خداحافظ ChatGPT و سلام Groq


خداحافظ ChatGPT و سلام Groq

ایتنا - مدل جدید هوش مصنوعی، Groq، عملکرد بسیار سریع‌تری نسبت به ChatGPT-3.5 با استفاده از یک واحد سخت‌افزار اختصاصی به نام واحد پردازش زبان (LPU) نشان می‌دهد.


یک مدل نوظهور در دنیای هوش مصنوعی به لطف سرعت پاسخگویی خود توجه زیادی را به خود جلب کرده است و چالشی مهم برای چت ربات محبوب کنونی، ChatGPT ایجاد می‌کند.

مدل جدید هوش مصنوعی، Groq، عملکرد بسیار سریع‌تری نسبت به ChatGPT-3.5 با استفاده از یک واحد سخت‌افزار اختصاصی به نام واحد پردازش زبان (LPU) نشان می‌دهد.

به زبان ساده، این نشان‌دهنده مسیر جدیدی برای شرکت‌های هوش مصنوعی است که تراشه‌های خاصی را برای بهبود کارایی توسعه می‌دهند.

سریع‌تر از ChatGPT


هنگام استفاده از هوش مصنوعی، سرعت بسیار مهم است و هنگامی که با یک چت ربات گفتگو می‌کنید، باید انتظار داشته باشید که فوراً اطلاعات و پاسخ مورد نظر خود را دریافت کنید.

Groq یک مدل هوش مصنوعی چشمگیر تولید کرده است که می‌تواند به سرعت این شرکت را با نمونه هایی مانند ChatGPT همتراز کند.

این شرکت پردازنده‌ها و راه‌حل‌های نرم‌افزاری با کارایی بالا برای هوش مصنوعی، یادگیری ماشین (ML) و برنامه‌های محاسباتی را توسعه داده است.

در اینجا تمایز آن با مدل‌های سنتی هوش مصنوعی مانند ChatGPT نهفته است که به شدت به پردازنده‌های گرافیکی متکی هستند که گران هستند و به‌دست آوردن آن‌ها دشوار است.

در مقایسه اصلی‌تر، Groq نشان داد که می‌تواند 500 توکن در ثانیه تولید کند، در حالی که ChatGPT می‌تواند 40 توکن در ثانیه تولید کند. از این رو، این مزیت سرعت، پتانسیل رویکرد LPU سفارشی Groq را در مقایسه با مدل‌های سنتی هوش مصنوعی که بر روی پردازنده‌های گرافیکی اجرا می‌شوند، نشان می‌دهد.

خداحافظ ChatGPT و سلام Groq

یک جهت جدید برای دستگاه ها


برخلاف اکثر سیستم‌های هوش مصنوعی که به پردازنده‌های گرافیکی شرکت‌هایی مانند Nvidia متکی هستند، Groq از LPU استفاده می‌کند. این نشان دهنده یک روند سخت افزاری جدید است، زیرا توسعه دهندگان هوش مصنوعی یک رویکرد سفارشی برای کاهش وابستگی به فروشندگان شخص ثالث ایجاد می‌کنند.

اعتقاد بر این است که معماری LPU Groq نسبت به پردازنده‌های گرافیکی قدرتمندی مانند A100 و H100 انویدیا برتری دارد. OpenAI همچنین به دنبال بودجه برای توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی خود است و به Groq و دیگران در این فضای سخت‌افزاری در حال ظهور می پیوندد.

شباهت عجیب در نام‌ها


نام "گروک" شبیه به مدل هوش مصنوعی "گروک" است که ایلان ماسک به طور مستقل توسعه داده است. در حالی که نه ماسک و نه تیم او به طور علنی اظهار نظر نکرده‌اند، شباهت نامگذاری ماهیت سریع صنعت هوش مصنوعی را برجسته می‌کند.

ماسک پس از فاصله گرفتن از OpenAI برای تمرکز بر برنامه‌های خود، اواخر سال گذشته ورود Grok را اعلام کرد و آن را در رقابت مستقیم با ChatGPT محصول OpenAI قرار داد.

در سال 2016، Groq نام خود را در مراحل اولیه، به عنوان یک علامت تجاری به ثبت رساند، بنابراین تعجب آور نیست که آنها دلیل تصمیم ایلان ماسک برای نامگذاری شرکت خود با این نام مشابه را ، به عنوان هشداری برای میلیاردر تسلا ارسال کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج