خریدوفروش پانزی موبایل با تعطیلی کوروش کمپانی به پایان رسید؟


خریدوفروش پانزی موبایل با تعطیلی کوروش کمپانی به پایان رسید؟

پس از جنجال کلاهبرداری کوروش کمپانی حالا بسیاری از فعالان بازار نسبت به تکرار این کلاهبرداری توسط شرکت‌های مشابه هشدار داده‌اند. محمدرضا عالیان، دبیر کنگره زیست بوم موبایل ایران، نیز از فعالیت علنی شرکت‌های مشابه دیگر خبر می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کلاهبرداری پانزی دیگر به بخشی از اقتصاد ایران تبدیل شده است. در یکی از جدیدترین اتفاق‌ها، کوروش کمپانی پس از پیش‌فروش حدود 100 هزار گوشی آیفونی که وجود خارجی نداشتند، نشان داد که همچنان بسترهای کلاهبرداری در کشور فراهم است. حال پس از این رویداد، همچنان شرکت‌هایی هستند که فعالیت مشابهی دارند و حتی توانسته‌اند تا اسپانسری باشگاه فوتبال استقلال پیش بروند. هر چند بالاخره هشدارها در این مورد شنیده و جلوی فعالیت «موبایل موسوی» گرفته شد؛ اما مثل همیشه دیر. البته هنوز هم مجموعه‌های دیگری هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ از جمله یکی در اصفهان.

فعالیت‌های پانزی منحصر به کوروش کمپانی نیست

دبیر کنگره زیست بوم موبایل ایران، نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز تاکید کرد که این فعالیت‌ها فقط مربوط به کوروش کمپانی نیست. در حال حاضر این موضوع در مورد یکی از اسپانسرهای باشگاه استقلال و چند مجموعه دیگر هم مطرح شده که برخی در لایه عمده‌فروشی فعال هستند. در اصل، بررسی‌های اخیر نشان می‌هد مجموعه‌هایی با استفاده، از روش کوروش کمپانی در شهرستان‌ها کار عمده‌فروشی هم انجام می‌دهند. تاکنون یک شرکت عمده‌فروشی موبایل در اصفهان با همین روش پیش‌فروش زیر قیمت بازار داشته است و مجموعه فعال در آمل نیز با روشی مشابه کوروش کمپانی فعال بود (که فعالیت دومی شب گذشته متوقف شد.)

محمدرضا عالیان به تجارت‌نیوز گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد مجموعه فعال در آمل، شرکت ثبتی با مجوز واردات نداشت و با همین روش، هم موبایل‌های آیفون و هم پرچم‌دارهای سامسونگ را ۳۰ تا ۴۰ درصد زیر قیمت بازار عرضه کرد؛ حالا هم بنگاه‌های دیگری نیز در همین زمینه فعال هستند.

او افزود: «انجمن هم در حال اطلاع‌رسانی است تا وضعیت این واحدها مشخص شود. چراکه بر اساس قانون تجارت امکان پیش‌فروش کالا به قیمتی کمتر از قیمت تمام شده وجود ندارد و این نشان می‌دهد افرادی در حال بیرون کشیدن سرمایه از بدنه بازار هستند.»

او با بیان اینکه مجموعه‌های از جنس کوروش کمپانی از حدود یک سال پیش در بازار فعالیت می‌کنند، گفت: «اکنون فعالیت آن‌ها به نقطه خطرناکی رسیده و صحبت از عددهای هزار دو هزار میلیاردی است که نشان می‌هد تعداد خریداران هم زیاد شده و طبیعتا حساسیت روی موضوع هم بیشتر می‌شود.»

اظهارات عالیان را در این ویدئو گوش دهید.

برای دریافت آخرین اطلاعات از کلاهبرداری کوروش کمپانی صفحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی