برنامه وزارت صمت برای واردات خودرو‌های برقی چیست؟


برنامه وزارت صمت برای واردات خودرو‌های برقی چیست؟

حسن کریمی سنجری، مدیرطرح خودرو‌های برقی وزارت صمت می‌گوید: برنامه ریزی وزارت صمت توسعه ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۴ هزار دستگاه اتوبوس برقی و ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی طی یک بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بحث خودرو‌های برقی تاکنون در دولت‌های مختلف مطرح شده، اما این بار با واردات خودرو‌های برقی و راه اندازی جایگاه‌های شارژ این خودروها، شاهد تردد آنها در برخی از شهر‌ها خواهیم بود.

حسن کریمی سنجری مدیرطرح خودرو‌های برقی وزارت صمت می‌گوید: برنامه ریزی وزارت صمت توسعه ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۴ هزار دستگاه اتوبوس برقی و ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی طی یک بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله است.

وزارت صمت واردات خودرو‌های برقی را آغاز کرده است البته این واردات صرفا توسط خودروسازان انجام می‌شود تا در کنار آن، بتوانند انتقال فناوری هم انجام دهند. عباس علی آبادی وزیر صمت در اینباره گفت: تولید خودرو‌های برقی شروع شده است، اما ما صبر نمی‌کنیم و با واردات خودرو‌های برقی، کار را آغاز کرده ایم. البته به شرکت‌های خودروساز داخلی هم اعلام شده که باید ۵۰ درصد از ظرفیت تولید خود را برای تولید خودرو‌های برقی اختصاص دهند.

شرکت‌های خودروسازی داخلی تا کنون نمونه‌هایی از خودرو‌های برقی را تولید کرده اند و قرار است از سال آینده، تولید انبوه و فروش داخلی‌ها هم آغاز شود. حسن مهدوی مدیر تولید خودرو‌های برقی در یک شرکت خودروساز می‌گوید: ما می‌توانیم خودرو‌های برقی را خودمان تولید کنیم و توان داخلی سازی بعضی از قطعات را داریم، قطعاتی نظیر موتور الکترونیک، گیربکس یا پک باتری را می‌توانیم خودمان طراحی و تولید کنیم.

امیر طیبی مدیرطرح‌های راهبردی در یک شرکت خودروساز می‌گوید: یکی از مهمترین موضوعات ما تامین باتری بود که با یک شرکت داخلی برای ساخت باتری‌ها تفاهم نامه امضا کردیم و باتری‌ها را از داخل تامین خواهیم کرد.

شهر‌های تهران، اصفهان و تبریز، انخستین شهر‌هایی هستند که برقی می‌شوند و ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی در آنها توسعه می‌بابد. محمد رفان تولیدکننده ایستگاه‌های شارژر خودرو‌های برقی می‌گوید: تا کنون ۱۲۳ شارژر در ۴۰ ایستگاه در کشور نصب کرده ایم که این تعداد، پاسخگوی حدود ۱۲۰۰ دستگاه خودوری برقی است که همین میزان خودرو هم وارد کشور شده است، اما با توجه به رشد واردات خودور‌های برقی باید تعداد ایستگاه‌ها را افزایش دهیم و ظرفیت نصب ۸۰۰ شارژ را تا پایان سال داریم.

استاندارد شارژ این خودرو‌ها در منازل هم تدوین شده است و در ساخت و ساز‌های جدید باید رعایت شوند. کریمی سنجری مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت در این باره می‌گوید: استاندارد‌های شارژ خودرو‌های برقی در منازل به سازمان نظام مهندسی ایران ابلاغ شده است و باید در ساخت و ساز‌های جدید این موضوع لحاظ شود.

علاوه بر بحث کاهش آلایندگی، اگر قیمت‌های جهانی بنزین و برق را در نظر بگیریم، هزینه برق یک خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، یک چهارم هزینه بنزین است.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)