مخالفت محیط زیست با حفر چاه جدید در هوالعظیم


مخالفت محیط زیست با حفر چاه جدید در هوالعظیم

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره خشکاندن تالاب هورالعظیم و بهره برداری از میدان نفتی سهراب گفت: با صدور مجوز حفر چاه‌های جدید موافقت نخواهیم کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در روزهای اخیر جمع زیادی از نهادهای علمی و دانشگاهی و تشکل‌های محیط‌زیستی شامل انجمن ملی ارزیابی اثرات محیط‌زیستی ایران، اتحادیه انجمن‌های علمی - دانشجویی محیط‌زیست ایران، شورای هماهنگی و شبکه ملی سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیستی و منابع طبیعی کشور، جمعی از اعضای هیات علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی، ۳۰۰ تشکل فعال در حوزه‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور و ۱۰۳ نفر از اعضای ذی‌نفوذ جامعه محلی شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه (که در مجاورت تالاب هورالعظیم قرار گرفته است)، با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس، خواستار بررسی و اصلاح شرایط استقرار «طرح توسعه میدان نفتی سهراب» و الزامات محیط‌زیستی مربوط به آن شدند.

براساس آنچه قبلا سعید کریمی، مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته بود، در حال حاضر برای حفر دو چاه در میدان نفتی سهراب مجوز صادر شده است که هر دو چاه در خارج از محدوده تالاب هورالعظیم قرار دارند، اما وزارت نفت قصد دارد که طرح توسعه میدان نفتی سهراب را اجرا کند که براساس آن، ۲۰ چاه در فاز اول پروژه و ۱۲ چاه نیز در فاز دوم آن در دل تالاب هورالعظیم حفر خواهد شد. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که صرفا اجرای فاز اول این پروژه، منجر به خشک شدن ۱۸ هکتار از تالاب مذکور بر اثر استحصال اراضی تالابی خواهد شد. این در حالی است که «تالاب هورالعظیم» یا همان «تالاب هورالهویزه» تنها بازمانده از تالاب‌های وسیع بین‌النهرین محسوب می‌شود که هنوز مقدار اندکی آب دارد.

همچنین براساس اظهارات مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست، این سازمان شروط هشت‌گانه‌ای را برای صدور مجوز طرح توسعه میدان نفتی سهراب صادر کرده است که از جمله آن‌ها، «لزوم بررسی خروج محوطه‌های سرچاهی از محدوده تالاب و امکان‌سنجی انجام روش حفاری مایل برای جلوگیری از استحصال اراضی تالابی در حین اجرای پروژه» است. ضمن این که به گفته سعید کریمی، پیش از صدور هرگونه مجوزی برای این پروژه، باید مطالعات ارزش‌گذاری اقتصادی تالاب هورالعظیم و خدمات اکوسیستمی آن و همچنین مطالعات مربوط به ارزیابی توان و تاب‌آوری تالاب هورالعظیم و البته مطالعات ارزیابی اثرات ناشی از اجرای پروژه بر محیط اجتماعی توسط مجری طرح تهیه و به سازمان محیط‌زیست ارائه شود. علاوه بر این‌ها، باید میزان TPH، PAH و فلزات سنگین در نقاط متاثر از حاشیه فعالیت میدان سهراب در دو فاز، قبل از شروع بهره‌برداری و یک سال پس از بهره‌برداری از چاه‌های یک و دو نیز سنجیده شود.

اجرای طرح توسعه میدان سهراب منوط به ارائه طرح جامع احیای تالاب هورالعظیم توسط وزارت نفت است

در چنین شرایطی از «علی سلاجقه»، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره نامه ارسالی تشکل‌های علمی و سمن‌ها به او درباره لزوم اصلاح ضوابط زیست‌محیطی طرح توسعه میدان نفت سهراب سوال کردیم و معاون رئیس‌جمهور نیز توضیح داد: هر نامه‌ای که به بنده برسد و روی کارتابل اینجانب قرار گیرد، حتما آن را مطالعه می‌کنم. البته نامه‌هایی زیادی از سمن‌ها و نهادهای دانشگاهی به اینجانب ارسال می‌شود و تشکل‌های محیط‌زیستی به سازمان حفاظت محیط‌زیست لطف دارند و پیشنهاداتی را ارائه می‌دهند که حتما مورد توجه ما قرار می‌گیرد، ضمن این که از راهکارهایی که دوستان ارائه می‌کنند نیز استفاده می‌کنیم و از انتقادات سازنده کارشناسان نیز استقبال خواهیم کرد.

وی افزود: براساس آخرین نشست‌هایی که با مسئولان محترم وزارت نفت درباره طرح توسعه میدان نفتی سهراب داشتم، قرار شده است که این وزارتخانه در ابتدا پژوهش‌های لازم درباره طرح جامع احیای تالاب هورالعظیم را انجام دهد و اگر قرار است چاه جدیدی حفر شود، این اقدام منوط به ارائه طرح جامع احیای تالاب توسط وزارت نفت خواهد بود؛ یعنی تا پیش از این که نتایج پژوهش‌های مربوط به طرح جامع احیای تالاب به سازمان محیط‌زیست ارائه نشود، با صدور مجوز حفر چاه‌های جدید موافقت نخواهیم کرد. البته با توجه به این که میدان نفتی سهراب با کشور عراق مشترک است، ممکن است برای حفر چاه‌های جدید مجوز صادر شود، اما حتما باید پیش از این اقدام، مطالعات مربوط به ارزیابی توان و تاب‌آوری تالاب به نتیجه برسد و طرح جامع احیای تالاب نیز تهیه شود.

سلاجقه در پایان خاطرنشان کرد: گزارش ارزیابی زیست‌محیطی طرح توسعه میدان نفتی سهراب همچنان در دست بررسی قرار دارد و هنوز هیچ‌گونه مجوزی برای حفر چاه‌های جدید، غیر از دو چاهی که قبلا برای حفر آن‌ها مجوز صادر شده بود، توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست صادر نشده است. در روزهای آینده جلساتی را با مسئولان محترم وزارت نفت برگزار خواهیم کرد تا راهکارهایی را که براساس آن‌ها، اجرای این پروژه با کمترین آسیب وارده به محیط‌زیست تالاب هورالعظیم همراه باشد، امکان‌سنجی کنیم.

منبع : دیده بان
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید