اولین نمایش بین‌المللی هواپیمای چینی C919، رقیب جدید ایرباس و بوئینگ


اولین نمایش بین‌المللی هواپیمای چینی C919، رقیب جدید ایرباس و بوئینگ

هواپیمای مسافربری چینی کوماک C919 با پرواز در نمایشگاه هوایی سنگاپور، برای اولین بار در خارج از چین به نمایش درآمده است. هواپیمای مسافربری کوماک C919 ساخت چین که خود را رقیب تازهٔ ایرباس و بوئینگ غربی می‌داند، با پرواز در نمایشگاه هوایی...

هواپیمای مسافربری چینی کوماک C919 با پرواز در نمایشگاه هوایی سنگاپور، برای اولین بار در خارج از چین به نمایش درآمده است.

اولین نمایش بین‌المللی هواپیمای چینی C919، رقیب جدید ایرباس و بوئینگ

هواپیمای مسافربری کوماک C919 ساخت چین که خود را رقیب تازهٔ ایرباس و بوئینگ غربی می‌داند، با پرواز در نمایشگاه هوایی سنگاپور ۲۰۲۴، برای اولین بار در خارج از چین به نمایش درآمده است. این جت تک راهرو که توسط شرکت دولتی هواپیمای تجاری چین یا به‌طور مخفف Comac ساخته شده است، نماد برجسته‌ای از استراتژی پکن برای کاهش اتکا به سازندگان خارجی است.

اولین نمایش بین‌المللی هواپیمای چینی C919، رقیب جدید ایرباس و بوئینگ

C919 که ظرفیت حمل حدود ۲۰۰ مسافر را دارد، در ماه می ۲۰۲۳ اولین پرواز تجاری خود را انجام داد. این هواپیما فعلاً فقط گواهینامهٔ حمل مسافر در چین را دارد و با شرکت هواپیمایی شرقی چین پرواز می‌کند. در نمایشگاه هوایی سنگاپور، شرکت هواپیمایی دولتی چینی تبت ایرلانز ۴۰ فروند از C919 به‌علاوهٔ ۱۰ جت کوچک‌تر منطقه‌ای ARJ21 که آن‌هم ساخت شرکت کوماک است را سفارش داد.

اولین نمایش بین‌المللی هواپیمای چینی C919، رقیب جدید ایرباس و بوئینگ

این هواپیمای مسافربری چینی به‌وضوح از قصد رقابت با ایرباس و بوئینگ خبر داده است. اولین نمایش C919 در خارج از چین در حالی صورت گرفته که بوئینگ دوباره درگیر مشکلات ۷۳۷ مکس شده است. ماه گذشته، بخشی از بدنهٔ کابین یک فروند ۷۳۷ مکس ۹ از خطوط هوایی آلاسکا حین پرواز در ایالات‌متحده کنده شد. هرچند این هواپیما فرود اضطراری انجام داد و به هیچ‌کدام از ۱۷۷ سرنشین آن آسیبی نرسید اما پس‌ازاین اتفاق، ادارهٔ هوانوردی فدرال ایالات‌متحده دستور ممنوعیت موقت پرواز بیش از ۱۷۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس ۹ را صادر کرد.

اولین نمایش بین‌المللی هواپیمای چینی C919، رقیب جدید ایرباس و بوئینگ

در حال حاضر، تنها تعداد انگشت‌شماری از کشورها اقدام به ساخت هواپیماهای مسافربری می‌کنند زیرا موانع بسیار زیادی برای ورود به این صنعت وجود دارد. این کار به سطح بالایی از تخصص فنی و همین‌طور سرمایه و منابع زیادی نیاز دارد. بر اساس گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن، توسعه و ساخت C919 حدود ۴۹ میلیارد دلار هزینه داشته است. این هواپیما در دسامبر گذشته طی یک پرواز نمایشی به بندر ویکتوریا در هنگ‌کنگ، اولین سفر خود به خارج از سرزمین اصلی چین را انجام داد.

اولین نمایش بین‌المللی هواپیمای چینی C919، رقیب جدید ایرباس و بوئینگ

بااین‌حال، به گفتهٔ کارشناسان هوانوردی، افزایش تنش‌ها بین پکن و واشنگتن یافتن بازار در غرب برای C919 را دشوار خواهد کرد. همچنین این هواپیما هنوز توسط سازمان‌های هوانوردی آمریکایی و اروپایی تأیید نشده است که یک نقطه‌ضعف بزرگ محسوب می‌شود. البته C919 با امکان پرواز بین ۵ تا ۶ ساعت، برای سفرهای منطقه‌ای گزینه‌ای عالی خواهد بود و می‌تواند نظر کشورهای جنوب شرقی آسیا، آفریقا و آسیای مرکزی که از لحاظ سیاسی به چین نزدیک هستند را جلب کند. به عقیدهٔ کارشناسان، C919 می‌تواند به یک رقیب کوچک تبدیل شود اما در لیگ ایرباس و بوئینگ نخواهد بود.

اولین نمایش بین‌المللی هواپیمای چینی C919، رقیب جدید ایرباس و بوئینگ

سال گذشته، شرکت هواپیمایی اندونزیایی ترنس‌نوزیا با خرید هواپیمای چینی ARJ21 که ظرفیت حمل کمتر از ۱۰۰ مسافر را دارد، به اولین مشتری خارجی کوماک تبدیل شد.

برچسب ها
هواپیما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازدید رئیس سازمان ملّی پرورش استعدادهای درخشان از تحریریه رکنا + فیلم