نگاه‌ها به بحث آب ملی باشد/ لزوم حضور نماینده اصفهان در کمیته آب+فیلم


نگاه‌ها به بحث آب ملی باشد/ لزوم حضور نماینده اصفهان در کمیته آب+فیلم

به گزارش رکنا از اصفهان؛ جلال امینی فرد کاندید دوازدهیمن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه اصفهان، جرقویه، کوهپایه، ورزنه و هرند در نشست با خبرنگاران با محوریت اصفهان سبز اظهار کرد:...

به گزارش رکنا از اصفهان؛ جلال امینی فرد کاندید دوازدهیمن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه اصفهان، جرقویه، کوهپایه، ورزنه و هرند در نشست با خبرنگاران با محوریت اصفهان سبز اظهار کرد: نزدیک به دو دهه است که در حوزه آب و کشاورزی از ورودی آب به روستای چمتا فعال بودم و حوزه زاینده‌رود و دغدغه کشاورززان را به خوبی می‌شناسم، زیرا در این دهه با آن زندگی کردیم.

وی با اشاره به فعالیت در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده افزود: ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو که در خصوص اسقاط خودروهای فرسوده است را با هماهنگی مرکز پژوهش‌ها و انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو در مدت نزدیک به چهار سال به تصویب شورای نگهبان برسانیم.

کاندید دوازدهیمن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه اصفهان ادامه داد: در حال حاضر منتظر آئین نامه اجرایی اسقاط خودروهای فرسوده بعد از یکسال از تاریخ تصویب هستیم که از ابتدای سال آینده جهش بزرگی در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده با هدف کاهش مصرف سوخت، کاهش ناترازی سوخت، زیبایی مبلمان شهری و کاهش آلودگی هوا داشته باشیم.

امینی‌فرد اضافه کرد: فرونشست زمین، گرد و غبار و آلودگی هوا و عوامل زیست محیطی دیگر به یکدیگر پیوسته است، وقتی ما بتوانیم مشکل آب را برای اصفهان حل کنیم، بخشی از مشکلات دیگر نیز حل می‌شود، زیرا دغدغه اصلی فعلی اصفهان چالش‌های زیست محیطی است، از جمله جاری شدن دائمی زاینده رود که بخشی از مشکلات گرد و غبار و فرونشست را نیز حل می‌کند.

حمل و نقل کانون اصلی آلودگی هوای اصفهان است

وی با بیان اینکه طبق آمار دانشگاه صنعتی اصفهان سه کانون برای آلودگی هوای اصفهان شناسایی شده است، تصریح کرد: اولین کانون آلودگی هوای اصفهان حمل و نقل است که 60 درصد را تشکل می‌دهد، ماشین‌های تک‌سرنشین، موتورهای فرسوده، تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده بخش مهمی از این مشکل را تشکیل می‌دهد. دومین کانون آلودگی هوا صنایع هستند که 30 درصد را تشکیل می‌دهد، که با رصد و پایش می‌توان آن را کاهش داد و جلوی توسعه صنایع آب بر گرفته شود. سومین کانون نیز مصارف خانگی هستند.

عضو هیئت مدیره شرکت بیمه خدمات کشاورزی ادامه داد: با بررسی تاریخ 45 ساله بعد از انقلاب در مجلس شورای اسلامی متوجه شدیم انتظارات مردم اصفهان، جرقویه، کوهپایه، ورزنه و هرند از کمیسون آب و کشاورزی مجلس برآورده نشده است و به همین دلیل برای مجلس شورای اسلامی کاندید شدم و امیدوارم مردم پای صندوق‌های رای حاضر شوند تا با اصلاح و به روزرسانی قوانین بشود مشکلات را حل کرد.

نگاه‌ها به بحث آب ملی باشد/ لزوم حضور نماینده اصفهان در کمیته آب+فیلموی خاطر نشان کرد: اولین راهکار برای حل مشکل آب این است که حوزه‌های آبریز داخلی را به صورت ملی ببینیم. اینکه در ماده 40 برنامه هفتم توسعه انتقال آب بین حوضه‌ها ممنوع است، باید اصلاح شود. چرا در کمیسیون آب و کشاورزی، کمیته آب و شورای عالی آب از اصفهان نماینده‌ای نباشد. در شورای عالی آب تمامی چهار پنج وزیر مرتبط با این حوزه در جلسه شرکت می‌کنند و اگر نماینده‌ای از اصفهان در این شورا باشد بهتر می‌تواند صدای مردم اصفهان را برساند.

امینی‌فرد تاکید کرد: در دوره قبلی رئیس کمیته آب نماینده بروجن بود و با وجود اینکه تجربه‌ای در حوزه آب و کشاورزی نداشت اما با تحقیق تمامی اطلاعات این حوزه را استخراج کرده بود. او با خلاهایی که در این کمیته وجود داشت، موفق شد طرح‌های خوابیده دوره‌های گذشته را نیز شروع کند. نماینده مجلس علاوه بر تخصص باید قدرت لابی‌گری نیز داشته باشد.

وی افزود: در اولین قدم باید به بحث قانون‌های آب، ملی نگاه کرد که بین استان‌های مختلف مشکلی ایجاد نشود. همه باید بدانند در پیکر یک کشور هستند و باید در قالب یک کشور تلاش کنند. همچنین در این بحث باید به صورت جهادی عمل کنیم، قبول دارم طرح‌هایی مثل بهشت آباد وجود دارد، اما چرا بعد از 25 سال هنوز نتوانسته جریان دائمی آب زاینده‌رود را بیاورد، زیرا تفکر افراد مختلف در دولت‌های مختلف تجمیع نشده است.

سازمان محیط زیست تبدیل به وزارت‌خانه شود

کاندید دوازدهیمن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه اصفهان گفت: یکی از برنامه‌های من در کمیسیون آب و کشاورزی، تبدیل سازمان محیط زیست به وزارت‌خانه است، زیرا شما نمی‌توانید معاون رئیس جمهور را به مجلس بیاورید و از او توضیح بخواهید، اما می‌توان از وزیر سوال کرد، تحقیق و تفحص گذاشت و نهایتا در صورت عدم توجیه آن را استیضاح کرد.

وی اضافه کرد: من نمی‌توانم قول بدهم که شخصا جریان دائمی آب زاینده‌رود را تامین می‌کنم، زیرا وعده‌ای کاملا خلاف است، بلکه در کنار همه مردم اصفهان و چهار شهرستان جدید برای این امر تلاش کنیم و جریان آبی که به جوانان و سالمندان نشاط و امید می‌دهد را دائمی کنیم.

امینی‌فرد با اشاره به نمایندگان حاضر در لیست‌ها گفت: وقتی نماینده وام‌دار باشد نمی‌تواند بحث‌های نظارتی را به صورت جدی پیگیری کند، اگر نماینده لیستی برود، وام‌دار لیست است و اگر اسپانسر مالی داشته باشد، وام‌دار اسپانسر است و نمی‌تواند برای مردم تلاش کند. بهترین گزینه این است که مردم از بین کسانی که وام‌دار جایی نیستند، انتخاب کنند و بعد با کمک نخبگان و تشکل‌ها بتوانند مشکلات را توسط نماینده در مجلس پیگیری کنند.

نگاه‌ها به بحث آب ملی باشد/ لزوم حضور نماینده اصفهان در کمیته آب+فیلموی با بیان اینکه به نظر من اگر این دفعه نیز باز هم نمایندگان حاضر در لیست رای بیاورند اتفاقی برای مردم نمی‌افتد، ادامه داد: گفتمان سبز در راستای منافع مردم شکل گرفته است و اگر به مجلس راه پیدا کردم هر کاری که قرار باشد در مجلس انجام شود دو یا سه روز قبل از طریق گفتمان سبز منتشر می‌شود تا نظرات مردم نیز در آن دیده شود و باعقلانیت بیشتری رای دهیم.

ایجاد انگیزه برا تحویل خودروهای فرسوده

عضو هیئت مدیره صنعت و بازیافت اسقاط خودرو فرسوده کشور گفت: قرار بود 10 اردیبهشت ماه سال جاری آئین نامه خودروهای فرسوده اجرایی شود، اما دولت هنوز این قانون را به روز نکرده است. البته 17 دی ماه سال جاری این موضوع در هیئت دولت مصوب شد و مقرر شد تعداد گواهی خودرهای فرسوده با هدف ایجاد انگیزه برای تحویل خودروهای اسقاطی افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: همچنین تصویب شد تسهیلات کم بهره به دارندگان خودروهای فرسوده تعلق بگیرد. در کنار این طبق قانون ساماندهی صنعت خودرو مقرر شد زمانی که گواهی اسقاط وجود نداشت، 1.5 درصد قیمت خالص به صندوق توسعه صنایع پیشرفته در وزارت صمت واریز کنند که طبق بررسی‌ها تا امروز باید حدود هشت همت در این صندوق ذخیره شده باشد و این هشت همت در سال آینده 210 هزار موتور سیکلت فرسوده را در طرح‌های جایگزینی از رده خارج کند.

امینی‌فرد گفت: برای فاز دوم، طرح های جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروسازهای داخلی مانند ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های مونتاژی مانند کرمان و مدیران خودرو و دیگر شرکتهای سامانه یکپارچه خودرو انجام می شود. از شهریورماه 1402 با توجه به قانون ساماندهی صنعت خودرو، بسیاری از خودروها با توجه یه قیمت حاشیه بازار در طرح جایگزینی شرکت ایران خودرو قرار گرفتند اما در ادامه به دلیل پیش فروش 500 هزار خودرو، ایران خودرو نتوانست در طرح جایگزینی ورود کند اما چند شرکت دیگر اجرایی کردند.

نگاه‌ها به بحث آب ملی باشد/ لزوم حضور نماینده اصفهان در کمیته آب+فیلموی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات طرح هایی که در این دوره اجرایی شد این است که برای خودروی فرسوده در طرح جایگزینی هیچ مزیتی لحاظ نشده بود، یعنی وقتی یک نفر خودروی فرسوده خود را اسقاط می کرد از ارزش گواهی خودرو بهره مند نمی شد و تنها یک ارزش لاشه اندک به وی تعلق می گرفت و مابه التفاوت آن گواهی اسقاطی می شود که هنوز اجرای آن بلاتکلیف است.

کاندید مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم با اجرای این طرح در سال 1403 همچنین ارزش گواهی خودروی فرسوده مالک در طرح جایگزین، در فاکتور خودرو اعمال و واریزی آنها کمتر شود.

وی خاطر نشان کرد: به بحث شفافیت آرا از صفر تا صد درصد اعتقاد دارم؛ مردم باید از طریق رسانه ها و بررسی مناظره‌های نمایندگان به درستی صلاحیت کاندیداها را بررسی کرده و وارد پروسه انتخاب نماینده شوند.

اصفهان/ بهمن راعی



نگاه‌ها به بحث آب ملی باشد/ لزوم حضور نماینده اصفهان در کمیته آب+فیلم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول