طرز تهیه شیرینی مربایی (آلمانی یا مشهدی) برای عید به روش قنادی


طرز تهیه شیرینی مربایی (آلمانی یا مشهدی) برای عید به روش قنادی

شیرینی آلمانی یا شیرینی مربایی که به آن شیرینی مشهدی هم می‌گویند یکی از مشهورترین شیرینی‌های عید است که ماندگاری بالایی دارد. شیرینی مربایی مشهدی با مواد ساده و در دسترسی تهیه می‌شود و طعم بسیار دلپذیری هم دارد. اگر شما هم...

شیرینی آلمانی یا شیرینی مربایی که به آن شیرینی مشهدی هم می‌گویند یکی از مشهورترین شیرینی‌های عید است که ماندگاری بالایی دارد. شیرینی مربایی مشهدی با مواد ساده و در دسترسی تهیه می‌شود و طعم بسیار دلپذیری هم دارد. اگر شما هم می‌خواهید شیرینی مربایی را عید امسال در خانه خودتان درست کنید که هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی شود و هم یک شیرینی مربایی نرم و لطیف به روش قنادی داشته باشید، آموزش طرز تهیه شیرینی مربایی به روش آسان با پیمانه لیوانی را تا انتهای این مقاله دنبال کنید. با مجله فیدیلیو همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی مربایی بازاری

آرد شیرینی یا آرد نول: ۲ و نیم لیوان دسته‌دار فرانسوی

روغن صاف قنادی (کره یا روغن جامد): ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

پودر قند: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

مارمالاد با طعم دلخواه: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

نمک: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

جوش شیرین: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

وانیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

تخم مرغ: ۱ عدد

زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

زمان مورد نیاز برای پخت شیرینی مربایی آلمانی: ۱۵ تا ۱۸ دقیقه

مراحل طرز تهیه شیرینی مربایی مشهدی با پیمانه

برای درست کردن شیرینی ابتدا ماده یخچالی این شیرینی یعنی تخم مرغ را از یک ساعت قبل از یخچال خارج کنید تا با محیط هم دما شود. برای آموزش طرز تهیه شیرینی مربایی با پیمانه لیوان، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

طرز تهیه شیرینی مربایی (آلمانی یا مشهدی) برای عید به روش قنادی

مرحله اول: روغن یا کره را آماده کنید

برای درست کردن تهیه شیرینی مربایی نرم و لطیف اگر روغن صاف قنادی ندارید از کره یا روغن جامد استفاده کنید. برای آماده کردن کره یا روغن جامد باید یکسری جزییات را رعایت کنید. ابتدا روغن جامد یا کره را روی حرارت بگذارید تا آب شود، سپس روغن یا کره را از روی حرارت بردارید و از دما که افتاد، آن را در یخچال بگذارید تا ببندد. سپس کره یا روغن بسته‌شده را از یخچال بیرون بیاورید و در آشپزخانه بگذارید تا به دمای محیط برسد.

مرحله دوم: آرد و مواد خشک شیرینی را الک کنید

آرد، جوش شیرین، وانیل و نمک را در یک کاسه بزرگ با هم مخلوط کنید. سپس آنها را ۲ تا ۳ بار الک کنید تا کاملا صاف و نرم شوند. این مخلوط را کنار بگذارید.

مرحله سوم: روغن و پودر قند را با هم بزنید

پودر قند را هم الک کنید. (برای لطیف شدن شیرینی، از شکر استفاده نکنید، اگر پودر قند ندارید شکر را آسیاب کند تا کاملا نرم و لطیف شود). کره یا روغن جامدی را که به دمای محیط رسیده است، در یک ظرف بریزید و به آن پودر قند اضافه کنید. با همزن برقی، روغن و پودر قند را کاملا هم بزنید تا یک مخلوط پوک و سبک شود.

مرحله چهارم: تخم مرغ را مخلوط روغن و پودر قند اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی مشهدی مربایی، تخم مرغ را در یک ظرف جدا بشکنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید. سپس تخم مرغ را به مخلوط روغن و پودر قند اضافه کنید و کاملا بزنید تا حجم تخم مرغ دو برابر شود.

مرحله پنجم: مخلوط آرد را اضافه کنید

بعد مخلوط آرد، نمک، جوش شیرین و وانیل را که با هم الک کرده بودید طی سه مرحله به مایه روغن، تخم مرغ و پودر قند اضافه کنید و با لیسک به صورت دورانی هم بزنید تا مخلوط شوند. برای درست کردن خمیر شیرینی آن را با نوک انگشتانتان ورز دهید تا خمیر کاملا یکدست شود. (خمیر را زیاد ورز ندهید تا به روغن نیفتد)

مرحله ششم: خمیر شیرینی مشهدی را استراحت دهید

بعد از آماده و لطیف شدن خمیر، خمیر شیرینی را در یک کیسه فریزری قرار دهید و در یخچال به مدت حداقل ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت بگذارید. در این فاصله، فر را روشن و روی دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. بعد از آماده شدن خمیر، آن را از پلاستیک بیرون بیاورید.

مرحله هفتم: خمیر شیرینی آلمانی را قالب بزنید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی مربایی بازاری، روی یک سطح صاف، یک کیسه فریزر بگذارید و کمی آرد روی آن بپاشید. خمیر را روی پلاستیک، کمی پهن کنید. یک پلاستیک دیگر را روی خمیر بگذارید و با وردنه روی پلاستیک بکشید تا خمیر باز شود و به قطر نیم سانتی‌متر برسد. سپس خمیر روی پلاستیک را بردارید و قالب بزنید.

