هند 26 میلیارد دلار در انرژی هسته ای سرمایه‌گذاری می‌کند


هند  26 میلیارد دلار در انرژی هسته ای سرمایه‌گذاری می‌کند

هند در اقدامی بی‌سابقه، از شرکت‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی هسته ای خود دعوت کرده است. با این اقدام آیا سهم تولید برق پاک در هند تغییر می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هند از شرکت‌های خصوصی دعوت کرده است تا 26 میلیارد دلار در بخش انرژی هسته ای این کشور سرمایه‌گذاری کنند. هند با این اقدام میزان تولید برق از منابعی که انتشار دی اکسید کربن ندارند را افزایش می‌دهد.

به نقل از رویترز، اولین بار است که دهلی نو به دنبال سرمایه‌گذاری خصوصی در این زمینه است. انرژی هسته ای یک منبع انرژی بدون انتشار کربن محسوب می‌شود که کمتر از ۲ درصد از کل تولید برق هند را تامین می‌کند. این بودجه به هند کمک خواهد کرد تا به هدف خود مبنی بر استفاده ۵۰ درصد از ظرفیت تولید برق نصب شده خود از سوخت‌های غیرفسیلی تا سال ۲۰۳۰ دست یابد. این رقم اکنون به ۴۲ درصد رسیده است.

سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی برای توسعه انرژی هسته ای

دولت در حال مذاکره با حداقل پنج شرکت خصوصی از جمله صنایع ریلاینس (RELI.NS)، تاتا پاور (TTAW.NS)، آدانی پاور (Adan.NS) و شرکت ودانتا (Vdan.NS)، برای سرمایه‌گذاری ۵.۳ میلیارد دلاری است.

«وزارت فدرال انرژی اتمی» و «شرکت دولتی انرژی هسته ای» هند (NPCIL) در سال گذشته چندین دور گفتگو را با شرکت‌های خصوصی در مورد طرح سرمایه‌گذاری برگزار کرده‌اند.

دولت هند امیدوار است تا سال 2040، بالغ بر11 هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق هسته‌ای بسازد.

شرکت دولتی انرژی هسته ای هند (NPCIL) ناوگان فعلی نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور را با ظرفیت 7500 مگاوات، در اختیار دارد و اداره می‌کند. این شرکت برای 13هزار مگاوات دیگر سرمایه‌گذاری کرده است.

منابع هند اعلام کرده‌اند، براساس این طرح سرمایه‌گذاری، شرکت‌های خصوصی در صورتی که در نیروگاه‌های هسته‌ای سرمایه‌گذاری کنند، زمین و آب به دست می‌آورند و ساخت‌وساز در مناطق خارج از مجموعه رآکتور نیروگاه‌ها را بر عهده می‌گیرند.

اما به گفته آنها، حق ساخت و اداره ایستگاه‌ها و مدیریت سوخت آن‌ها بر عهده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خواهد بود که طبق قانون مجاز به این کار است.

به گفته این منابع، انتظار می‌رود که شرکت‌های خصوصی از فروش برق نیروگاه‌ها درآمد کسب کنند و شرکت دولتی انرژی هسته ای هند (NPCIL)، پروژه‌ها را با پرداخت هزینه اداره کند.

چاروداتا پالکار، مشاور حوزه برق، می‌گوید: «این مدل ترکیبی توسعه پروژه انرژی هسته ای، راه‌حلی نوآورانه برای تسریع ظرفیت هسته‌ای است. این طرح نیازی به اصلاح قانون انرژی اتمی هند در سال 1962 ندارد، اما به موافقت نهایی وزارت انرژی اتمی نیازمند است.»

قانون هند شرکت‌های خصوصی را از راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای منع می‌کند، اما به آنها اجازه می‌دهد قطعات و تجهیزات را تامین و قراردادهای ساخت‌وساز را برای کار خارج از راکتورها امضا کنند.

تلاش هند بری افزایش ظرفیت انرژی هسته ای

دهلی نو برای سال‌ها به اهداف تعیین شده خود برای افزایش ظرفیت انرژی هسته ای دست نیافته است. دلیل اصلی این شرایط به ناتوانی در تامین سوخت هسته‌ای بازمی‌گردد. با این حال، هند در سال 2010 با آمریکا برای تامین سوخت هسته‌ای بازفرآوری شده قراردادی منعقد کرد.

در صورت موفقیت این طرح، هند می‌تواند به الگویی برای دیگر کشورها در جذب سرمایه خصوصی در حوزه انرژی هسته ای تبدیل شود. این گام مهم، هند را در مسیر دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود در زمینه انرژی پاک و مقابله با تغییرات اقلیمی یاری می‌کند.

اما قوانین سختگیرانه غرامت هسته‌ای هند، مذاکرات با سازندگان نیروگاه‌های خارجی مانند جنرال الکتریک و وستینگ هاوس را با مشکل مواجه کرده. بر همین اساس، این کشور موعد نهایی افزودن 20 هزار مگاوات انرژی هسته ای را از سال 2020 به سال 2030 به تعویق انداخته است.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!