عوارض جبران ناپذیر کاهش وزن سریع و ناگهانی


کاهش وزن یک راه ثابت و مشخص ندارد بلکه راه‌های زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. زیاده روی و افراط برای کوتاه و کوتاه‌تر کردن پروسه کاهش وزن یک فریب بزرگ است و می‌تواند، عواقب خیلی ترسناکی برای سلامتی ما داشته باشد.

عوارض جبران ناپذیر کاهش وزن سریع و ناگهانی

به گزارش راهبرد معاصر؛ در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم و عوارض کاهش وزن سریع را بررسی کنیم.

ریزش مو یکی از مهمترین عوارض کاهش وزن سریع

به گفته آکادمی‌پوست و موی آمریکا ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز کاملا طبیعی و در افراد متفاوت است. در واقع عوامل زیادی روی ریزش و رشد مو تاثیر گذار هستن، اما یکی از مهمترین عوامل تغذیه است. بدن ما برای رشد طبیعی مو‌ها به مواد مغذی و مواد معدنی همانند پروتئین، روی و آهن احتیاج دارد. در رژیم‌های سریع کاهش وزن ما شاهد ریزش موی افراد هستیم. به این خاطر که بدن با منبع محدودی از مواد مغذی و معدنی روبرو می‌شود.

کاهش قابل توجه سطح انرژی بدن

بسیاری از رژیم‌های کاهش وزن سریع سخت گیر هستند و خیلی از مواد غذایی رو از فرد محروم می‌کنند مثل رژیم کتوژنیک که کربوهیدرات‌ها که اصلی‌ترین منابع انرژی بدن هستن رو به شدت محدود می‌کند. برخی از برنامه‌های غیر اصولی کاهش وزن با ورزش‌های بسیار سنگین قصد کالری سوزی دارند که تا حدودی شبیه به رژیم‌های غیراصولی عمل می‌کنند و سطح انرژی شما را تا حد زیادی کاهش میدهند.

کاهش سطح سیستم ایمنی بدن

کاهش وزن سریع باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود. کاهش دریافت مواد غذایی مهم و مواد معدنی ضروری بدن مثل ویتامین‌ها و موارد دیگه حتی روی سیستم ایمنی بدن هم تاثیرگذار است و نه تنها تا زمانی که در حال کاهش وزن هستید بلکه می‌تواند تا مدت‌ها این چرخه ادامه داشته باشد. زیرا با کاهش وزن سریع بدن با فقر غذایی روبرو می‌شود.

از دست دادن توده عضلانی

وقتی که با برنامه‌های کاهش وزن سریع وزن کم می‌کنیم در واقع علاوه بر چربی ممکن است عضله را نیز از دست بدهیم و با پدیده کاهش توده عضانی در بدنمان مواجه شویم. این مسئله پیامد‌های زیادی را برای سلامتی جسمی و زندگی روزمره دارد. عضلات در واقع نگهدارنده اسکلت بدن ما هستن و اگر در پروسه کاهش وزن میزان قابل توجهی عضله از دست بدهیم با کاهش تناسب عضلانی مواجه می‌شویم که میتواند باعث آسیب‌های فراوانی به ما بشود و انجام امور روزمره را برای ما سخت‌تر کند.

کمبود‌های تغذیه‌ای

کمبود‌های تغذیه‌ای یکی از مهمترین و آسیب زا‌ترین اثرات ناشی کاهش وزن شدید است و باعث می‌شود بدن شما از مواد مغذی ضروری که برای عملکرد بدن لازم هستند محروم شود. بر همین اساس کمبود مواد معدنی و مغذی مثل ویتامین D وکلسیم و… میتواند منجر به افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌ها و آسیب دیدگی‌های متعددی شود.

کم آبی بدن

در پروسه کاهش وزن هیچ وقت نباید به گونه‌ای پیش بروید که بدنتان کم آب شود و کاهش وزن شدید می‌تواند مقصر کم آبی بدن شما باشد، چون بخشی از وزن بدن شما مربوط به آب بدن شماست و با پروسه‌های سنگین ممکن است این میزان را به حداقل برسانید.

متابولیسم کند

تلاش برای کاهش وزن سریع ممکن است باعث شود که متابولیسم و میزان سوخت و ساز بدن کند شود و باعث بروز مشکلات جدی شود دلیل این اتفاق هم این است که وقتی شما در پروسه کاهش وزن ناگهانی رژیم‌های سخت را تحمل می‌کنید و کالری بسیار کمی در روز مصرف می‌کنید، تغییرات هورمونی در بدنتان اتفاق می‌افتد و باعث کند شدن متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود. / بهداشت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز