب با هم بجوشند و اندکی غلیظ شوند. وقتی مایع‌تان به قوام دلخواه یک شهد رسید شعله را خاموش کنید و قابلمه را کنار بگذارید.

مرحله دوم: آرد را تفت دهید

در مرحله دوم از طرز تهیه حلوا آرد گندم ساده را عطر و طعم زعفران باید برای تفت دادن آرد یک تابه یا قابلمه سایز مناسب و کاملا تمیز را بردارید. قبل از هر کار دیگری، ابتدا آرد را حداقل 2 مرتبه الک کنید تا کاملا نرم و صاف شود. انجام این کار روند تفت دادن آرد را ساده‌تر کرده و خمیر به ‌دست آمده را سبک‌تر و یکدست‌تر می‌کند.

حالا آرد الک‌شده را داخل تابه یا قابلمه بریزید و به ‌مدت نیم ساعت روی شعله متوسط قرار دهید تا کاملا تفت داده شود. توجه داشته باشید، در این مدت لازم است آرد را دائما هم بزنید تا نسوزد. پیشنهاد می‌کنیم برای هم زدن آرد از قاشق چوبی استفاده کنید.

کار هم زدن آرد را بر روی شعله تا جایی ادامه دهید که رنگ آرد از سفید به قهوه‌ای روشن تبدیل شود. وقتی آردتان کمی تیره شد باید روغن و کره را به آن اضافه کنید و حدود 5 دقیقه دیگر هم خوب هم بزنید. مراقب باشید مخلوط آرد و روغن گلوله نشود و صاف و یکدست باشد.

مرحله سوم: شربت را به تابه اضافه کنید

اضافه کردن شهد حلوا به مایه حلوا، مرحله سوم از دستور پخت حلواست. برای این منظور، لازم است شهد یا همان شربت حلوا را از قبل روی شعله قرار دهید تا کاملا داغ شود.

دقت کنید، باید شربت داغ را به‌تدریج و خیلی آرام به ترکیب آرد و روغن اضافه کنید و دائما مواد را هم بزنید. یادتان باشد، بافت حلوا باید یکدست، نرم، لطیف و چسبناک باشد. برای امتحان کردن درستی بافت، ظرف طبخ حلوا را چند بار کج کرده و حلوا را به شکل یک رول منسجم به حالت گهواره‌ای در کف تابه یا قابلمه جابه‌جا کنید.

مرحله چهارم: حلوای مجلسی زعفرانی را تزیین کنید

حالا که یک حلوای خانگی لطیف و خوشمزه درست کردید لازم است به زیباترین شکل ممکن تزیینش کنید. برای این منظور، ابتدا باید حلوا را در ظرف زیبا و مناسبی بریزید که از قبل آماده کرده‌اید. سپس، پشت یک قاشق، لبه یک چنگال یا تیغه یک کارد را چرب کرده و با صرف اندکی ذوق و سلیقه، بر روی حلوا اشکال زیبایی را ایجاد کنید.

در نهایت، بسته به ذائقه می‌توانید با استفاده از پودر نارگیل، گل محمدی، خلال یا پودر پسته و خلال یا پودر بادام سطح حلوا را تزیین کنید. نوش جان!

طرز تهیه حلوای مجلسی زعفرانی

روش تهیه حلوا برای مراسم ختم یا نذری

طرز تهیه حلوای نذری یا حلوای مراسم سوگواری درست مشابه همان چیزی است که در بالا برایتان شرح دادیم. تنها تفاوت در مقدار مواد اولیه، اطمینان از کیفیت بالای آن‌ها و مدت زمان پخت است.

از آن‌جا که حلوای مراسم ختم را برای تعداد نفرات بالاتری تهیه می‌کنید لازم است میزان مواد اولیه را هم به همان نسبت افزایش دهید. به‌علاوه، حتما باید از آرد، روغن، زعفران، گلاب و هل بسیار مرغوب استفاده کنید. در نهایت، با افزایش مقدار شکر، آب، آرد و روغن طبیعتا زمان مورد نیاز برای قوام آمدن شربت، تفت دیدن آرد و آماده شدن حلوا بیش‌تر خواهد شد.

فوت و فن‌های تهیه حلوای خانگی

  • هر چقدر زمان قرارگیری آرد یا ترکیب آرد و روغن روی شعله بیش‌تر باشد، حلوای شما تیره‌تر و سیاه‌تر می‌شود.
  • هنگام تفت دادن آرد یا هم زدن حلوا روی شعله مراقب باشید مواد داخل تابه ته نگیرد.
  • هرگز شربت سرد را به مخلوط آرد و روغن اضافه نکرده و قبل از افزودن حتما آن را داغ کنید.
  • پیش از اضافه کردن شربت به آرد حتما شعله را کم کنید تا در حین انجام این کار مایه حلوا ته نگیرد.
  • اگر به‌جای روغن نباتی جامد از روغن مایع استفاده کنید ممکن است حلوای شما قوام کافی نداشته باشد و پف نکند.
  • بهتر است به‌جای آرد سفید ساده از آرد نان و خصوصا از آرد نان سنگک استفاده کنید تا بافت حلوا مجلسی‌تر و خواص آن بیشتر شود.
  • مراقب باشید، زیاد در حلوا روغن نریزید. در غیر این‌ صورت، ممکن است حلوا به قوام کافی نرسد و شل و وارفته شود.
  • پس از تفت دادن ممکن است آرد گلوله شود. برای از بین بردن این گلوله‌ها و تهیه یک حلوای نرم و لطیف پیشنهاد می‌کنیم یک‌بار آن را از الک رد کنید. سپس، می‌توانید روغن را به آرد تفت داده شده اضافه کنید.
  • برای نگهداری حلوا، کافی است آن را داخل یک ظرف در پوشیده قرار دهید یا روی آن را با سلفون یا فویل بپوشانید.
  • حالا که با طرز تهیه حلوا آشنا شدید خوب است روش‌های مختلف سرو آن را هم یاد بگیرید. در صورت تمایل، می‌توانید از نان بستنی برای سرو حلوا استفاده کنید. برای این منظور، لازم است حلوای داغ را روی یک ورقه نان بستنی بریزید و پخش کنید. سپس، سطح بیرونی آن را هم با یک لایه نان دیگر بپوشانید و صبر کنید تا خنک شود. در نهایت، ترکیب نان و حلوا را به دلخواه برش بزنید و در سینی قرار دهید. حالا می‌توانید این سینی را با غنچه‌های گل محمدی یا با روش‌های دیگری که خودتان می‌پسندید تزیین کنید.

سوالات متداول

حلوای مرغوب باید چه رنگی باشه؟

یک حلوای مرغوب و درجه یک معمولا به رنگ طلایی یا قهوه‌ای روشن است. بنابراین، لازم است در هنگام تفت دادن آرد و حرارت دادن مواد دقت کنید تا خیلی تیره نشود. البته بعضی‌ها حلوا را سیاه و تیره می‌پسندند که برای یک حلوای مجلسی ما این روش را توصیه نمی‌کنیم.

طرز تهیه حلوای مجلسی زعفرانی

دلیل خشک و سفت شدن حلوا چیه؟

اگر آرد را الک نکنید یا مقدار روغن‌تان کم باشد احتمالا حلوایی که درست کرده‌اید سفت می‌شود. در ضمن، برای نگهداری حلوا حتما باید آن را در ظرف در پوشیده قرار دهید یا روی سینی و بشقاب را با سلفون یا فویل بپوشانید تا خشک نشود.

چطور میشه حلوای کم‌کالری درست کرد؟

برای آن‌که حلوای کم کالری‌تر و سالم‌تری درست کنید پیشنهاد می‌کنیم به جای شکر از شیره خرما یا عسل استفاده کنید. به‌علاوه، بعضی‌ها به‌جای روغن جامد و کره حلوا را با روغن زیتون بدون بو درست می‌کنند.

چرا به حلوا زعفران و گلاب می‌زنن؟

ترکیب گلاب و زعفران، حلوا را بسیار خوش آب و رنگ و معطر می‌کند. اما این همه ماجرا نیست. واقعیت این است که هم گلاب و هم زعفران از خواص نشاط‌آور و آرامش‌بخش دارند. با توجه به این‌که در اغلب مواقع، حلوا برای مراسم سوگواری تهیه می‌شود افزودن این مواد می‌تواند به ایجاد آرامش در عزاداران یک ماده غذایی مفید باشد.

چرا در مراسم ختم حلوا پخش می‌کنند؟

این هم یک سوال جالب است که پاسخ جالبی هم دارد. حلوا را از آرد گندم می‌پزند. بد نیست بدانید در مراسم سوگواری زرتشتی و بین‌النهرینی نان گندم جزء اقلامی بوده است که به مردگان در زمان دفن اهدا می‌شده است. علاوه بر این کارشناسان طب سنتی معتقدند غم و اندوه طبع سردی دارند از همین رو باید در مراسم ختم از مواد پذیرایی که طبع گرم دارند مانند حلوا، خرما، گلاب و … استفاده کرد تا از افت قند خون و سرد شدن بدن سوگواران پیشگیری شود.

سخن پایانی

حلوای زعفرانی و ساده یک دسر سنتی و قدیمی ایرانی است. حلوا از قدیم‌الایام شیرینی مراسم ختم و شادی بوده ودلیل آن هم وجود شیرینی حلواست که باعث ترشح ماده سروتونین در مغز می‌شود. سروتونین خاصیت آرام‌بخشی و کاهنده استرس دارد. شما حلوا را با چه روشی درست می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را درباره درست کردن یک حلوای زعفرانی طلایی و خوشرنگ در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بلایی که ناخن کاشت سرتان می آورد / راهکار پیشگیری و درمان قارچ کاشت ناخن + فیلم