طرح آمریکا برای تولید هیدروژن پاک / آمریکا انرژی هسته‌ای را محدود می‌کند


طرح آمریکا برای تولید هیدروژن پاک / آمریکا انرژی هسته‌ای را محدود می‌کند

آمریکا طرحی را برای ارائه اعتبار مالیاتی به شرکت‌های انرژی، به منظور تولید هیدروژن کم‌کربن همراه با محدودیت‌های شدید در برابر انرژی هسته‌ای، ارائه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، آمریکا طرحی را برای ارائه میلیاردها دلار اعتبار مالیاتی به شرکت‌های انرژی، به منظور تولید هیدروژن کم‌کربن با استفاده از منابع انرژی پاک جدید ارائه کرده است. البته، در این طرح محدودیت‌های سختگیرانه‌ای برای استفاده از انرژی هسته‌ای در نظر گرفته شده که تولیدکنندگان این نوع انرژی را نگران کرده است.

به نقل از رویترز، در طرح پیشنهادی وزارت خزانه‌داری، اعتبارات پرداختی می‌تواند از 60 سنت تا 3 دلار در هر کیلوگرم متغیر باشد. تعیین رقم نهایی به میزان گازهای گلخانه‌ای بستگی دارد که منبع انرژی مورد استفاده در تولید هیدروژن منتشر می‌کند.

جان پودستا مشاور آب‌وهوای کاخ سفید می‌گوید: «اعتبار مالیاتی تولید هیدروژن با انرژی پاک، بخش مهمی از استراتژی ما برای باز کردن سرمایه‌گذاری خصوصی در بخش‌های مختلف برای ایجاد اقتصاد انرژی پاک و مقابله با بحران آب‌وهوا است.»

شرط اصلی دریافت اعتبار چیست؟

برای دریافت این اعتبارات، تولیدکنندگان هیدروژن باید ثابت کنند که از برق پاک برای تولید آن استفاده کرده‌اند. با این حال، در دو ماه آینده دولت بایدن به دنبال بازخوردهایی از صنعت هسته‌ای و دیگر تولیدکنندگان انرژی کم کربن در مورد چگونگی بهره‌برداری از نیروگاه‌های موجود است.

در این میان، تولیدکنندگان انرژی هسته‌ای نیز به دنبال تولید هیدروژن با استفاده از برق تقریباً بدون آلایندگی هستند و محدودیت‌های موجود در طرح پیشنهادی، آنها را بلاتکلیف و نگران‌کرده است.

جو مانچین سناتور دموکرات، با این محدودیت‌ها مخالف است. او می‌گوید: «برای دولتی که می‌خواهد انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و با تغییرات آب‌وهوایی مبارزه کند، منطقی نیست چنین محدودیت‌هایی را ایجاد کند.»

گروه‌های تجاری از جمله اتاق بازرگانی نیز طرح‌های جدید در حوزه انرژی پاک را مورد انتقاد قرار داده‌اند و گفته‌اند که تصویب آنها پیشرفت اقتصاد مبتنی بر هیدروژن را کند می‌کند.

گروه‌های زیست‌محیطی حامی اصلی محدودیت‌ها

با این حال، حامیان انرژی‌های تجدیدپذیر و بسیاری از گروه‌های زیست محیطی با این محدودیت‌های سختگیرانه موافق هستند. به اعتقاد آنها، تولید هیدروژن به خودی خود انرژی‌بر است. بنابراین برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشند که گسترش بهره‌گیری از آن، به طور ناخواسته استفاده از سوخت‌های فسیلی و میزان انتشار کربن را افزایش ندهد.

راشل فخری مدیر فناوری‌ در شورای دفاع از منابع طبیعی، می‌گوید: «قوانین پیشنهادی امروز یک پیروزی برای آب‌وهوا، مصرف‌کنندگان آمریکا و صنعت درحال توسعه هیدروژن در این کشور است.»

دولت بایدن بر این باور است که هیدروژن کم کربن می‌تواند با ایجاد سوخت در صنایع سنگین مانند آلومینیوم، سیمان، فولاد و حمل‌ونقل طولانی‌مدت، با تغییرات آب‌وهوایی مبارزه کند.

این اعتبارات سال گذشته در قانون آب‌وهوایی امضا شده توسط جو بایدن مشخص شد و بخشی از برنامه دولت برای قرار دادن کشور در مسیر تولید 50 میلیون تن سوخت تا سال 2050 است.

امروزه بخش عمده هیدروژن موجود، با استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود که به اعتقاد فعالان محیط زیست این روند باید تغییر کند.

طرح پیشنهادی وزارت خزانه‌داری همچنین مقرر می‌کند که انرژی پاک باید از همان منطقه تولیدکننده هیدروژن و تقریباً همزمان با تولید آن، تامین شود.

واگذاری رهبری انرژی هسته‌ای

اپراتورهای انرژی هسته‌ای می‌گویند دریافت این اعتبار برای تولید هیدروژن به باز نگه داشتن نیروگاه‌های آنها کمک می‌کند و اقدامی ضروری است.

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید: «راه‌های بالقوه‌ای وجود دارد که تولیدکنندگان انرژی هسته‌ای بتوانند این اعتبار را دریافت کنند؛ از جمله ارتقا یا صدور مجوز مجدد نیروگاه‌ها، یا نشان دادن اینکه چگونه تولید هیدروژن به آنها کمک می‌کند از تعطیلی نیروگاه‌ها جلوگیری کنند.»

همچنین این طرح، به نیروگاه‌ها اجازه می‌دهد درصدی از برق خود را با استفاده از هیدروژن پاک تولید کنند، اما برای عملی کردن آن، دولت به اطلاعات بیشتری از صنعت نیاز دارد.

قانون پیشنهادی قبل از نهایی شدن، 60 روز تحت نظر و جلسات عمومی قرار می‌گیرد.

با وجود این، محدودیت‌های موجود در این پیشنهاد باعث شد Constellation (CEG.O)، بزرگترین اپراتور انرژی هسته‌ای آمریکا، آن را به شدت مورد انتقاد قرار دهد. این اپراتور، امیدوار است تاسیساتی به ارزش 900 میلیون دلار را برای تولید هیدروژن در یک کارخانه بسازد.

مدیریت Constellation در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در صورت نهایی شدن طرح پیشنهادی، آمریکا رهبری هیدروژن و کربن‌زدایی عمیق را به چین و اروپا واگذار می‌کند. در حالی که این دو کشور، هر دو سیاست‌هایی دارند که به طور هوشمندانه از نیروگاه‌های هسته‌ای موجود خود برای تولید هیدروژن و کربن‌زدایی استفاده می‌کنند.»

طرح وزارت خزانه‌داری، همچنین راه‌هایی را پیشنهاد می‌کند که می‌توان از طریق آنها، گاز طبیعی ساطع شده از محل‌های دفن زباله را (به عنوان گاز طبیعی تجدیدپذیر) و همچنین گاز ساطع شده از حفاری نفت را جذب و برای تولید هیدروژن استفاده کرد.

طرح پیشنهادی دولت بایدن گامی مهم برای توسعه صنعت هیدروژن کم کربن است. با این حال، محدودیت‌های سختگیرانه آن برای انرژی هسته‌ای می‌تواند سرعت این تلاش را کم کند.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی