درآمد تکنسین داروخانه چقدر است؟ حقوق و مزایا


تکنسین داروخانه این روزها به عنوان یکی از مشاغل پرطرفدار شناخته شده است

درآمد تکنسین داروخانه چقدر است؟ حقوق و مزایا

تکنسین داروخانه این روزها به عنوان یکی از مشاغل پرطرفدار شناخته شده است. از این رو اطلاع درباره میزان حقوق و همچنین مزایای شغل، برای متقاضیان آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تکنسین داروخانه وظایف مختلفی بر عهده دارد که از میان آن‌ها می‌توانیم به آماده سازی و توزیع داروها اشاره کنیم. امروزه دوره‌های آموزشی مختلفی در زمینه‌های گوناگون مانند تکنسین داروخانه، دوره دستیار دندانپزشک و ... برگزارشده و شما با شرکت در آن‌ها می‌توانید در این مشاغل، مشغول به کار شوید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با میزان درآمد یک تکنسین داروخانه و مزایای این شغل آشنا شویم.

معرفی شغل تکنسین داروخانه

امروزه تکنسین داروخانه را می‌توانیم به عنوان یکی از حرفه‌های محبوب در صنعت دارو و سلامت بدانیم. تکنسین داروخانه کسی بوده که به طبقه بندی، تهیه، آماده سازی و در نهایت توزیع دارو می‌پردازد. لازم به ذکر است که تمام اقدامات یک تکنسین داروخانه، باید تحت نظر یک داروساز انجام شوند. این افراد نقش مهمی در مراکز درمانی مختلف، بیمارستان‌ها، داروخانه و تمام مراکز بهداشتی و درمانی دارند. برای اینکه بتوانید در این شغل فعالیت کنید، باید دوره تکنسین داروخانه را پشت سر بگذارید و مدرک معتبر داشته باشید.

دوره تکنسین داروخانه چیست؟

دوره نسخه خوانی یا تکنسین داروخانه شامل آموزش‌های مختلف عمومی، داروسازی، شیمی، داروسازی، زیست شناسی و همچنین آشنایی با دستگاه‌های پزشکی می‌شوند. پیش از اشتغال به عنوان یک تکنسین داروخانه، شما نیاز به تمرین اجرایی و کارآموزی در داروخانه‌ها خواهید داشت. بنابراین در زمان انتخاب بهترین دوره، باید دقت داشته باشید که ساعت‌های کارآموزی هم برای شما در نظر گرفته شوند. با پشت سر گذاشتن این دوره آموزشی، پیشنهادهای شغلی مختلفی برای شما ارائه می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها نهایت استفاده را ببرید.

وظایف تکنسین داروخانه

پیش از اینکه به سراغ بررسی میزان درآمد این افراد برویم، لازم است تا با وظایف اصلی شخصی که به عنوان یک تکنسین داروخانه مشغول به کار است، آشنا شویم. چنین فردی یکی از ارکان اصلی و حیاتی داروخانه محسوب شده و وظایف مختلف و متعددی دارد. در این بخش به چند نمونه از اصلی‌ترین وظایف آن‌ها می‌پردازیم.

درآمد تکنسین داروخانه چقدر است؟ حقوق و مزایا

  • پردازش نسخه‌هایی که به صورت الکترونیکی، تلفنی و یا کاغذی تحویل داده شده‌اند
  • پر کردن بطری‌های نسخ و برچسب زدن بر روی آن‌ها
  • مخلوط کردن برخی از داروها در صورت نیاز
  • ارائه داروها به بیماران در مواقع مورد نیاز
  • کمک به بیماران در پرداخت دارو
  • بررسی دستورالعمل‌ها و اطلاعات مورد نیاز برای مصرف دارو
  • پیگیری داروهای داخلی و اطمینان از به روز بودن موجودی آن‌ها
  • رسیدگی به مشکلات و شکایات بیماران
  • نگهداری و سازمان‌دهی سوابق پزشکی بیماران
  • کمک پویا و فعال و همچنین حل مسائل با شرکت‌های بیمه
  • چینش قفسه‌ها و جایگذاری داروها
  • برچسب‌گذاری بر روی داروها

درآمد یک تکنسین داروخانه

در صورتی که علاقه به فعالیت در داروخانه به عنوان تکنسین دارید، باید اطلاعات و آگاهی خود را درباره حقوق و درآمد این افراد افزایش دهید. معمولا درآمد این دسته از افراد به فاکتورهای مختلفی وابسته است که باید به آن‌ها توجه داشته باشید؛ اما به صورت کلی مزایا و حقوق تکنسین معمولا بر اساس حقوق اداره کار پرداخت می‌شود. اگر به تازگی با این عنوان شغلی شروع به کار کرده‌اید، مبلغ دریافتی شما در محدوده همان حقوق اداره کار خواهد بود؛ اما با کسب تجربه کاری می‌توانید این مبلغ را افزایش دهید. امروزه اقدامات ویژه‌ای برای افزایش حقوق این افراد در نظر گرفته و اجرا شده است؛ چراکه اختلاف بسیار زیادی بین حقوق داروساز و تکنسین داروخانه وجود دارد.

عوامل موثر بر حقوق تکنسین داروخانه

دریافتی یک تکنسین داروخانه، معمولا به عوامل مختلفی وابسته است. از این رو اصلا نمی‌توانیم که مبلغ مشخصی را به عنوان حقوق کارکنان در این بخش اعلام کنیم. در این بخش به معرفی چند نمونه از موثرترین فاکتورها می‌پردازیم.

درآمد تکنسین داروخانه چقدر است؟ حقوق و مزایا

تجربه کاری

یکی از مهم‌ترین و موثرترین عوامل در حقوق دریافتی افراد، مربوط به تجربه کاری و مهارت آن‌هاست. همان‌طور که می‌دانیم تکنسین تازه کار در ابتدا درآمدی برابر با حقوق پایه اداره کار دارد؛ اما به مرور زمان می‌تواند آن را تا حدود دو یا سه برابر افزایش دهد. هرچه بتوانید با کسب تجربه و تمرین، مهارت خود را در ادامه خدمات افزایش دهید، می‌توانید به همان میزان درآمد خود را نیز بالا ببرید.

تاثیر محل کار بر درآمد تکنسین داروخانه

یکی دیگر از فاکتورهایی که در این زمینه اثرگذاری بسیار بالایی دارند، محل کار تکنسین داروخانه است. بر اساس آمار منتشرشده، افرادی که در داروخانه‌های سطح شهر مشغول به کار هستند، می‌توانند تا 20 درصد بیشتر از افراد مشغول در بیمارستان‌ها درآمد داشته باشند. داروخانه‌های فعال در کلینیک‌ها، آسایشگاه‌ها و ... هر کدام بسته به خصوصی یا دولتی بودن، حقوق و مزایای مختلفی را در اختیار تکنسین قرار می‌دهند. همچنین موقعیت جغرافیای، شلوغ و یا خلوت بودن محیط هم از دیگر فاکتورهای موثر بر روی حقوق این دسته از افراد است.

مجموعه مهارت‌ها

می‌دانیم که یک تکنسین داروخانه وظایف متعدد و گوناگونی را بر عهده دارد که باید به بهترین نحو ممکن آن‌ها را اجرا کند. هر اندازه میزان مهارت شما در اجرای این وظایف بالاتر باشد، حقوق و مزایای شما نیز افزایش پیدا می‌کند. از جمله مهارت‌هایی که در حقوق دریافتی شما اثرگذار هستند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پردازش صحیح نسخه‌ها
  • صدور صورت‌حساب
  • ثبت داده‌ها
  • آشنایی با ابزارهای مایکروسافت آفیس
  • داشتن تجربه بیمارستانی
  • سفارش موجودی

ساعت کاری

از دیگر فاکتورهایی که بر روی حقوق دریافتی و نهایی یک تکنسین داروخانه تا حد زیادی اثر می‌گذارد، تعداد شیفت‌ها و ساعت کاری است. بدیهی است که هرچه بتوانید ساعت بیشتری را در داروخانه مشغول به کار باشید و شیفت‌های بیشتری را پوشش دهید، حقوق دریافتی شما هم بیشتر خواهد بود. یک تکنسین تمام وقت حقوق بالاتری نسبت به پاره وقت دارد. در صورت داشتن شیفت‌های محدود در یک داروخانه، شما می‌توانید در داروخانه دیگری، شیفت‌های مکمل قبول کرده و ساعت کاری خود را تکمیل کنید.

آینده شغلی تکنسین داروخانه

درآمد تکنسین داروخانه چقدر است؟ حقوق و مزایا

افرادی که تمایل به فعالیت در این سمت شغلی دارند، باید اطلاعات خود را درباره آینده شغلی آن نیز ارتقا دهند. تکنسین داروخانه به دلیل داشتن زمان متغیر، حجم کاری بالا و تقاضای زیاد، درآمد مناسبی را در اغلب مواقع به همراه دارد. بر اساس بررسی‌های انجام شده در این حوزه، می‌توانیم ادعا کنیم که این حرفه آینده مطلوبی داشته و در بلندمدت مزایای مختلفی را برای فرد به دنبال دارد. توصیه می‌کنیم مدارک خود را از آموزشگاه‌ها و مراکز معتبر دریافت کنید تا بتوانید عملکرد بهتری به عنوان یک تکنسین داروخانه داشته باشید.

سخن پایانی

یکی از مشاغل جدید که این روزها مورد توجه قرار گرفته، تکنسین داروخانه است. یک تکنسین داروخانه وظایف متعددی را به همراه داشته که از میان آن‌ها می‌توانیم به رسیدگی به بیماران و دریافت نسخه، یا چیدمان داروها و ترکیب آن‌ها اشاره کنیم. به دلیل حجم و فشار کاری بالا، این شغل معمولا درآمد مطلوب و مناسبی به همراه دارد. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی مزایا و حقوق این شغل پرداختیم تا شما با اطلاعات و آگاهی کامل‌تری به عنوان یک تکنسین داروخانه مشغول به کار شوید. همچنین عوامل موثر بر روی حقوق دریافتی این افراد را نیز معرفی کرده و مورد بررسی قرار دادیم.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ارمنستان تسلیت گفت