مرحله هشتم: خمیر شیرینی آلمانی را قالب بزنید

شیرینی مشهدی، از یک لایه زیر و یک لایه رو تشکیل شده است. شیرینی رویی یک سوراخ دارد. پس ابتدا همه خمیر را با قالب گرد ساده، قالب بزنید. سپس روی نیمی از خمیر‌های قالب زده شده، دوباره یک قالب ساده گرد کوچک بزنید.

مرحله نهم: شیرینی‌ مشهدی را در فر بپزید

بعد از فرم دادن و قالب زدن خمیر شیرینی، کف سینی فر را چرب کنید. خمیرهای شیرینی قالب‌زده را در سینی بگذارید و در فر قرار دهید. فر را روی همان دمای۱۷۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده و ۱۲ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا شیرینی‌ها بپزند. بعد از اینکه لایه زیری شیرینی‌ها کمی طلایی شود، سینی را از فر بیرون بیاورید.

مرحله آخر: روی شیرینی‌ها مارمالاد بزنید

اجازه دهید شیرینی‌ها کمی از دما بیفتند. سپس وسط شیرینی‌هایی که سوراخ ندارند یک لایه مارمالاد بمالید. بعد شیرینی‌هایی که وسط آن‌ها سوراخ است را روی قسمت مارمالادی بگذارید و کمی فشار دهید تا دو لایه شیرینی به هم بچسبند. شیرینی‌های مربایی شما آماده سرو هستند.

می‌توانید کمی شکلات ذوب شده روی قسمت‌های بدون مارمالاد شیرینی بریزید یا کمی پودر نارگیل یا پودر پسته روی آن‌ها بپاشید و شیرینی‌ مربایی را سرو کنید.

طرز تهیه شیرینی مربایی (آلمانی یا مشهدی) برای عید به روش قنادی
طرز تهیه شیرینی مربایی (آلمانی یا مشهدی) برای عید به روش قنادی

طرز تهیه شیرینی مارمالادی در توستر

اگر فر در دسترس ندارید، می‌توانید خمیر شیرینی مربایی را مانند روش بالا درست کنید و قالب بزنید. سپس شیرینی‌ها در سینی بچینید و در توستر با دمای ۱۵۰ درجه، به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا شیرینی‌ها بپزند. بقیه مراحل تهیه شیرینی مربایی را مانند روش بالا انجام دهید.

طرز تهیه شیرینی مشهدی مربایی در تابه

برای درست کردن شیرینی مربایی مخصوص مشهدی، می‌توانید از تابه دو طرفه هم استفاده کنید. اول تابه را گرم کنید و بعد خمیر‌های شیرینی را که به روش بالا درست کرده‌اید به آرامی در تابه بگذارید. تابه را روی حرارت ملایم بگذارید تا شیرینی بپزد. بعد که شیرینی‌ها سرد شدند، بین آنها مارمالاد بگذارید و به هم بچسبانید.

سوالات متداول

چرا شیرینی مربایی خشک می‌شود؟

  • اگر خمیر شیرینی مربایی را زیاد با دست ورز بدهید و به روغن بیفتد، شیرینی خشک و سفت می‌شود.
  • اگر بیش از حد، شیرینی مربایی حرارت ببیند، شیرینی سفت می‌شود. به محض اینکه شیرینی‌تان طلایی شد، آن را از فر بیرون بیاورید.
  • در زمان نگهداری از شیرینی، آن را در ظرف دربسته و در یخچال قرار دهید تا در معرض هوای خشک نباشد و سفت نشود.

چرا خمیر شیرینی مربایی ترک می‌خورد؟

  • دلیل اصلی ترک خوردن خمیر شیرینی مشهدی، به استفاده زیاد و بیش از اندازه آرد برمی‌گردد. مقدار آرد را باید به‌ اندازه مصرف کنید تا خمیر شیرینی نرم و لطیف بماند.
  • دلیل دوم ترک خوردن خمیر شیرینی مربایی، به خاطر کم بودن روغن است. توصیه می‌شود به جای روغن جامد از کره استفاده کنید.
  • اگر به هر دلیلی خمیر شیرینی آلمانی ترک خورد، مقداری کره یا مایعاتی مثل شیر یا آب به خمیر شیرینی اضافه کنید. فقط این کار را با احتیاط و به مرور انجام دهید تا خمیر شل نشود.

برای نرم شدن شیرینی مربایی چه کنیم؟

  • آرد، پودر قند و وانیل را قبل از استفاده، چند بار الک کنید تا لطیف شود.
  • اضافه کردن ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری پودر نشاسته لطیف و آسیاب شده به خمیر شیرینی مربایی می‌تواند بافت آن را نرم‌تر کند.
  • مواد خمیر شیرینی باید کاملا با هم مخلوط و یکدست شوند و زیاد هم زده نشوند و ورز نخورند تا شیرینی درنهایت نرم شود.

سخن پایانی

شیرینی مربایی، آلمانی یا مشهدی یک شیرینی مخصوص عید با ماندگاری بالا است. شما به راحتی طبق دستور گفته شده در این مقاله می‌توانید یک شیرینی مربایی نرم به روش بازاری در خانه درست کنید. شما تجربه درست کردن شیرینی آلمانی در خانه را دارید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما و خوانندگان فیدیلیو در بخش نظرات این مطلب در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید